خبرگزاری کار ایران

برای اولین بار در ایران /

همایش ملی آلودگی هوا، پایش، اثرات و اقدامات کنترلی در اهواز برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۳۵۰

موضوع آلودگی هوا در استان خوزستان و کلان شهر اهواز تفاوت‌های شاخص با سایر کلان شهرها دارد.

ایلنا: اولین همایش ملی آلودگی هوا، پایش، اثرات و اقدامات کنترلی در ایران با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان در اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، در این همایش ملی، احمد رضا لاهیجان‌زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار داشت: موضوع آلودگی هوا در استان خوزستان و کلان شهر اهواز تفاوتهای شاخص با سایر کلان شهر‌ها دارد. اول اینکه تعداد روزهای آلودگی هوا در شرایط خطرناک قابل مقایسه باسایر کلان شهرهای کشور نیست، به عنوان مثال: در سال ۱۳۹۱ما ۲۵۴روز هوای ناسالم داشتیم که ۶۱ روز آن خطرناک بوده است.

وی در ادامه افزود: نوع آلودگی هوای اهواز خاص بوده و با خارج شدن از شهر و اقصی نقاط استان بواسطه ریزگرد‌ها آلودگی امتداد دارد در حالیکه در دیگر کلان شهر‌ها با خروج از شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، کرج و شیراز هوا کاملا سالم می‌شود.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: با توجه به صنعتی بودن استان، روزانه میلیون‌ها فوت مکعب گاز همراه نفت سوزانده می‌شود که صد‌ها تن آلودگی وارد محیط می‌شود که خاص استان خوزستان است اما در دیگر استان‌ها مشاهده نمی‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه به وضعیت تالابهای استان اشاره نمود و افزود: مساحت بسیاری از تالاب‌های استان خشک شده و یک سپر طبیعی در مقابل ریزگرد‌ها تحلیل رفته و غبار عمدتا از کشور عراق وارد استان می‌شود اما آنچه حائز اهمیت است، اینست که پروژه‌های عمرانی استان در سطح ملی باز خورد دارند، مثل تولید نفت(گاز)، برق، محصولات کشاورزی، محصولات پتروشیمی و… اما زیان‌های این تولیدات صرفا برای مردم و اکوسیستم استان است و برای حل این مشکلات و معضلات تحمیل شده، به موضوع در سطح ملی نگاه نمی‌شود.

وی در خصوص طرح جامع کاهش آلودگی هوا گفت: استانداردسازی خودرو‌ها، سوخت، احداثمترو و امثالهم باید در سطح ملی حل شود و استان نمی‌تواند در این خصوص اقدامی نماید و اعتبارات استانی نیز تکاپوی طرحهای استانی را نمی‌دهد اما در این چند سال اقدامات خوبی هم در حوزه صنعت، سوخت، حمل و نقل عمومی، توسعه فضای سبز و… صورت گرفته که قابل تقدیر است، اما به هیچ وجه کافی نیست و نیازمند یک نگاه ملی است که می‌بایست توسط نمایندگان محترم مجلس و مسئولین صداوسیما و همه دلسوزان محیط زیست و سلامت باید مورد توجه بیشتر و پیگیری قرار گیرد.

لازم به‌ذکر است در این همایش حجت الاسلام شفیعی نماینده ولی فقیه در دانشگاه نیز درخصوص اهمیت محیط زیست در مباحثدینی و مذهبی و سلامت انسانی مطالبی بیان نمود، همچنین مدیرکل صدا و سیما استان نیز از آمادگی این مرکز جهت ساخت ویژه برنامه‌هایی با موضوعات زیست محیطی در قالب تشکیل کارگروه در صدا و سیما استان خبرداد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز