خبرگزاری کار ایران

در پی انتشار یک فیلم در فضای مجازی؛

تخلیه هرگونه پساب در رودخانه غیرقانونی است/ نیروگاه رامین اهواز: پساب رها شده آب و گل‌ولای بوده و فاقد مواد شیمیایی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۳۶۴۸

امروز فیلمی از تخلیه پساب توسط نیروگاه رامین در رودخانه کارون منتشر شد. به گفته روابط عمومی این نیروگاه پساب رها شده آب و گل‌ولای بوده و اثرات مخربی ندارد و این در حالی است که یک فعال محیط‌زیستی تخلیه هرگونه پساب حتی آب و گل‌ولای در رودخانه را غیرقانونی و مخرب می‌داند.

به گزارش ایلنا از خوزستان، امروز یکشنبه ۹ خردادماه، کلیپ تخلیه پساب نیروگاه رامین اهواز در رودخانه کارون در فضای مجازی منتشر شد که نارضایتی بسیاری از مردم و اهالی منطقه را به همراه داشت.

نیروگاه رامین در بیانیه‌ای، این پساب رها شده را آب و گل‌ولای ته‌نشین شده در استخرهای خود عنوان کرده است.

یکی از فعالان محیط‌زیست آگاه از موضوع، در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: اداره محیط‌زیست با نمونه‌برداری‌های صورت گرفته در حال بررسی و آنالیز پساب‌ها است و تا مشاهده جواب آزمایش‌ها و بررسی منطقه نمی‌توان در مورد این موضوع قضاوت کرد.

او با بیان اینکه نتیجه این گزارش به‌زودی به اطلاع مردم و رسانه‌ها خواهد رسید، افزود: بعد از نتایج آزمایش‌ها، مشخص خواهد شد که پساب رها شده، آب و گل‌ولای بوده یا مواد شستشوی مخازن یا دیگر مواد شیمیایی.

یک منبع آگاه نیز در این خصوص عنوان کرد: کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع‌، اجازه تخلیه هیچ‌گونه پسابی را به رودخانه‌ها ندارند. حتی رهاسازی آب و گل‌ولای در آب رودخانه منجر به کدورت و بالا رفتن آلودگی آب از نظر خاک می‌شود و به دلیل کم شدن تابش خورشید به عمق آب‌، اکسیژن آن کم و آبزیان را با خطر مواجه می‌کند.

این فعال محیط‌زیستی با اشاره به اینکه گل‌ولای نیز در مدت کمی تخلیه می‌شود ولی تأثیرگذاری زیادی دارد، ادامه داد: طبق قانون اگر دلایل قانع‌کننده‌ای مبنی بر اشکال فنی در سیستم که در گذشته اتفاق نیفتاده و بعدها نیز اتفاق نمی‌افتد ارائه شود، به متخلفین اخطار داده شده و در صورت تکرار به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی تصریح کرد: همچنین طبق قانون در صورتی که این رهاسازی سهل‌انگاری و عمدی باشد پرونده قضایی تشکیل می‌شود. ولی هنوز چیزی مشخص نیست و باید تا انجام‌ آنالیز نمونه‌ها و میزان تخلیه پساب، صبر و دلایل آن بررسی شود.

همچنین، روابط عمومی نیروگاه رامین اهواز، در خصوص فیلم منتشره شده بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است:

 آب و گل‌ولای خروجی نمایش داده شده در فیلم، مربوط به دریناژ استخرهای ته‌نشینی و تصفیه مقدماتی آب ورودی به نیروگاه بوده و فاقد هرگونه آلایندگی شیمیایی و دارای ph در محدوده است.

همچنین در این بیانیه ذکر شده که تصفیه آب از طریق انعقاد سازی، ته‌نشینی ذرات معلق و جدا کردن گل‌ولای موجود در آب برداشتی از رودخانه کارون انجام می‌شود و گل‌ولای ته‌نشین شده در کف استخرها به رودخانه برگشت داده می‌شود.

خروجی استخرهای ته‌نشینی دارای کدورت و غلظت پایین گل‌ولای هستند و به ندرت بر اثر گرفتگی خط ها نیاز به شستشو مسیر با دبی بالاتر است که فیلم منتشر شده در همین زمان گرفته شده و در حال حاضر خروجی پساب نرمال است.

نیروگاه رامین در این بیانیه ادعا می‌کند، گل‌ولای خروجی تغییری در کیفیت آب رودخانه ایجاد نمی‌کند و نمونه‌برداری‌ها و اندازه‌گیری‌های معتمد اداره محیط‌زیست به‌طور مستمر از خروجی پساب انجام می‌شود که کلیه پارامترهای محدوده مجاز را داشته و آلودگی یا اثر منفی بر رودخانه ندارد.

تلاش خبرنگار ایلنا برای پیگیری موضوع از مسئولان مربوطه و رایزنی با فعالان محیط‌زیست برای روشن شدن زوایای این موضوع ادامه دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز