خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

میزان تأثیر موج جدید بارندگی بر سیلاب خوزستان/ نقش حیاتی سد سیمره در حمایت از سد کرخه/ کرخه پایدار و احتمال شکستگی سد، صفر است

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۴۰۹

رئیس دانشکده علوم آب دانشگاه چمران اهواز گفت: با توجه به بارش های آتی و افزایش ریزش در حوزه های آبریز خوزستان، با به کارگیری ظرفیت خالی سد سیمره، سد کرخه نفس راحتی خواهد کشید.

مهدی قمشی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص تأثیرات سامانه ریزشی بر حوزه های آبریز که از جمعه ۲۳ فروردین ماه وارد کشور خواهد شد، اظهار کرد: این سامانه حوزه های رودخانه های خوزستان را متأثر می کند و تا اواخر هفته آینده در کشور باقی خواهد ماند.

وی افزود: این سامانه جوی براساس پیش بینی های صورت گرفته میزان بارش و آورد آب زیادی به همراه خواهد داشت و از آنجا که ظرفیت رودخانه‌ها و سدها محدود است، بارش‌های آتی خارج از تحمل ظرفیت سدها بوده و ناچار به افزایش خروجی آب از آنها خواهد شد.

قمشی تصریح کرد: در حوزه سدهای کارون با حجم آزادی از مخازن مواجه هستیم که می توانند آوردِ حاصل از بارش های اخیر را مهار کنند. در حوزه سد دز نیز حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت آزاد شده و ممکن است به ۴۰۰ میلیون متر مکعب هم برسد که می تواند آوردِ حاصل از سامانه بارشی جدید را کنترل کند و در صورت افزایش بارش، خروجی سد نیز افزایش خواهد یافت.

رئیس دانشکده علوم آب دانشگاه چمران اهواز در خصوص تاثیرات سامانه بارشی جدید بر حوزه آبریز سد کرخه، خاطرنشان کرد: در سد کرخه اصلا ظرفیت خالی برای بارش های جدید وجود ندارد و خوشبختانه شرایطی فراهم شده که با آبگیری در سد سیمره با ظرفیتی حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب در کنترل سیلاب آتی به سد کرخه کمک کند.

وی بیان کرد: سد سیمره در ایلام به طور اسمی ظرفیتی حدود ۳ میلیارد متر مکعب دارد ولی تا کنون  و در سیلاب اخیر به علت عدم نصب دریچه و برخی اشکالات فنی، تنها از  ۲ میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی سد استفاده شده است. طی چند روز اخیر و با دستور وزیر نیرو مشکلات آبگیری سد سیمره رفع شده و با بستن دریچه ها، ظرفیت مخزن را تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب افزایش دادند.

قمشی ادامه داد: ظرفیت اضافه ایجاد شده در سد سیمره به کمک سد کرخه آمده و نقش حیاتی برای این سد دارد و با این افزایش ظرفیت، در ریزش های سامانه بارشی جدید تنش های شدیدی در سد کرخه رخ نخواهد داد و آورد جدید کنترل خواهد شد.

رئیس دانشکده علوم آب دانشگاه چمران اهواز اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدواریم جبهه ریزشی جدید تخفیف پیدا کند، چرا که ظرفیت سدها و رودخانه های استان تکمیل است، البته پیش بینی ها امیدوار کننده است، چرا که در بررسی آخرین مشاهدات وضعیت سامانه ریزشی آتی، میزان بارش از پیش بینی های اولیه ( ۶۰ میلیمتر) کمتر خواهد بود.

استاد دانشگاه چمران اهواز اشاره کرد: برای ارائه نظر جدید در خصوص میزان ریزش این سامانه تا عصر امروز که وارد استان می شود باید صبر کنیم، ولی در هر صورت با هر میزان ریزشی که داشته باشد باید برای مشاهده تغییرات در خروجی سدهای کرخه و دز  تا روز دوشنبه یا سه شنبه هفته آینده منتظر بمانیم.

قمشی با اشاره به اینکه تا کنون خروجی سد کرخه و دز  تغییری نکرده است، بیان کرد: احتمال می رود با ورود سامانه جوی پیش رو در سیل بندها و آبراهه ها مشکلاتی ایجاد شود، ولی سطح آب افزایش نخواهد یافت و در اندازه کنونی باقی خواهد ماند.

وی در خصوص احتمال شکستگی در سد کرخه، تاکید کرد: سیلاب ها به هیچ وجه باعث شکستگی سد کرخه نخواهند شد، چرا که سد کرخه از نظر پایداری هیچ مشکلی ندارد.

رئیس دانشکده علوم آب دانشگاه چمران اهواز ادامه داد: سدهای بزرگ به دلیل بکارگیری ابزار دقیق و درجه اطمینان بالا احتمال شکستگی آنها بسیار پایین و در مورد سد کرخه به طور خاص، این احتمال تقریبا صفر است.

استاد تمام دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه در سد کرخه بیش از ۳ هزار دستگاه ابزار دقیق نصب شده است، گفت: روزانه و در شرایط بحرانی ابزار دقیق عیب یابی سد چندین بار بازرسی می شوند که در صورت بروز کوچکترین رفتار غیر عادی در سد، مطلع شده و سریعا تمهیداتی اندیشیده می شود تا موجب بروز شرایط بحرانی در سد نشود که تا کنون این دستگاهها موردی را نشان نداده و وضعیت سد پایدار است.

وی در پایان یاد آور شد: در طول دوره های گذشته سدهایی وجود داشته اند که در حالت عادی و یا سیلابی دچار خلل شدند، ولی در خصوص سدهای بزرگ به دلیل دقت بالای به کار رفته در ساخت آنها تقریبا غیر ممکن است. در خصوص سد کرخه نیز باید گفت که این سد قبل از بهره برداری و در زمان آبگیری اولیه یک بار دیگر نیز به این تراز رسیده و تا تکمیل گنجایش ۶ میلیارد متر مکعب مشکلی ندارد.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز