خبرگزاری کار ایران

یک مسئول مطرح کرد؛

افزایش ۵۰۰ میلیاردی هزینه ساخت هر کیلومتر مترو در مشهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۵۲۸

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: هزینه ساخت هر کیلومتر مترو، امسال نسبت به سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.

به گزارش ایلنا از مشهد، مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد درباره آخرین وضعیت ساخت خطوط مترویی مشهد و وضعیت تأمین مالی برای ساخت این مگاپروژه شهری گفت: درباره جابه جایی دستگاه حفاری از بخش شرقی خط ۳ به بخش غربی این خط قرار است ماشین آلات مخصوص جابه جایی دستگاه از عسلویه وارد مشهد شوند.

کیانوش کیامرز افزود: در صورتی که در موضوع جابه جایی مانعی وجود نداشته باشد یا اتفاق خاصی رخ ندهد عملیات جابه جایی دستگاه حفاری از تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه آغاز و در بازه زمانی یک ماه این دستگاه در بخش غربی خط ۳ قطارشهری در محدوده میدان امام علی (ع) قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در راستای بهبود عملکرد دستگاه حفاری، پیمانکار پروژه قرار است یکی از قطعات اصلی دستگاه را نیز تعویض کند که این قطعه مهم در مرداد ماه از کشور چین به مشهد انتقال داده می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه عملیات مونتاژ دستگاه حفاری نزدیک ۴۵ روز زمان می‌برد، برنامه ریزی مدیریت شهری برای شروع حرکت دستگاه حفاری از انتهای امامت و میدان امام علی (ع) به سمت امیریه در ابتدای مهرماه امسال خواهد بود.

کیامرز با بیان اینکه امیدواریم دستگاه حفار، ۱۰ کیلومتر پایانی خط ۳ قطارشهری مشهد در بخش غربی این خط را در مدت دو و نیم سال حفاری کند، اظهار کرد: همچنین ۱۴ کیلومتر حفاری تونل قطارشهری مربوط به خط ۴ بوده در مجموع ۲۴ کیلومتر از حفاری خطوط قطارشهری مشهد باقی مانده است، با توجه به وجود دو دستگاه تی بی ام (دستگاه حفاری) در مشهد روی کاغذ می‌توان پایان عملیات حفاری را در انتهای سال ۱۴۰۴ داشته باشیم، اما محقق شدن این اتفاق نیازمند تأمین مالی ۳۸۰۰ میلیارد تومان پول است و این عدد در صورتی است که افزایش هزینه نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اشاره به اینکه برای بهره برداری کامل از مرحله نخست خط ۳ مترو مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است، ادامه داد: البته اگر به صورت حداقلی بخواهیم از مهرماه سال ۱۴۰۳ مسافرگیری داشته باشیم، مبلغ ۳۸۰۰ میلیارد تومان به منابع مالی نیاز داریم که با توجه به ۵۰ درصد باقی مانده بودجه سال گذشته و بودجه امسال اگر ۲۴۰۰ میلیارد تومان تأمین منابع مالی داشته باشیم، می‌توانیم در بازه زمانی تعیین شده با احتساب بودجه سال آینده، ۶ کیلومتر میانی خط ۳ قطارشهری مشهد را به بهره برداری برسانیم.

کیامرز ادامه داد: اکنون هسته مرکزی خط ۳ قطارشهری مشهد از پیشرفت ۷۵ درصدی برخوردار است و در بخش معماری این خط پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد و در بخش تجهیزات پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد است.

وی با بیان اینکه سال گذشته با نرخ دلار ۳۰ هزار تومانی هزینه ساخت هر کیلومتر مترو مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: هزینه ساخت یک کیلومتر مترو در دنیا ۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که این عدد به صورت ریالی در سال گذشته با دلار ۳۰ هزار تومانی، مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد برآورد می‌شد و اگر امسال با دلار نیمایی مبلغ ۴۰ هزار تومان به ازای هر دلار محاسبه کنیم برای ساخت هر کیلومتر مترو در سال جاری باید افزایش ۵۰۰ میلیارد تومانی را در نظر بگیریم؛ بنابراین هزینه ساخت هر کیلومتر قطارشهری در سال ۱۴۰۲ به صورت حداقلی ۲ هزارمیلیارد تومان برآورد می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز