خبرگزاری کار ایران

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی خبر داد:

خدمت‌رسانی به مناطق روستایی با بزرگترین کتابخانه کانتینری سیار در کشور

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی از خدمت‌رسانی به مناطق روستایی با بزرگترین کتابخانه کانتینری سیار در کشور در این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا از مشهد، حسین اکبری در حاشیه بازدید خبرنگاران از کتابخانه سیار نور امید، اظهار کرد: این کتابخانه در حال حاضر بزرگترین کتابخانه کانتینری سیار در کل کشور است که در بهمن ماه سال گذشته افتتاح شد و اکنون 5 روستای اطراف مشهد، در 2 بخش احمدآباد و وزیریه، حوزه مأموریتی این کتابخانه هستند که مجموعا بیش از 22 هزار نفر جمعیت روستایی را شامل می‌شوند.

وی ادامه داد: تاکنون بالغ بر 1100 نفر از ساکنان این مناطق روستایی به عضویت کتابخانه سیار درآمده‌اند، که چنین دستاوردی در این مدت کوتاه، حامل این پیام است که از جمله اقدامات سازنده‌ای که در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی قابل انجام است و در فاصله زمانی کوتاهی نیز قابلیت بهره‌برداری دارد، ایجاد کتابخانه‌های سیاری است که به نوعی پایگاه متحرک فرهنگی محسوب می‌شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی افزود: در حال حاضر این کتابخانه دارای 4500 جلد کتاب است که شامل نشریات، کتاب‌های کودک و نوجوان و کتاب‌هایی در حوزه علوم دینی، اجتماعی، کشاورزی و ... می‌شود.

وی افزود: این کتابخانه دارای ظرفیتی حدود 15 هزار جلد کتاب است که اخیرا نیز حدود سیصد جلد کتاب در حوزه کودک، به ارزش 2 میلیون تومان به آن تزریق شده است.

اکبری خاطرنشان کرد: در داخل کتابخانه ظرفیت محدودی جهت مطالعه پیش‌بینی شده، اما فرض بر این است که در بیرون از کتابخانه فضاهایی، توسط شورای محترم روستاها تأمین شود تا عزیزان مراجعه کننده علاوه بر امکان امانت گرفتن کتاب، در محل استقرار کتابخانه امکان مطالعه نیز داشته باشند.

وی در خصوص هزینه‌های اجرایی این طرح بیان کرد: این هزینه‌ها شامل هزینه خرید خودرو، هزینه تجهیز و آماده‌سازی خودرو، هزینه خرید منابع چاپی کتاب‌ها که تاکنون حدود 5 هزار نسخه خریداری شده، هزینه تأمین 2 نفر نیروی انسانی به عنوان راننده و کتابدار، هزینه نگهداری و هزینه‌های روزمره خودرو می‌شود که در مجموع بالغ بر 500 میلیون تومان محاسبه می‌شود.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر اداره کل کتابخانه‌های عمومی در سطح استان، تنها این کتابخانه سیار را در اختیار دارد، اما به زودی در شهرستان تایباد، دومین کتابخانه سیار نیز خریداری شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در رابطه با وضعیت کتابخانه‌های نهادی خاطرنشان کرد: در هفته دولت، 3 کتابخانه نهادی در سطح استان افتتاح شده، که 2 تا از آن‌هاکتابخانه‌های روستایی هستند و کتابخانه سوم نیز در مرکز شهرستان سبزوار افتتاح شده است و جالب است که هر سه کتابخانه با خدمات و کمک‌های مردمی به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند.

اکبری افزود: در مجموع تنها در 12 نقطه روستایی کتابخانه نهادی ایجاد شده است که عدد قابل قبولی نیست، البته 15 واحد کتابخانه مشارکتی نیز در روستاها مشغول فعالیت هستند که در مجموع، اعضای کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی در روستاها بالغ بر 6 هزار عضو است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 15 کتابخانه روستایی نیمه تمام وجود دارد که برای تکمیل آن‌ها حداقل 3 میلیارد تومان اعتبار لازم است و امید است با کمک مسئولین و خیرین، این کتابخانه‌ها به بهره برداری برسند، همانطور که یکی از این کتابخانه‌ها، در روستا عبدل‌آباد شهرستان مه‌ولات، با همت یکی از خیرین در حال تکمیل است و تاکنون پروژه حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در ماه‌های آتی افتتاح خواهد شد. بقیه این کتابخانه‌هادر مرحله فونداسیون، اجرای اسکلت و پیشرفت های 30 تا 40 درصدیمی‌باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی تصریح کرد: هنوز در برخی شهرها و روستاهای دارای بیش از 5 هزار نفر جمعیت، کتابخانه عمومی وجود ندارد، لذا این مسئله یکی از مطالبات به حق مردم است که همه باید در جهت تحقق آن تلاش کنند.

وی در خصوص انواع کتابخانه‌های عمومی گفت: این کتابخانه‌ها به 3 دسته نهادی، مشارکتی و مستقل تقسیم می‌شوند که در کتابخانه‌های نهادی، تأمین کلیه مسائل کتابخانه از جمله ساختمان، تجهیزات، منابع، نیروی انسانی و اداره آن بر عهده نهاد کتابخانه‌های عمومی است اما در کتابخانه‌های مشارکتی این امور با همکاری اشخاص حقیقی و حقوقی، به طور مثال شورای روستاها، انجام می‌شود.

اکبری خاطرنشان کرد: کاش بخشی از سرمایه‌ها و برنامه‌های اجرایی که معطوف به درمان آسیب‌های اجتماعی است، در احداث کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های سیار سرمایه‌گذاری شود و در این راستا، نهاد کتابخانه‌های عمومی به منظور تأمین نیازهای مردم در حوزه کتاب و کتابخوانی، نیازمند کمک‌های مردمی، حمایت خیرین و البته توجه مسئولان هست.

وی با توجه به انتخاب مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام اظهار کرد: امید است در این راستا ده‌ها کتابخانه سیار در سطح شهر در حال تردد باشند و مردم در هر نقطه‌ای از شهر و روستا احساس کنند که امکان دسترسی به کتابخانه برای آن‌ها مهیا است، در خصوص مشهد 2017، برنامه‌ریزی‌هایی نیز از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی صورت گرفته که هنوز جمع‌بندی و قطعی نشده‌اند.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی در خصوص فرآیند ورود کتاب‌های اهدایی به کتابخانه‌ها نیز گفت: در ابتدا این کتاب‌ها حتما باید به مرکز مبادله اداره، منتقل شود تادر آنجا به لحاظ محتوایی و میزان فرسودگی مورد ارزیابی قرار گیرد و بعد از تأیید به کتابخانه‌های عمومی و سیار انتقال داده می‌شود.

وی در خصوص وضعیت کتابخانه مرکزی مشهد نیز خاطرنشان کرد: این کتابخانه خوشبختانه در سراشیبی تکمیل قرار گرفته و فعالیت‌های پیمانکار مربوطه در حال انجام است و امید است با حل مشکلات اعتباری و پیگیری مسئولان استانی هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد، البته در همین شرایط نیز بالغ بر 5 هزار جلد کتاب به عنوان اولین بسته کتابخانه مرکزی مشهد به ارزش ریالی 100 میلیون تومان خریداری شده و به محض تکمیل ساختمان، وارد کتابخانه مرکزی خواهد شد.

کد خبر : ۴۰۶۰۰۶