خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل قطار شهری مشهد خبر داد؛

پیش بینی جا به جایی ۵۷ میلیون مسافر تا پایان سال با مترو در مشهد/ کمبود ناوگان در خط یک از معضلات قطار شهری است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۱۹۷۹

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری شهرداری مشهد گفت: امسال اقبال سفر با مترو افزایش‌یافته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال، ۵۷ میلیون مسافر جابه‌جا شوند.

به گزارش ایلنا از مشهد، مجتبی زمانیان وحیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه، در تشریح اقدامات شرکت بهره‌برداری قطار شهری افزود: مطالعات ایجاد شبکه ریلی درون‌شهری مشهد ازسال ۷۰ آغاز و سال ۷۸ به اتمام رسید.

وی بابیان اینکه بر اساس این مطالعات ۴ خط برای مشهد پیش‌بینی شد اظهار کرد: عملیات احداث خط اول به شکل قطار شهری از انتهای وکیل‌آباد تا فرودگاه، ازسال ۷۹ آغاز و ۱۲سال پیش در دوم اسفند ۸۹ به بهره‌برداری رسید. خط دوم نیز که از طبرسی تا رضاشهرامتداد دارد،به شکل مترو اجرا و سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید.

زمانیان وحیدی تصریح کرد: خط سه نیز که از الهیه تا شهرک ابوذر امتداد دارد نیز در حال احداث است و در تلاش هستیم تا فاز یک آن در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد؛ با افتتاح خط۳ علاوه بر فرودگاه و راه‌آهن مترو به پایانه مسافربری و حرم مطهر متصل خواهد شد. خط چهارم مترو مشهد نیز از خواجه ربیع تا شهرک باهنر امتداد دارد و اکنون در مرحله حفاری تونل با استفاده از دستگاه حفار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای بهره‌برداری از خطوط تاکنون بیش از ۴۲۵ میلیون سفر با مترو انجام‌شده است خاطرنشان کرد: از ابتدای بهره‌برداری آماران جام سفر با مترو افزایشی بود تا سال ۹۸ که کرونا موجب کاهش سفر شد اما امسال اقبال سفر با مترو افزایش‌یافته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال، ۵۷ میلیون مسافر جابه‌جا شوند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری شهرداری مشهد در خصوص کمبود واگن در خط یک قطار شهری گفت: یکی از معضلاتی که پیش روداریم کمبود ناوگان در خط یک است، این خط با ۱۲۰ واگن طراحی‌شده اما در حال حاضر با ۶۰ واگن فعال است. این در حالی است که با افتتاح فاز یک خط۳ حجم مسافر افزایش خواهد یافت، در کنار آن بهر برداری از مترو مشهد گل‌بهار که در دپو وکیل‌آباد به خط یک متصل خواهد شد حجم مسافر را بسیار بیشتر می‌کند، لذا تأمین ۶۰ واگن برای خط یک ضروری است.

وی بابیان اینکه با مصوبه شورای اسلامی شهر در آبان امسال شهرداری موظف به تأمین واگن‌ موردنیاز برای خط یک شده است خاطرنشان کرد: برخی تولیدکنندگان داخلی اعلام آمادگی کردند و در حال انتخاب مشاور برای برگزاری مناقصه هستیم تا در سال آینده انعقاد قرارداد انجام و بتوانیم طی سه یا چهار سال آینده ۶۰ واگن را به‌تدریج تحویل بگیریم.

زمانیان وحیدی در ادامه افزود: یکی دیگر از چالش‌های موجود در حوزه بهره‌برداری از قطار شهری تأمین قطعات یدکی و تجهیزات است که با توجه به تحریم‌ها به‌شدت محدودیت داریم، بر همین اساس همکارانم در شرکت ازسال ۹۴ مطالعات جهت شناسایی قطعاتی که می‌توان با استفاده از مهندسی معکوس آن‌ها را بومی‌سازی کرد آغاز کردند. در همین راستا قراردادی با دانشگاه شریف و فردوسی منعقد و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان ، مجموعه پارک علم و فناوری و کارخانه نواری آغاز و در حال حاضر ۲۵ درصد قطعات به‌وسیله مهندسی معکوس در داخل تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری شهرداری مشهد بابیان اینکه بومی و تولید قطعات یدکی در داخل طی یک سال گذشته حدود ۱۱۶ میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به دنبال داشته است اظهار کرد: درمجموع سال ۱۴۰۱ تعمیرات اساسی ۱۱ واگن را در دستور کار قرارداده بودیم که به‌زودی اوره‌ات یازدهمین واگن به پایان خواهد رسید.

زمانیان وحیدی ادامه داد: باوجود تلاش‌های انجام‌شده در تعمیر و نگهداری ناوگان تا امروز سرفاصله زمانی خطوط به‌جز در مناسبت‌ها تغییری نداشته و خط یک با سرفاصله حدود ۵ دقیقه و خط۲ با سرفاصله ۱۰ دقیقه حرکت می‌کنند.

وی در خصوص تعیین بهای بلیت مترو نیز گفت: عرف براین است که یک‌سوم بهای خدمات مترو توسط شهروند پرداخت و دوسوم توسط دولت و شهرداری پرداخت شود. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده سال جاری بهای تمام‌شده سفر ۷ هزار و ۸۵۰ تومان بوده که ۱۲۰۰ تومان آن توسط مسافر و مابقی با یارانه توسط شهرداری پرداخت‌شده است، زیرا در سال ۱۴۰۱ پرداخت هزینه‌ای از سمت دولت نداشته‌ایم.

زمانیان وحیدی با اشاره به اینکه هزینه تمام‌شده هر سفر در سال ۱۴۰۲ نیز ۱۱هزارو ۵۰۰ تومان بدون استهلاک برآورد شده است (با در نظر گرفتن استهلاک بهای واقعی هرسفردر سال آینده ۲۲۵۰۰ تومان) تأکید کرد: اما بااین‌وجود طبق مصوبه شورا سهم مسافر از این هزینه‌ها در سال آینده ۱۵۰۰ تومان درنظرگرفته شده است و ۱۰هزار تومان دیگر نیز باید توسط شهرداری و دولت پرداخت شود. براین اساس سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ درصد از سهم هزینه تمام‌شده از هر سفر و در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳ درصد از این هزینه‌ها توسط مسافر پرداخت می‌شود. یعنی باوجود افزایش قیمت دو درصد کاهش سهم مسافر را خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری شهرداری مشهد در خصوص نمازخانه و سرویس بهداشتی عمومی در ایستگاه‌های قطار شهری نیز گفت: مسافران در ایستگاه قطار شهری توقف طولانی ندارد اما بااین‌وجود اعلام کرده‌ایم تا سرویس بهداشتی و نمازخانه پرسنل را در اختیار مردم قرار دهند.

زمانیان وحیدی به اقدامات فرهنگی شرکت بهره‌برداری قطار شهری نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر به‌صورت میانگین روزانه ۲۲۰ هزار سفر از طریق مترو انجام می‌شود و هیچ فرهنگسرایی در سطح شهر با‌ این قابلیت وجود ندارد لذا انجام اقدامات فرهنگی در ایستگاه‌ها موردتوجه قرارگرفته و در ایستگاه شهید کاوه مترو گالری ایجادشده است. همچنین در ایستگاه‌ها برنامه‌های فرهنگی همچون پاتوق فرهنگی و سرود نیز اجرا می‌شود و به دنبال این هستیم تا در آینده خدمات فرهنگی را توسعه دهیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری شهرداری مشهد در ادامه به فعال بودن ۱۳۲ دستگاه آسانسور و ۱۲۰ پله‌برقی در مترو اشاره و خاطرنشان کرد: از این تعداد آسانسور تنها ۴ آسانسور به دلیل تعمیرات فعال نیستند که این چهار آسانسور در ایستگاه‌هایی هستند که چند آسانسور دیگر فعال دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز