خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

تسریع و تسهیل در ارائه خدمات ثبتی موجب ارتقاء سلامت اداری شده است

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۳۵۱

با بهره برداری از این سیستم، امکان تبادل الکترونیک وقایع ازدواج و طلاق با سازمان ثبت احوال کشور، دستیابی به آمار و اطلاعات قابل اتکاء جهت تحلیل های اجتماعی در این حوزه، امکان نظارت و بازرسی برخط این وقایع و ارائه اطلاعات لازم به مراجع ذی ربط به صورت برخط فراهم شده است.

معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تحول در فرآیند خدمات ثبتی و ارتقای سلامت اداری از جمله دستاوردهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که باعثافزایش اعتماد مردم شده است.

به گزارش ایلنا، احمد تویسرکانی ضمن تبریک سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با تشریح فعالیتهای این سازمان بعد از پیروزی انقلاب گفت: حجم انبوه امور و بروکراسی پیچیده اداری باعثتاخیر در ارایه خدمات ثبتی، کاهش سلامت اداری و نارضایتی مردم شده بود.

وی با بیان اینکه این شرایط باعثضرورت بازنگری در شیوه های اداری و تحول در رویه های ثبتی شد، افزود: هم اکنون با خذف ده‌ها میلیون اوراق بهادار و میلیونها مکاتبه کاغذی درون دستگاهی که در فرایند خدمت رسانی مورد استفاده قرار می گرفت پنجره جدیدی در امر ارایه خدمات گشوده شده است.

تویسرکانی ادامه داد: جستجو در صدها میلیون سابقه ثبتی به نحو سنتی که در گذشته عملاً خدمت رسانی را با مشکل مواجه کرده بود امروز با کمک فن آوریهای نوین و ایجاد بانکهای اطلاعات در محیط مجازی شرایط جدیدی را رقم زده و باعثشفاف سازی امور و سرعت و دقت در امر خدمت رسانی شده است.

معاون قوه قضائیه افزود: طی بیش از یک صد سال فعالیت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اسناد مالکیت به صورت دفترچه ای و در انواع ۸،۱۶ و ۳۲ برگ دست‌نویس صادر می‌شد که این شیوه سنتی به دلیل وجود آسیب هایی نظیرجعل، امکان ایجاد جابجایی، تعارض املاک، تعدی اشخاص به حریم های مجاور، وجود اشتباهات ثبتی در اسناد، مستلزم واکاوی و بازنگری بود.

وی بیان کرد: این سازمان با اتخاذ سیاستهای دقیق، ضمن تسریع در اجرای کاداستر اراضی شهری که اجرای آن از سال ۱۳۷۳ آغاز و تا سال ۱۳۸۸ کمتر از پنجاه درصد آن انجام شده بود، نسبت به تکمیل آن و آغاز اجرای کاداستر پوششی کشور اقدام و تبدیل اسناد مالکیت از شکل دفترچه ای به اسناد مالکیت کاداستری تک برگ را در دستور کار خود قرار داده و در حال حاضر ۷/۹۹ درصد از مجموع اسناد مالکیت، در سیستم کاداستر و به صورت مکانیزه صادر می‌شود.

تویسرکانی افزود: چاپ سند به صورت سیستمی، ذخیره سازی اطلاعات ملک در بانک جامع املاک، درج کدپستی و کد ملی، درج مختصات جهانی موقعیت ملک، ترسیم نقشه کاداستر ملک، شفاف سازی و رقومی نمودن اقلام اطلاعاتی، رفع تعارض در مالکیت ها، انطباق اطلاعات حقوقی پلاکها با نقشه های هوایی، ایجاد قابلیت لازم به منظور جستجوی موقعیت دقیق ملک و نصب هولوگرام امنیتی بر روی سند از جمله مزایای سند کاداستری است که وی به آنها اشاره کرد.

تویسرکانی خاطر نشان کرد: طی ده‌ها سال فعالیت دفاتر اسناد رسمی، اسناد تنظیمی بر روی اوراق بهادار و به صورت دستنویس صادر می‌شد که این شیوه سنتی بدلیل وجود آسیب‌هایی نظیر عدم شفافیت عملکرد دفاتر اسناد رسمی و وجود میلیون‌ها مکاتبه کاغذی و عدم دقت در این مکاتبات و مفاسد ناشی از آن، در راستای سیاست های سازمان از جمله شفاف سازی نقل و انتقالات و معاملات رسمی، ایجاد و تسهیل و تسریع در ارایه خدمات ثبتی به ذی‌نفعان و کاهش مراجعات حضوری و ارتقای سلامت اداری با تولید و استقرار سامانه ثبت الکترونیک اسناد تغییر پیدا کرد.

به گفته تویسرکانی با اجرایی شدن ثبت الکترونیک اسناد، تنظیم و صدور تمامی اسناد رسمی و همچنین استعلامات و صدور خلاصه معاملات در دفاتر اسناد رسمی، از طریق سامانه و به صورت متمرکز انجام می پذیرد و این سیستم باعثشفاف سازی در میلیون‌ها سند رسمی، حذف ده‌ها میلیون اوراق بهادار، امکان نظارت و گزارش گیری برخط، انضباط مالی در نقل و انتقالات، ایجاد شفافیت لازم در درآمدهای وصولی سازمان، تمرکز اطلاعات پرداختی، حذف هزینه های ناشی از تردد میلیون‌ها مراجعه حضوری متقاضیان خدمت و تسهیل در فرآیندهای ارائه خدمات شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با توجه به مسئولیت این سازمان در ساماندهی اطلاعات اشخاص حقوقی، طراحی و ایجاد پورتال و پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور در دستور کار قرار گرفت و در شهریور ماه ۱۳۹۰ راه اندازی شد.

وی افزود: در این سامانه، شماره‌ای یکتا و اختصاصی به همه اشخاص حقوقی کشور تخصیص یافته و امکان استعلام از پایگاه داده مرکزی برای مراکز ذیصلاح و ارائه سرویس الکترونیکی به سامانه جامع املاک، بانکها و مراکز مالی به منظور استعلام از آخرین وضعیت اشخاص حقوقی فراهم شده است.

تویسرکانی با اشاره به طراحی و راه اندازی سامانه جامع ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری به عنوان خدمتی دیگر از این سازمان ادامه داد: با راه اندازی این سیستم به صورت الکترونیکی، تقاضای ثبت شرکت و مؤسسات غیرتجاری و ثبت تغییرات در سراسر کشور امکان پذیر شده است و متقاضی از تمام فرآیند ثبت شرکت از طریق پیام کوتاه و یا با پیگیری مستقیم از پورتال سازمان با استفاده از کد پیگیری از وضعیت ثبت نام خود مطلع می‌شود. ایجاد بانک اطلاعاتی کامل شرکتها و موسسات غیرتجاری، حذف مراجعات حضوری، مدیریت یکپارچه سیستم ثبت شرکت ها، پیشگیری از جعل و تخلفات و امکان تبادل الکترونیک اطلاعات با مراجع ذیربط در خصوص ثبت شرکت از مزایای این سامانه است که وی به آنها اشاره کرد.

معاون قوه قضائیه همچنین با اشاره به راه اندازی سیستم جامع ثبت الکترونیکی مالکیت های صنعتی اظهار داشت: اظهار کرد: از ویژگی های این سیستم می توان به امکان دریافت، ثبت و نگهداری اینترنتی انواع اظهارنامه، مدارک و مستندات پیوست، پیگیری و اطلاع از مراحل رسیدگی به اظهارنامه از طریق اینترنت، اطلاع رسانی به متقاضی ثبت از طریق ارسال پیامک و ایمیل، تشکیل پرونده بر اساس اظهارنامه اینترنتی ثبت شده اشاره کرد.

وی افزود: سیستم خدمات الکترونیک حوزه اجرای مفاد اسناد رسمی از سال ۱۳۹۲به منظور استانداردسازی و اصلاح فرآیند اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا در کلیه واحدهای ثبتی کشور استقرار یافت که در این سیستم با ورود اطلاعات و گردش فرآیند اقدامات اجرایی، دفاتر کاغذی جمع آوری و ارتباط واحدهای اجرا در سراسر کشور با یکدیگر و ستاد سازمان برقرار شده است.

به گفته تویسرکانی، تسریع و تسهیل در ارائه خدمات ثبتی به ذینفعان کاهش مراجعات حضوری، ارتقاء سلامت اداری در حوزه پرونده های اجرا و امکان تبادل الکترونیک اطلاعات با مراجع ذی ربط در خصوص پرونده های اجرا از امکانات و ویژگی های این سیستم است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه با اشاره به طراحی سامانه ثبت الکترونیک وقایع ازدواج و طلاق در سال ۱۳۹۱ افزود: با راه اندازی این سامانه، ثبت تمامی وقایع ازدواج و طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق از طریق سامانه و به صورت متمرکز صورت می پذیرد.

وی اظهار کرد: با بهره برداری از این سیستم، امکان تبادل الکترونیک وقایع ازدواج و طلاق با سازمان ثبت احوال کشور، دستیابی به آمار و اطلاعات قابل اتکاء جهت تحلیل های اجتماعی در این حوزه، امکان نظارت و بازرسی برخط این وقایع و ارائه اطلاعات لازم به مراجع ذی ربط به صورت برخط فراهم شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز