خبرگزاری کار ایران

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در نشست با اصحاب رسانه‌ی خوزستان:

شورای حل اختلاف رسانه‌ای راه‌اندازی شد / کشور در شرایط جنگی است

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۹۹۲

عصر امروز چهارشنبه ۱۱ مهرماه نشست صمیمی سلطانی فر، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه‌ی خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، طی این نشست که ضیایی پرور، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی رسانه‌های معاونت مطبوعاتی و محمد جوروند مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و تنی چند از اصحاب رسانه و مدیران مسئول حضور داشتند به معضلات رسانه‌ای استان خوزستان پرداخته شد.

 سلطانی فر در این نشست عنوان کرد: در دیداری که با شریعتی استاندار خوزستان داشتم، چند نکته مطرح شد از جمله: اختصاص زمینی در کیانشهر اهواز برای برپایی شهر رسانه‌ای که مشکل روزنامه‌نگاران را  تا حدودی مرتفع می‌سازد و همچنین برنامه‌های مشترک آموزشی. چرا که اگر مشکل آموزش نسبت به قانون مطبوعات را مرتفع کنیم این تعداد حجم پرونده‌های رسانه‌ای زیاد نمی‌شود.

وی افزود: در ادامه‌ی برنامه‌های آموزشی مشترک در حوزه‌های مختلف، مدل‌های اقتصادی متعددی برای رسانه‌ها دیده شده از جمله هولدینگ کمپانی و سیستم‌های متمرکز و ... که حدود ۴۰ درصد مشکلات اقتصادی مطبوعات را مرتفع می‌کند.

سلطانی فر ادامه داد: در راستای کاهش حجم پرونده‌های مطبوعاتی در قوه قضائیه، شورای حل اختلاف رسانه‌ای را راه‌اندازی کردیم که متشکل از ۶ نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان حوزه خبر و حقوق قانون مطبوعات هستند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد تشریح کرد: ما در شرایط بد اقتصادی هستیم و نمی‌توانیم مانند گذشته مانور اقتصادی داشته باشیم. خوب می‌دانم که آگهی یکی از منابع درآمدی شماست.

وی افزود: آگهی‌های دولتی در سال‌های گذشته، بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان در سال بود، در حالیکه امسال در خوش‌بینانه‌ترین شکل ممکن از ۵۰ میلیارد تجاوز نمی‌کند. همچنین امسال برای  یارانه روزنامه‌ها، نصف مبلغ سال‌های گذشته تخصیص داده شده است.

سلطانی فر در خصوص قیمت کاغذ گفت: با توجه به مشکلات ارزی و شرایط بد اقتصادی، با تشکیل کمیته کاغذ توانستیم قیمت کاغذ را حدود ۵ تومان تثبیت کنیم و نگذاریم قیمت از کنترل خارج شده و در بازار آزاد رونق پیدا کند.

وی تأکید کرد: افزایش قیمت جهانی کاغذ که از حدود ۴۲۰ یورو به حدود ۹۰۰ یورو در هر تن رسیده است،  نتیجه  عدم صادرات کشورهایی مانند چین می‌باشد که روزی خودشان بزرگ‌ترین صادر کننده کاغذ بودند و اکنون یکی از واردکنندگان صددرصدی کاغذ هستند، که در شرایط بحرانی اقتصاد ما مزید بر علت شده است.

سلطانی فر در راستای تأمین کاغذ مورد نیاز بیان کرد: با تلاش‌های فراوان، کارخانه کاغذ مازندران را به تولید وادار کردیم. هم‌اکنون ۲۰ هزار تن کاغذ ذخیره کرده‌ایم درحالی‌که میزان مصرف ما در سال بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تن می‌باشد.

وی افزود: ۷۶ میلیون یورو برای واردات کاغذ اختصاص دادیم و کاغذ را در لیست ۲۵ قلم مورد حمایت یارانه‌ای قرار گرفت.

سلطانی فر در خصوص صرفه‌جویی در شرایط بحران اقتصادی تأکید کرد: خواهش می‌کنیم تعداد صفحات و تیراژ جراید خود را کاهش دهید و در قطع‌های کوچک منتشر کنید. همچنین تا آنجا که ممکن است رسانه‌های مکتوب به سمت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی حرکت کنند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان کرد: در حوزه خبرنگاران خارجی، باشگاه خبرنگاران خارجی را راه‌اندازی کردیم و از هرگونه تفاهمی در

 این راستا حمایت می‌کنیم.

وی در خصوص افزایش آگهی‌های دولتی بیان کرد: امکان افزایش قیمت طی امسال را نداریم ولی برای سال آینده ۱۰ درصد افزایش قیمت خواهیم داشت. همچنین رتبه ۷ آگهی را تا ۵ پایین آوردیم که به رسانه‌های شهرستان‌ها کمک شود.

سلطانی فر در ادامه تشریح کرد: لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها را جایگزین لایحه قانون مطبوعات کردیم که در صورت برطرف شدن چالش‌های موجود که بیشتر حدود قانون دیده شده بود تا حقوق آن، به مجلس ارائه خواهد شد.

وی در خصوص اهمیت فضای مجازی اظهار کرد: امروزه خیلی از جریان سازی‌های خبری و فکری مسیرهای مختلف، به فضای مجازی تعلق می‌گیرد. در صدد هستیم یارانه‌ای هم برای پرداختن به فضای مجازی در نظر بگیریم. در حمایت از رسانه‌های فضای مجازی، هیئت نظارت بر مطبوعات را تشکیل دادیم.

سلطانی فر افزود: باید برای پایگاه‌های فضای مجازی، مجوز صادر شود که آن‌ها در دایره قانون قرار بگیرند و یله شده و رها مطلب ننویسند و بر کارشان نظارت صورت بگیرد.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشاره به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای گفت: ما پیوست رسانه‌ای را نمی‌شناسیم و فقط شعار می‌دهیم. اگر قرار است به پیوست رسانه‌ای نگاه واقعی شود، باید از ابتدای پروژه، رسانه با طرح همگام باشد، نه اینکه پس از اتمام کار از رسانه بخواهیم بیاید و از ما تعریف کند!

سلطانی فر، رسانه‌های استان‌های مرزی را جبهه فرهنگی کشور خواند و اظهار کرد: در نظام‌نامه یارانه‌ای ۱۳ بند ویژه داریم که جدار مرزی، دوزبانه بودن و مناطق محروم می‌توانند از ردیف یارانه بیشتری استفاده کنند که شامل استان خوزستان نیز می‌شود.

وی در خصوص جلسه اخیری که در تهران با حضور مدیران هیئت‌مدیره خانه‌های مطبوعات تشکیل شده بود، تشریح کرد: با واگذاری ۱۸ مورد از حقوق وزارت ارشاد به خانه‌های مطبوعات  از جمله، واگذاری آگهی‌ها و صدور کارت‌های خبرنگاری توافق کردیم.

وی افزود: متأسفانه پس از جلسه مکاتبات زیادی داشتیم که این کار را نکنید! ما متأسفانه نگاهی که به خانه‌های مطبوعات داریم همان نگاهی است که به دموکراسی داریم. یعنی اگر قرار باشد دموکراسی به نفع ما نباشد بلافاصله مخالفت می‌کنیم. اگر خانه‌های مطبوعات یکدست عمل کنند اختیاراتی به آن‌ها واگذار می‌کنیم.

سلطانی فر در پایان  اذعان کرد: با تصویب قانون ۳ ساله برای صدور مجوز رسانه، بازارهای کثیفی که در رابطه با خریدوفروش مجوز بود را تخریب کردیم.

در پایان، ضیایی پرور، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی رسانه‌های معاونت مطبوعاتی، موارد تفاهم وزارت ارشاد با استانداری خوزستان را به شرح زیر اعلام کرد:

۱-دوره‌های منظم و مشترک بین رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها.

۲- طرح مشترکی بین وزارت ارشاد و وزارت کشور در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها مطرح شده که چند شهر استان خوزستان نیز شامل این طرح می‌شود.

۳- برگزاری سالانه و منظم جشنواره مطبوعات استان خوزستان.

۴- همایش ملی ۳۱ شهریور.

شورای حل اختلاف رسانه‌ای راه‌اندازی شد / کشور در شرایط جنگی است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز