خبرگزاری کار ایران

تعیین عرصه و حریم 9 محوطه و بنای تاریخیِ ایذه

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۱۴۲

پایگاه میراث فرهنگی آیاپبر ایذه با هدف پیشگیری از تهدیدات احتمالی و جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف در محدوده آثار باستانی، به تعیین عرصه و پیشنهاد حریم برای 9 اثر باستانی این شهرستان اقدام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، توسعه بافت شهری و روستایی همواره تهدیدی فراگیر و آسیب رسان به آثار باستانی بوده و هست. این تهدید که به صورت تدریجی تبدیل به یک معضل جدی و دامنه دار می شود، سالانه در مناطق مختلف ایران صدمات جبران ناپذیری به آثار باستانی وارد می آورد؛ در این بین علاوه بر عدم مدیریت و برنامه ریزی صحیح، تعداد آثار باستانی یک منطقه و روند توسعه بافت های شهری و روستایی در آن منطقه نقش اساسی در میزان آسیب‎رسانی به آثار باستانی را دارند.

شهرستان ایذه از جمله کهن‎ شهرهای ایران است که به دلیل غنای فرهنگی (از نظر تعداد و تنوع آثار باستانی) و توسعه روزافزون بافت های شهری و روستایی، آثار باستانی اش همواره مورد تهدید هستند. از این رو، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر با هدف پیشگیری از تهدیدات احتمالی و جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف در محدوده آثار باستانی و داشتن توان بازدارندگی حقوقی، طی چند پروژه پژوهشی به تعیین عرصه و پیشنهاد حریم برای 9 اثر باستانی این شهرستان اقدام کرد.

این 9 اثر که همگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند، شامل محوطه کول فرح، بنا و محوطه تاق طویله، مجموعه تاریخی شهسوار، بنای کوشک نورآباد، کاروانسرای دهدز، نقش برجسته خنگ اژدر، نقش برجسته یارعلیوند و نقش برجسته کمالوند هستند؛ این درحالی است که محوطه اشکفت‎سلمان که بیش از این تعیین عرصه و حریم مصوب داشته است نیز بازبینی مجدد شد.

در راستای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این 9 اثر، مطالعاتی در راستای معرفی هرچه بهتر و دقیق تر، آسیب‎شناسی، معرفی آثار باستانی پیرامون، برنامه‎ریزی به منظور اقدامات بعدی و ... به انجام رسید. این پروژه جامع و مهم نقش بسزایی در تکمیل پازل و پنل مدیریت پرونده ثبت جهانی ایذه که از سال 2008 میلادی در فهرست انتظار یونسکو قرار دارد، ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز