خبرگزاری کار ایران

از سوی تشکل های محیط زیستی صورت گرفت؛

حمایت عملی سازمان های مردم نهاد خراسان رضوی از انسداد چاه های غیرمجاز

asdasd
کد خبر : ۴۳۸۵۰۲

نمایندگان شبکه تشکل های محیط زیستی خراسان رضوی با حضور در عملیات انسداد یک حلقه چاه غیرمجازمربوط به یک واحد دامداری در دشت مشهد - چناران، خواستار برخورد با متخلفین و انسداد چاه های غیرمجاز شدند.

به گزارش ایلنا، صبح امروز جمعی از نمایندگان سازمان های مردم نهاد حامی محیط زیست و ناجی آب، پیرو گزارش مردمی در خصوص حفاری مخفیانه یک حلقه چاه غیرمجاز عمیق در یکی از دامداری های واقع در مجاورت محور مواصلاتی مشهد - چناران، در محل حضور یافته و ضمن حمایت از اجرای قانون در برخورد با متخلفین؛ از دستگاه های نظارتی و اجرایی ذیربط خواستار استمرار و جدیت در انسداد چاه های غیرمجاز استان شدند.

طبق اعلام کارشناس اداره امور منابع آب مشهد، ماموران گشت و بازرسی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در هنگام بازدید از محل متوجه شدند مالک دامداری با کمک یک دستگاه حفاری غیرمجاز، به صورت مخفیانه اقدام به حفر چاهی به عمق 170 متر کرده است. پس از توقیف ادوات حفاری و صدور احکام قضایی، با حضور نمایندگان تشکل های محیط زیستی نسبت به پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه اقدام شد.

حفر این چاه در شرایطی رخ داده است که مالک دامداری دارای یک حلقه چاه عمیق کشاورزی بوده که به کنتور هوشمند مجهز بوده و با قصد فراهم آمدن امکان اضافه برداشت آب و همچنین توسعه غیرمجاز فعالیت های کشاورزی، اقدام به حفاری مخفیانه چاه کرده است.

بنا بر آمارهای وزارت نیرو، استان خراسان رضوی سالانه با بیش از 1 میلیارد و 200 میلیون مترمکعب کسری مخازن آب زیرزمینی مواجه است که 30 درصد از این رقم مربوط به برداشت آب توسط بیش از 8500 حلقه چاه غیرمجاز بوده و الباقی مربوط به اضافه برداشت از چاه های دارای پروانه بهره برداری است.

نمایندگان تشکل های محیط زیستی استان با در دست داشتن بنرها و پرده هایی در حمایت از اجرای قانون در برخورد با متخلفین چاه های غیرمجاز؛ اقدام به قرائت و امضای بیانیه ای کردند که در آن از شرکت آب منطقه ای، اداره کل جهاد کشاورزی، استانداری، اداره کل دادگستری، نمایندگان مجلس و سایر دستگاه های اجرایی و نظارتی استان خواسته شده بود با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب استان به ویژه دشت مشهد که دارای بیشترین آمار چاه های غیرمجاز می باشد؛ تمام تلاش خود را برای انسداد چاه های غیرمجاز استان تا آخرین حلقه به کار گیرند.

در این بیانیه، با توجه به اینکه بسیاری از چاه های غیرمجاز در حال حاضر جنبه تفریحی و غیرتولیدی داشته، و همچنین در مجاورت چاه های آب شرب، رودخانه ها و یا سرشاخه های حوضه های آبریز حفر شده اند، از مسئولان درخواست بازنگری در قانون و تقویت جنبه های بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرم آن در زمینه تخلفات آبی نیز مطرح شد.

نمایندگان تشکل های زیست محیطی استان پس از اتمام عملیات انسداد چاه، از انبار ادوات حفاری غیرمجاز توقیف شده توسط شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی واقع در شهر مشهد بازدید کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز