خبرگزاری کار ایران

استاندار خوزستان عنوان کرد:

مشکل آب شهرهای آبادان و خرمشهر تا 15 تیرماه حل می شود

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۷۰۷

استاندارخوزستان گفت: مشکل آب شهرهای آبادان و خرمشهر با خط لوله طرح آبرسانی غدیر تا 15 تیرماه به طورکامل حل خواهد شد و مردم این شهرستان ها از آب سالم بهره مند می شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی اظهار کرد: آنچه در آبادان و خرمشهر پیش آمده متاثر از مسائل آب و هوایی و اقلیمی و البته انباشت مشکلات از گذشته است که ما را متاثر و متاسف کرده است.

وی با بیان اینکه من همراه با مردم آبادان و خرمشهر، مشکلات این شهرستان ها را درک می کنم، افزود: برای حل این مشکل اقداماتی در دست اجرا داریم تا بتوانیم وضعیت پایدارتری را ایجاد کنیم تا به تدریج شاهد چنین نوساناتی نباشیم؛ بالاخره آنچه مطالبه مردم بوده به حق است؛ آب مایه حیات است. من از ابتدای مسئولیت اجرای پروژه های آب وقت زیادی گذاشتم و بر حل مسئله آب و فاضلاب استان به مدیران تأکید زیادی داشته ام، این کار را به عنوان یکی از رسالت‌ های اصلی خود دانستم تا در مدت تصدی بتوانم مشکلات زیرساختی آب و فاضلاب را حل کنم. مشکلات آب و فاضلاب استان زیرساختی است؛ اقدامات خوبی در این زمینه انجام داداه ایم و برای حل این مسئله خوشبین هستیم.

استاندار خوزستان با اشاره به توجه ویژه دولت به مشکلات آب و فاضلاب استان بیان کرد: در اسفند ۹۵ مسئله ریزگردها و قطعی برق را داشتیم که رئیس جمهور به دلیل اهمیت موضوع به خوزستان سفر کرد، در این سفر به ایشان عرض کردم مشکل اصلی خوزستان آب و فاضلاب است که به همین منظور ۱۸ هزار میلیارد تومان جهت اجرای برنامه های بلند مدت و ۱۱ هزار میلیارد تومان برای برنامه های کوتاه مدت از سوی دولت پیش بینی شد. 15 فروردین ۹۶ مصوبه ای برای خوزستان در خصوص آب و فاضلاب، ریزگردها، برق، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و تامین حقابه تالاب‌ها مصوب شد که کار این مصوبه از ابتدا شروع شد.

وی ادامه داد: در طرح غدیر اعتباری که دولت از سال ۹۵ اختصاص داده ۷۵ میلیارد تومان بود که ۶۶ میلیارد تومان آن اختصاص یافت؛ در سال 96 این اعتبار به ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و توانستیم ۱۰۰ کیلومتر خط لوله کار کنیم، این خط لوله ها تا هفته آینده به بهره برداری می رسد. در طرح مطالعاتی که برای آب غدیر انجام شده همین یک خط لوله آب شهرستان های مذکور را تا سال تا ۱۴۳۰ تامین می کرد، اما به دلیل پدیده خشکسالی که در دوسال اخیر شدت یافته  آورد آب رودخانه کارون به طوری کاهش یافت که در صد سال اخیر بی سابقه بوده است.

شریعتی با بیان اینکه آبادان و خرمشهر در انتهای طرح آبرسانی غدیر قراردارند، عنوان کرد: تامین  آب آبادان و خرمشهر را در اولویت طرح قرار دادیم به طوری که طرح را از انتها آغاز کردیم. تا  ۱۵ تیرماه آب شرب به صورت اساسی می رسد و مشکل تامین آب در خرمشهر، آبادان، مینوشهر، اروندکنار و روستاهای اطرف رفع می شود. آب رسانی طرح غدیر در ابتدا از کرخه انجام می شود و در فاز بعدی از رودخانه دز تامین خواهد شد. EC آب کرخه 2هزار است و دز نیز ۶۰۰ است.

وی ادامه داد: همچنین خط لوله ای به طول 105 کیلومتر از ام الدبس به سمت دز با 1300 میلیارد تومان فاینانس در حال اجرا است. این پروژه می تواند بخش زیادی از آب شرب موردنیاز را تامین کند.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: سیاست حوزه آب و فاضلاب را وزارت نیرو با توجه به شرایط تبیین می کند و براساس طرح های مطالعاتی پروژه های آبرسانی را اجرا نمی کند. طرح غدیر که آبرسانی ۲۵ شهر و ۱۶۰۹ روستا از کرخه و دز، آب شمال شرق که آبرسانی به هفت شهر و ۴۰۹ روستا  از کارون ۳ که الان با فاینانس ۴۰۶ میلیون دلار در حال اجرا است و آب جنوب شرق که آبرسانی به شهرهای بهبهان، هندیجان، ماهشهر، امیدیه، بندر امام، رامشیر و روستاهای آغاجاری را  از سد کوثر و کارون ۳ تامین می کند از جمله طرح های درحال اجرا در خوزستان است.

شریعتی عنوان کرد: در بحث پدافند غیر عامل به فکر ایجاد آب شیرین کن در استان هستیم. هم‌اکنون نیز در خرمشهر و آبادان واحدهای آب شیریکن فعال هستند ضمن اینکه سرمایه‌گذارانی از هلند و اتریش بازدید هایی جهت اجرای طرح‌ های آب شیرین کن از استان انجام دادند.

استاندار خوزستان در خصوص برخی خبرهای مطرح شده در فضای مجازی در خصوص انتقال آب به کویت و بصره عراق اظهار کرد: به هیچ کشوری آب نمی‌دهیم و خودمان آب را نیاز داریم و زمینه برای مصرف آن را داریم. برخی با مطرح کردن این ادعاها قصد ایجاد فاصله بین مردم و مسئولین را دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز