خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ضرورت آینده‌نگری در مسئله جمعیت و تبعات انفجار سالمندی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۷۹۰

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر مشهد گفت: در سال ۱۴۸۰ جمعیت ایران با کاهشی چشمگیر به سی و یک میلیون نفر خواهد رسید که ۴۷ درصد آن یعنی نیمی از جمعیت، قشر سالمند خواهد بود.

فاطمه سلیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، به مناسبت قرار گرفتن در آستانه روز ملی جمعیت اظهار کرد: از شهرداری انتظار می‌رود با جلب مشارکت تمامی نهادهای مسئول در این امر مهم و بر اساس کانون‌هایِ تمرکز سیاست‌های دوره ششم شورای اسلامی شهر در کمیسیون بانوان و خانواده اقدام کند.

سلیمی با اشاره به سرعت اعجاب انگیز کاهش نرخ باروری، بیان کرد: در طی سال‌های ۷۰ تا ۹۰ نرخ باروری کلی در جهان نزدیک به ۳۳ درصد و در جهان اسلام نزدیک به ۴۱ درصد کاهش داشته است اما نرخ باروری کلی در ایران ۷۰ درصد کاهش یافته است.

عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهد تصریح کرد: بر اساس سناریوی حد پایین سازمان ملل در افق‌های زمانی پنجاه ساله که با روند فعلی کاهش میزان باروری کل در کشور همسو است،۷/۲۲ درصد از جمعیت ایران یعنی رقمی در حدود بیست میلیون نفر در سال ۱۴۲۰ سالمند خواهند بود که با بسته شدن فرصت طلایی پنجره جمعیتی، در سال ۱۴۸۰ جمعیت ایران با کاهشی چشمگیر به سی و یک میلیون نفر خواهد رسید که ۴۷ درصد آن یعنی نیمی از جمعیت، قشر سالمند خواهد بود؛ کشوری ۳۱ میلیونی با ۱۵ میلیون سالمند.

وی تاکید کرد: هزینه‌های گزاف نگهداری سالمندان، کم شدن نیروی کار و به تبع آن تولید ملی، افزایش مشکلات اجتماعی و ناهنجاری‌های فرهنگی بدلیل فرهنگ غیربومی نیروی کار مهاجر، ضعیف شدن نیروی دفاعی کشور و کاهش جمعیت جوان و نخبه کشور تنها بخشی از عوارض و نتایج پیری و سالمندی کشور خواهد بود.

وی گفت: لزوم نگاه آینده نگرانه در مسئله جمعیت و تبعات جبران ناپذیر بحران انفجار سالمندی در عرصه‌های مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌طلبد که تمامی مدیران در بخش‌های مختلف حاکمیتی نسبت به استفاده حداکثری از فرصت پنجره جمعیتی طی حدود بیست سال آینده همت گمارده و یکی از اولویت‌های مدیریت شهری در تدوین سند چشم انداز بیست ساله مشهد در افق ۱۴۲۴ نیز موضوع خانواده و جوانی جمعیت باشد.

سلیمی افزود: شورای اسلامی شهر در جایگاه نماینده مردم، از استاندار خراسان رضوی به عنوان مهمترین رکن نهادی استان در تحقق سیاست‌های نظام و مسئول راهبری، برنامه‌ریزی، هماهنگی بین بخشی و نظارت و ارزیابی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سطح استان، درخواست دارد برنامه عملیاتی و اجرایی مدونی را با در نظر داشتن نقش تمامی دستگاه‌های مسئول در حوزه خانواده و جمعیت ابلاغ و پیگیری کنند.

وی با اعلام تقاضایی از مدیریت شهری و شهردار مشهد بیان کرد: تقاضا می‌شود با ارائه برنامه اجرایی خود در موضوع خانواده و جوانی جمعیت با تاکید بر خانواده بزرگ شهرداری اقدامات موثر در موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی، رفاهیات، مشوق‌های خانواده محوری را محقق کند.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای  شهر مشهد تصریح کرد: امید است با ایفای نقش همه ذی اثران موضوع مهم خانواده و جمعیت، در تربیت نسلی با هویت ایرانی-اسلامی و آشنا و آمیخته با آرمان‌های انقلاب، برخوردار از اعتماد به نفس ملی و روحیه مقاومت، خودساخته، دانا و دانشمند و کارآمد و ماهر، در تحقق برخی از آثار مبارک نهاد خانواده در اجتماع کوشا باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز