خبرگزاری کار ایران

استاندار خراسان رضوی:

دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با سیل آماده باشند/ نباید غافلگیر شویم

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۶۸۶

استاندار خراسان رضوی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان گفت: دستگاه های اجرایی برای مقابله با سیل آماده باشند و ما نباید در بارش‌های پیش رو غافلگیر شویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علیرضا رزم حسینی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که به صورت فوق العاده با حضور مدیران دستگاه های عضو ستاد برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس پیش بینی هواشناسی، احتمال جاری شدن سیل وجود دارد و به همین دلیل تا اطلاع ثانوی فرمانداران شهرستان ها باید به صورت مستمر ستاد مدیریت بحران را تشکیل دهند.

وی افزود: سیل اخیر در شهرستان طرقبه شاندیز به خوبی مدیریت شد و انتظار می‌رود که در بارش‌های پیش رو هم با برنامه ریزی دقیق و آمادگی دستگاه های اجرایی، از بروز خسارت های سنگین جلوگیری شود.

استاندار خراسان رضوی طرقبه شاندیز و زشک را از مناطق سیل خیز استان برشمرد و گفت: کارشناسان آستان قدس رضوی باید بازدید میدانی از بند گلستان انجام دهند تا در بارش های پیش رو مشکلی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات سیلاب در استان های گلستان و خوزستان در نتیجه غافلگیری مسئولان و مدیران در حوزه مدیریت بحران بوده است و انتظار می رود در خراسان رضوی با آمادگی همه دستگاه ها، مشکلی از این نظر به وجود نیاید.

رزم حسینی تاکید کرد: در نقاطی که احتمال سیلاب وجود دارد، نمایندگان دستگاه های اجرایی به همراه تجهیزات و امکانات مورد نیاز باید مستقر شوند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی، امدادرسانی لازم را انجام دهند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه صدا و سیما و رسانه ها باید اطلاع رسانی لازم را انجام دهند، گفت: مسیل هایی که احتمال سیلاب وجود دارد باید بازگشایی شده و مسئولیت این کار هم با شرکت آب منطقه ای است و دیگر دستگاه ها باید مشارکت داشته باشند.

وی افزود: اگر در نتیجه سهل انکاری برخی دستگاه دولتی، ساخت و ساز غیرمجاز دربستر رودخانه ها انجام گرفته است باید با همکاری دادستانی برخورد شود تا در صورت وقوع سیلاب شاهد ایجاد خسارت های جبران ناپذیر نباشیم.

رزم حسینی اظهار کرد: اسکان اضطراری در شرایط بحران موضوع بسیار مهمی است و فرمانداران باید فضاها و سالن های ورزشی را برای اسکان اضطراری در صورت وقوع سیل آماده سازی کنند.

وی با بیان اینکه نباید در خراسان رضوی غافلگیر شویم، افزود: باید آمادگی لازم در سطح استان وجود داشته باشد تا بارش‌های پیش رو پشت سر گذاشته شده و مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: بر اساس اطلاعات هواشناسی احتمال وقوع سیلات در نقاط مختلف استان وجود دارد و هشدارهای لازم به مدیران دستگاه های اجرایی و فرمانداران داده شده است.

حجت علی شایان فر با بیان اینکه طبق آخرین اطلاعات هواشناسی حدود 30 تا 50 میلیمتر بارش در سطح استان خواهیم داشت، افزود: با توجه به کاهش نفوذپذیری در نتیجه بارش های اخیر، کمترین بارش به روان آب تبدیل خواهد شد و بیش از گذشته احتمال بروز خسارت می رود.

وی ادامه داد: در سیلاب گذشته، نقاط در معرض خطر شناسایی و تجهیزات مورد نیاز برای مدیریت بحران مستقر شده بود و خوشخبتانه با این کار از بروز خسارات سنگین جلوگیری شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: از هواشناسی درخواست داریم که اطلاعیه بارش های اخیر را هرچه سریعتر صادر کند تا برنامه ریزی لازم برای پیشگیری از بروز خسارت احتمالی انجام گیرد.

وی اظهار کرد: در سیل اخیر 204 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های استان وارد شد که بیشترین میزان خسارت ها مربوط به بخش های کشاورزی، راه و شبکه های آب و گاز بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی هم در ادامه این جلسه گفت: از ابتدای سال زراعی تا به امروز، 196 میلیمتر بارش در سطح استان به ثبت رسیده که ماحصل آن ذخیره سازی بیش از 500 میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای بوده است.

محمد علایی با بیان اینکه 7 سد استان در نتیجه بارش های اخیر پر شده است، افزود: هنوز 50 درصد ظرفیت برخی از سدهای خراسان رضوی مانند تبارک، ارداک و طرق خالی است و طبق مدل های هواشناسی جهانی، طی روزهای آینده در مشهد بین 25 تا 30 میلیمتر بارش خواهیم داشت.

شهردار مشهد هم با اشاره به هشدار هواشناسی درباره بارش های پیش رو گفت: با توجه به اطلاعات دریافتی از اداره کل هواشناسی خراسان رضوی، شهرداری مشهد برنامه ریزی لازم را در این زمینه انجام داده است و جای نگرانی نیست.

محمدرضا کلائی افزود: با توجه به گسترده بودن ابعاد خسارت سیل در برخی از نقاط کشور، ضرورت دارد که از کمک های مردمی برای خدمت رسانی به سیل زدگان استفاده شود و شهرداری مشهد هم در این زمینه آماده همکاری است.

وی ادامه داد: با توجه به استقبال مردم از طرح کمک رسانی به سیل زدگان استان های گلستان، لرستان و ایلام باید دستگاه های اجرایی بسترهای لازم برای جذب این کمک ها را فراهم کنند و آموزش و پرورش و بهزیستی و دیگر دستگاه ها می توانند در این زمینه نقش جدی داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز