خبرگزاری کار ایران

در میزگرد ایلنا مطرح شد؛

نقش کارگران در توسعه کشور بی بدیل است/ بزرگترین آسیب سازمان تامین اجتماعی سیاسی شدن آن بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۴۶۳

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی گفت: بزرگترین آسیبی که به سازمان تامین اجتماعی از طرف دولت وارد شد، سیاسی کردن آن بود. اگر سازمان به این نقطه رسیده است به دلیل این است که از شرکای اجتماعی نظری نخواستند که شریک باشند و در تصمیمات واقعی نگاه سیاسی را از این سازمان دور کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حمید زینلی دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی در نشست هفته کارگر که در سالن جلسات خبرگزاری ایلنا برگزار شد، افزود: در بحث تحقق شعار سال چون امروز خط مقدم جنگ اقتصادی کارگران هستند، امکان ندارد شما در هر مکان و هر جایی که حضور دارید نقش کارگر در آنجا نباشد.

وی ادامه داد: شعارهایی هم که چندین سال مقام معظم رهبری تعیین کردند، در راستای حمایت از اقتصاد حمایت از تولید و رفع موانع تولید بوده و باید توجه بیشتری به قشر کارگر و کارفرما صورت گیرد تا این شعارها تحقق پیدا کند و اگر این توجه صورت نگیرد همچنان به عنوان شعار خواهد بود کما اینکه خیلی از شعارهایی که مطرح شده در طول سال، انتظاری که چه مقام معظم رهبری چه ما که در حوزه کارگری هستیم رضایتمندی وجود نداشته است.

زینلی ادامه داد: نقش کارگران در توسعه کشور بی بدیل است و نقش دولت در حمایت و تحقق این شعار بسیار مهم است، امیدواریم سال جدید و با توجه به شعاری که مقام معظم رهبری تعیین کردند، گره خیلی از مسائل و مشکلاتی که امروز شاهد هستیم باز شود.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی افزود: بزرگترین آسیبی که به سازمان تامین اجتماعی از طرف دولت وارد شد، سیاسی کردن آن بود. اگر سازمان به این نقطه رسیده است به دلیل این است که از شرکای اجتماعی نظری نخواستند که شریک باشند و در تصمیمات واقعی، نگاه سیاسی را از این سازمان دور کنند.

وی افزود: یکی از این مسائل، احیای شورای عالی تامین اجتماعی متشکل از نمایندگان کارگر و کارفرما و دولت بود، نظرات کارگر و کارفرما بسیار به هم نزدیک بود و اداره سازمان توسط کارگر و کارفرما بود اما متاسفانه شورای عالی را حذف کردند و هیئت امنایی اداره می شود.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی افزود: بحث دیگر سازمان های شستا که هیئت مدیره آنها برای کارگران شناخته شده نیستند. ما پیگیری کردیم که مدیران شستا را معرفی کنند اما متاسفانه معرفی صورت نگرفت و کارگر و کارفرما هیچ نقشی در اداره شستا ندارند چون واقعا شستا راس سازمان است که می تواند درآمد را برای ما به همراه داشته باشد.

جواهری عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنایع خراسان رضوی نیز گفت: همه ی امور وابسته به کار و کارگر و رضایت کارفرما است.اما وقتی صحبت از یارانه‌ها شد یارانه را به جای اینکه به مولد بدهند به مصرف کننده دادند که باعث تورم شد. نقش دولت باید امروز ملموس باشد، وقتی دولت فقط شعار می دهد و هیچ همکاری نمی کند هیچ مشکلی حل نخواهد شد.تامین اجتماعی نیز با سرمایه کارگر و کارفرما تشکیل شده است اما هیچ اختیاری ما نداریم.

وی گفت: مملکت ما دارای سرمایه ملی است و ما داریم مالیات می دهیم. آیا دولت نباید جوابگو باشد؟ چه انگیزه ای برای سرمایه گذار در این مملکت است که بخواهد سرمایه گذاری کندکه برای کارگران کار ایجاد شود؟

جواهری ادامه داد: هیچ سرمایه گذاری نسبت به حقوق کارگر بی تفاوت نیست. باید از دولت بخواهیم که در این موارد قدمی بردارد ، ما با پرداخت مالیات باعث ایجاد ارزش افزوده هستیم و در این مملکت ، اشتغال ایجاد کرده ایم.

عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنایع خراسان رضوی اظهار کرد: با اینکه باعث کار و تولید و سربلندی مملکت هستیم اما هیچ انگیزه ای امروزه برای سرمایه گذار در این مملکت نیست. همه سرمایه های خود را از این مملکت خارج می کنند.

میر مقدم دبیر انجمن صنفی کارگران خراسان رضوی هم گفت: اگر توجه کنید مقام رهبری سال گذشته را سال رونق تولید قرار داده بودند که واقعا در تولید کارگر و کارفرما نقش بسیار حیاتی دارند که بنظر من کارگران واقعا به وظایف خود عمل کردند و تولید خوبی در سطح کشور داشتیم. 

وی افزود: هر چه تولید رونق داشته باشد سود آن به کارگر و کارفرما برمی گردد. جامعه کارگری از ابتدای انقلاب نشان داده اند که در بحث تولید و رونق اقتصادی کشور سنگر اول هستند.

میرمقدم اظهار داشت: جامعه ای که ما نمایندگی آن را داریم، جامعه ی انجمن های صنفی کارگری هست که بخش اعظم اقتصاد ما برمی گردد به صنف های مختلف که همیشه در صف اول بوده اند.

وی تصریح کرد: در حوزه ی بخش کارگری و کارفرمایی هر سال نقش دولت کمرنگ تر می شود و این کارگر و کارفرما هستند که در کنار هم برای رفع مشکلات خود باید اقدام کنند، چون دولت ها از وظایف خود نسبت به کار و کارگر شانه خالی می کنند.

دبیر انجمن صنفی کارگران خراسان رضوی افزود: در تصمیم گیری های کلان شرکای اجتماعی جایی ندارند. هر جا در گذشته از جامعه کارگری نظری خواستند بهترین نظرات را دریافت کردند و هرجا که نظری از جامعه کارگری نخواستند بیشترین آسیب را به ما رسانده اند.

میرمقدم بیان کرد: جامعه ی کارگری فقط یک قشر نیست و تنوع بسیار زیادی دارد و نیاز است که در بعضی مشاغل حمایت صورت بگیرد برای آنکه آنها بتوانند حداقل های زندگی را فراهم کنند. دولت باید توجه ویژه ای به این قشر داشته باشد زیرا با توجه به ویروس کرونا فشار بر روی این قشر مضاعف شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز