خبرگزاری کار ایران

استاندار خوزستان:

سیاست‌های دولت به سمت مستقل شدن دانشگاه‌ها پیش برود

asdasd
کد خبر : ۶۷۸۲۸۹

استاندار خوزستان گفت: دانشگاه باید به سمت مهارت‌آموزی برود و تکنیک‌محور باشد. اگر استقلال دانشگاه به معنای واقعی کلمه فراهم شود، بازده و بهره‌وری اساتید و دانشجویان بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی در آیین نکوداشت دانشجویان نو ورود و آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید چمران اهواز که در این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک سال تحصیلی جدید اظهار کرد: امیدواریم حمایت‌های دولت از دانشگاه شهید چمران برای جبران عقب‌ماندگی‌هایی که بعضا در سال‌های جنگ رخ داده‌اند، بیشتر و بیشتر شوند.

وی افزود: دانشگاه جندی شاپور اهواز در سال 57 حدود چهار هزار دانشجو داشته است. امیدواریم این دانشگاه بتواند جایگاه واقعی خود را باز بیابد و بتواند نقش بیشتری را در توسعه و پیشرفت کشور ایفاء کند.

استاندار خوزستان گفت: امیدواریم سیاست‌های دولت و وزارت علوم به سمت استقلال واقعی دانشگاه‌ها پیش برود تا دانشگاه به معنای واقعی کلمه بتواند مستقل بوده و در جهت توسعه منطقه و کشور گام بردارد. اینکه در قوانین و مقررات اسمی از استقلال دانشگاه ببریم، اما دست و پای آن را ببندیم و هر بار با یک تبصره و بند به نوعی قوانین اصلی را تحت شعاع قرار دهیم، صحیح نیست.

شریعتی ادامه داد: با این کار می‌توانیم به آنچه به عنوان هدف غایی برای دانشگاه در نظر گرفته‌ایم، دست پیدا کنیم. دانشگاه خودش باید بتواند خود را اداره کند. دانشگاه باید به سمت فناوری و مهارت‌آموزی برود و تکنیک‌محور باشد. آموزش عالی باید دانشگاه‌محور باشد، نه اینکه بیش از پیش دست و پای دانشگاه را ببندد و اجازه ندهد این دانشگاه سیال باشد و سیاست‌های آن بر اساس نیاز منطقه باشد.

وی افزود: حتی در پذیرش دانشجو نیز دانشگاه باید نقش خود را ایفاء کند و شرایط تخصصی را در نظر بگیرد. در کشورهای توسعه‌یافته دانشگاه نقش اساسی و محوری ایفاء می‌کند و در تمام امور خود تصمیم‌گیری می‌کند. ما برای دانشگاه تنها نقش حمایتی داریم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: دانشگاه باید دانشجوی ماهر تربیت کند. دانشگاه باید با دستگاه‌های مختلف ارتباط داشته باشد و به صورت آنلاین در جریان نیازهای استان باشد. اگر ما به این سمت حرکت کنیم، کمتر با معضل دانشجویان تحصیل‌کرده فاقد شغل مواجه می‌شویم و دانشجو و فارغ‌التحصیل منشاء اشتغال خواهد بود نه متقاضی شغل چراکه دانشگاه بر اساس نیازهای چند سال آینده برنامه‌ریزی کرده و صنایع مختلف استان خوزستان هماهنگ شده است.

شریعتی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی حرکت‌ها و فعالیت‌های ما مؤثرتر خواهد بود. همچنین تولید ثروت بیشتر خواهد بود و هر یک ریال و هر سنتی که هزینه می‌کنیم، چند دلار از آن نتیجه می‌گیریم. در غیر این صورت به جایی می‌رسیم که مانند امروز دولت کفاف هزینه‌های خود را نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: در طرح‌ها و صنایع بزرگ استان طرح‌ها و تزهای دانشجویان فارغ‌التحصیل همین دانشگاه به ما ارائه شد، ما نیز از آن‌ها حمایت می‌کنیم. چنین پتانسیل، امکان و استعدادهایی در استان وجود دارد و باید از آنها استفاده کنیم.

استاندار خوزستان افزود: در حال حاضر 80 هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های آموزش عالی کشور مشغول به فعالیت هستند. اگر استقلال دانشگاه به معنای واقعی کلمه فراهم شود، بازده و بهره‌وری اساتید و دانشجویان بیشتر خواهد بود و مقالات ارائه شده نیز تکنیک‌محور می‌شود. باید به سمت دانایی‌محوری همراه با فن‌سالاری و تکنیک‌محوری حرکت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز