خبرگزاری کار ایران

در نیشابور صورت گرفت:

تأخیر در بازنشستگی کارگران «پرند خراسان» / چک‌های «سنوات» بی‌محل بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۴۱۲

چکیده: «خانواده‌های کارگران بازنشسته برای حق سنوات برنامه ریزی کرده‌اند اما با روالی که کارفرما در پرداخت سنوات بازنشستگان در پیش گرفته است، اگر این روال طولانی شود با وجود تورم ارزش پول کارگران نیز کاهش می‌باید. / کارفرما در مورد نارضایتی کارگران در این سه واحد گفت: این کارخانه هیچ گونه کارت دعوتی برای کارگرانی که ادعای نارضایتی دارند نفرستاده است»

دبیر خانه کارگر نیشابور اعلام کرد: تعدادی از کارگران کارخانه پرند خراسان که در شش ماه نخست سال جاری به تدریج بازنشسته شده‌اند هنوز موفق به دریافت بخش اعظمی از سنوات پایان خدمت خود نشده‌اند.

«محمد عمارلو» میانگین مبلغ سنوات بازنشستگان این کارخانه را با توجه به میزان سوابق کاریشان حدود ۸ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه بازنشستگی این کارگران با استفاده از تسهیلات مشاغل سخت و زیان آور انجام می‌شود تعدادی از کارگران که در شرف بازنشستگی قرار دارند بدلیل آنکه کافرما از پرداخت سهم ۴ درصدی خود به تامین اجتماعی خودداری می‌کند، بازنشستگی‌شان با تأخیر مواجه شده است.

به گفته این فعال کارگری، ۸ نفر از کارگرانی که موفق به بازنشستگی شده‌اند نیز با وجود آنکه از کارفرما در قبال سنوات پایان کار خود چک دریافت کرده‌اند، اما نمی‌توانند چک‌ها را به پول تبدیل کنند.

عمارلو گفت: خانواده‌های کارگران بازنشسته برای حق سنوات برنامه ریزی کرده‌اند اما با روالی که کارفرما در پرداخت سنوات بازنشستگان در پیش گرفته است، اگر این روال طولانی شود با وجود تورم ارزش پول کارگران نیز کاهش می‌باید.

دبیر خانه کارگر نیشابور درباره واکنش کارفرما به مطالبات کارگران در شرف بازنشستگی گفت: کارفرما در پاسخ به اعتراض کارگران می‌گوید اگر می‌خواهید زود بازنشسته شوید خودتان سهم ۴ درصدی حق بیمه‌ سهم کارفرما در مشاغل سخت را پرداخت کنید.

عمارلو با بیان اینکه اخیرا ۵ کارگر بازنشسته این کارخانه با طرح شکایت در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان نیشابور خواستار دریافت سنوات پایان خدمت خود هستند، افزود: در بین این کارگران بازنشسته افرادی نیز دیده می‌شوند که به ناچار سهم ۴ درصدی کارفرما را خود پرداخت کرده‌اند.

او در بخش دیگری از این گفتگو به تخلفات این کارفرما در قبال کارگران شاغل در کارخانه پرند خراسان پرداخت و گفت: این کارفرما در «شهرک صنعتی خیام» با احداثیک واحد تولیدی دیگر با نام «تهران پرند»، فعالیت تولیدی مشابهه‌ای را بطور جداگانه انجام می‌دهد و هرچند ماه یک بار کارگران این دو واحد را با هم جابجا می‌کند.

دبیر خانه کارگر نیشابور در ادامه به وجود تبعیض جنسیتی در این کارگاه اشاره کرد و گفت: نیمی از کارگران این کارخانه فرآورده‌های پروتئینی را زنان تشکیل می‌دهند، اما آنان با وجود کار برابر با مردان در خطوط تولید، حداقل حقوق قانونی را دریافت می‌کنند.

این فعال کارگری درباره بیمه کارگران شاغل در کارخانه پرند خراسان نیز گفت: کارگران جدید این کارخانه معمولا در شروع کار تا دو سال بیمه نمی‌شوند و از سایر مزایای جانبی که کارگران با سابقه‌تر دریافت می‌کنند محروم‌اند.

کارفرما: کارت دعوت نفرستاده‌ایم

مدیر عامل کارخانه پرند خراسان در گفتگو با ایلنا، ضمن تکذیب خبر تعویق سنوات کارگران بازنشسته این واحد تولیدی، اظهار کرد: ادعای کارگران بازنشسته در زمینه دریافت نکردن سنوات پایان کارشان صحیح نیست و همه کارگران تا به امروز سنوات خود را دریافت کرده‌اند.

«نوید شریف نیا» با بیان اینکه کارگرانی که اخیرا بازنشسته شده‌اند از کارخانه چک گرفته‌اند، در مورد پرداخت نشدن سهم ۴ درصدی کارفرما در حق بیمه مشاغل سخت گفت: سهم ۴ درصدی کارفرما در پرداخت سنوات کارگران، هیچ ربطی به کارگر ندارد و اگر کارگری نتوانسته سنوات پایان خدمت خود را دریافت کند می‌تواند به مراجع قانونی شکایت کند.

مدیر عامل کارخانه پرند خراسان ادامه داد: این مجموعه دارای یک واحد کشتارگاه و دو واحد تولیدی مواد پروتئینی با ۲۷۰ کارگر است که همه کارگران در این سه واحد مطابق قانون مشغول بکارند.

او در ادامه در مورد شرایط کار کارگران زن در این واحد تولید محصولات پروتئینی گفت: حدود ۸۰ کارگر زن داریم که اکثرا در شیفتهای شب با قرار دادهای متفاوت کار می‌کنند.

او افزود: اکثر کارگران زن در این مجموعه در کشتارگاه فعالیت دارند که مطابق قرارداد کاری‌شان، در ماه فقط ۱۵ روز کار می‌کنند و حقوقشان نیز مطابق ۱۵ روز فعالیتشان بطور قانونی پرداخت می‌شود.

این کارفرما در مورد جابجایی کارگران در دو کارخانه «پرند خراسان» و «تهران پرند» گفت: با توجه به اینکه کارخانه پرند خراسان از واحد‌های مستهلک و دارای ماشین آلات فرسوده و از رده خارج در مرکز شهر است، به همین دلیل ناچار شدیم واحد دیگری را که مجهز به ماشین آلات نو و به روز است در شهرک صنعتی خیام بنام تهران پرند تاسیس کنیم.

شریف نیا در ادامه در مورد نارضایتی کارگران در خصوص مشکلات ایجاد شده در این سه واحد گفت: این کارخانه هیچ گونه کارت دعوتی برای کارگرانی که ادعای نارضایتی دارند نفرستاده است و کارگران مدعی می‌توانند در صورت نپزیرفتن شرایط کار در این کارخانه، محل کار خود را ترک کنند.

او افزود: همه فعالیت‌های این کارخانه با نظارت بازرسان اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی و همچنین اداره تامین اجتماعی صورت می‌گیرد و اگر مشکلی در خصوص کارگران وجود می‌داشت حتما تذکر می‌گرفتیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز