خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان گزارش می دهد؛

جاده هایی که بوی مرگ می دهند/ بیداد خطر در محورهای کوهستانی خوزستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۸۲۱

با فرارسیدن بهار و آغاز تعطیلات نوروزی، جاده های کوهستانی استان خوزستان مملو از مسافرینی است که برای نخستین بار به این مناطق سفر می کنند. جاده هایی بدون ایمنی لازم و علائم راهنمایی و رانندگی که همواره بوی مرگ می دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، عدم وجود جاده های استاندارد، نبود علائم راهنمایی و رانندگی، پیچ های تند و دره های عمیق، ریزش متداوم کوه و انسداد مسیر، لغزندگی، سبقت غیر مجاز، تاریکی مطلق و نبود نور کافی، تردد ماشین های سنگین و نیمه سنگین، هیجان سفر در مسیرهای ناشناخته، تنها بخشی از دلایل تصادفات بی شمار در خوزستان به خصوص شهرهای شمالی استان است. 

آمار تصادفات جاده ای در مسیرهای کوهستانی و ترانزیتی دهدز-لردگان، دهدز-ایذه، قلعه تل-ایذه، باغملک-هفتکل، شهیون-دزفول، مسیر توریستی بخش سوسن، پیان و مرغاب، به گونه ای است که کفه سنگین ترازو را در این مناطق به شدت نسبت به بسیاری از مسیرهای مواصلاتی دیگر مناطق استان سنگین کرده است. تصادفاتی که به دلیل عدم ایمنی جاده ای، غیراستاندارد بودن خودروها و عدم رسیدگی به ترمیم چاله ها توسط متولیان جاده ای، در بیشتر مواقع به مرگ و میرهای فاجعه بار ختم می شود. 

مدیر روابط عمومی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به همین آمار و تاکید بر تصادفات بی شمار در حوزه کوهستانی ایذه-دهدز- لردگان و محورهای دیگری مانند بندر امام- اهواز، رامهرمز، اندیمشک و شوش، می گوید: در این مناطق آمار تصادفات بسیار بالا و در برخی موارد وحشتناک است. بخصوص در حوزه شوش، ماهشهر و ایذه به لردگان که یک مسیر ترانزیتی است. 

عارف اصل شرهانی ادامه داد:  از 25 اسفندماه 1401 تا 7 فروردین 1402 با توجه به آمار موجود، 4507 ماموریت انجام گرفته،  1404 مصدوم ترافیکی و 1166 اعزام به بیمارستان داشته ایم که با توجه به این ارقام، شاهد یک  افزایش ده درصدی در جریان ماموریت ترافیکی تا کنون بوده ایم.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که بیشتر این ماموریت ها در محورهای ایذه-دهدز و ماهشهر بوده است، افزود: در طی این مدت در مجموع  198 مصدوم داشته ایم که بیشترین آمار متعلق به محورهای اندیکا، لالی، بندر امام-آبادان، هفتکل، رامهرمز-بهبهان، ایذه-پیان، ایذه-دهدز، دهدز-لردگان و شوش-اندیمشک بوده است که از خود محورهای ایذه به تنهایی 36 مصدوم تا کنون گزارش شده است. 

یکی از ناامن ترین جاده های کوهستانی و توریستی استان خوزستان بدون تردید محورهای ایذه-دهدز-لردگان و ایذه-پیان-سوسن است که در طی سال های متمادی و با توجه به آمار تصادف های بی شمار این مسیرها، هرگز چاره ای برای جلوگیری از کمتر شدن حوادث خونبار این خطوط تاریک جاده ای تاکنون نشده است و همچنان قربانی می گیرد. 

در همین خصوص بخشدار مرکزی ایذه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا که آیا تاکنون از جاده پر از چاله و گودال ایذه به پیان که هرهفته منجر به تصادفات بی شماری می شود، عبور کرده اید؟ گفت: روز گذشته در این مسیر بوده ام. قسمت های چاله ای را با آسفالت پُر و ترمیم کردیم، اما به دلیل اینکه آسفالت سرد است طی بارندگی ها از بین رفته و دوباره خالی شده اند. 

حسن سبزعلی زاده افزود: طی دو سال گذشته یکی از اصلی ترین مواردی که پیگیر رفع آن بوده ایم بحث تعریض و آسفالت مسیر ایذه به پیان بوده است. در سال گذشته در دو قسمت این جاده با ریختن لایه آسفالت، عملیات ترمیمی صورت گرفت ولی در بحث تعریض، تلاش ما بر این است که اعتباری برای آن جذب کنیم. 

وی در پاسخ به این پرسش که این جاده یکی از اصلی ترین مسیرهای توریستی در استان خوزستان است و بخش زیادی از مردم شهرهای ایذه، مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و بخش سوسن از همین محور روزانه در حال عبور و مرور هستند، بیان کرد: قبول داریم که چاله وجود دارد، برخی جاها را اصلاح و برخی از چاله ها را پر کردیم اما بارندگی های اخیر دوباره این چاله ها را به حالت اولیه برگردانده است با وجودی که در سال گذشته برای تراشیدن و لکه گیری این مسیر مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه کرده ایم، دوباره به راهداری بابت پرکردن این چاله ها تاکید می کنیم.

سبزعلی زاده افزود: ما در بخش مرغاب، جاده های بدتر از پیان هم داریم که در سال گذشته و در آخرین مرحله پیش از عید پس از نصب علائم هشدار و راهنمایی رانندگی، هنوز طولی نکشیده این تابلوها را به سرقت بردند.

وی در پایان تصریح کرد: مشکل اصلی این مسیر  طبق تعریف وزارت راه، این جاده روستایی است و تلاش ما در پی مکاتبات استانی و در سطح وزارت راه این است که این جاده را از لیست روستایی خارج و در آمار جاده های شهری قرار داده و امکان چهاربانده شدن و اصلاح اساسی و تعریض آن را بوجود آوریم. در آخرین اظهار نظر، محمد خانچی در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز استان که بعد از ظهر هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ باحضور دبیر ستاد خدمات سفر استان و نیز نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذیل ستاد در محل استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی حجم تردد بین شهری در ایام نوروز در خوزستان، بر رفع نقاط بحرانی جاده‌ها و معابر شهری نیز تأکید و در این خصوص بیان کرد: مصوبات شورای ترافیک، باید در اسرع وقت و به‌طور کامل انجام گیرد؛ دستگاه‌های مربوط، مکلف به انجام آن براساس برنامه زمان‌بندی شورای ترافیک هستند و هرگونه قصور و اهمال در انجام مصوبات شورای ترافیک قابل پذیرش نیست. 

با توجه به شرایط جاده های کوهستانی و خطرات بی شماری که میهمانان و گردشگران این مناطق را تهدید می کند، باید دید این مصوبات تا چه اندازه قدرت اجرایی شدن دارند و آیا این دستورات سازمانی شامل مناطق محرومی مانند شهرستان ایذه نیز می شوند یا خیر؟

ضمن اینکه سایر محورهای استان که مشمول پرداخت عوارضی نیز هستند، مانند آزادراه خلیج فارس از اهواز به بندر امام نیز با کمبودهایی از جمله فقدان روشنایی مواجه هستند.

جاده هایی که بوی مرگ می دهند/ بیداد خطر در محورهای کوهستانی خوزستان

جاده هایی که بوی مرگ می دهند/ بیداد خطر در محورهای کوهستانی خوزستان

انتهای پیام/
بهنام رضایی مالمیر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز