خبرگزاری کار ایران

در سالروز سی‌و پنجمین پیروزی انقلاب؛

رونمایی از شبکه بومی «تترا» / «طوبی» شبکه جدید ارتباطی نیروی انتظامی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۹۱

برای اولین گام در راستای عملیاتی شدن طرح طوبی، ما سخت‌ترین شهر را انتخاب کردیم چرا که کرج از لحاظ جغرافیایی و تراکم شهری، کار را بسیار مشکل می‌کرد، اما خوشبختانه این طرح با موفقیت اجرا شد.

ایلنا: معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی انتظامی از رونمایی شبکه ارتباطات رادیویی بومی «تترا» به مناسبت سی و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه، خبر داد و گفت: ۱۰۰ درصد اجزای تشکیل دهنده این شبکه ساخت داخل است.

به گزارش ایلنا، سردار مجید سلطانی با اشاره به ساخت شبکه ارتباطات رادیویی کاملا ایرانی در نیروی انتظامی، تحت استاندارد جهانی تترا، اظهار داشت: ایجاد این شبکه تحت عنوان طرح طوبی در ناجا نام گرفته و قرار است در آینده نزدیک از آن رونمایی شود.

وی در ادامه به تحولات بوجود آمده در حوزه ارتباطات عمومی مانند شبکه‌های تلفن همراه اشاره کرد و گفت: هم اکنون به موازات پیشرفت در شبکه‌های عمومی، شاهد تحول در سیستم‌های ارتباطی حرفه‌ای نیز هستیم و باید همگام با آن‌ها حرکت کنیم، نیروی انتظامی نیز یکی از سازمان‌هایی است که برای برقراری ارتباط نیازمند شبکه‌های حرفه‌ای ارتباطی است و از گذشته تا حال برای انجام ماموریت‌های خود از این سیستم‌ها استفاده می‌کند، اما امروز باید آن‌ها را ارتقا دهیم.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا افزود: در دنیا دو نوع شبکه‌های ارتباطی وجود دارد که دارای استانداردهای مربوط به خود است، یکی از انواع شبکه‌های ارتباط رادیویی، شبکه دیجیتال سلولار(مخابرات سیار) برای مصارف عمومی و دیگری سیستم دیجیتال سلولار برای بیسیم‌های حرفه‌ای است که در سازمان‌هایی مانند پلیس، اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی و… که مسئول برقراری امنیت اجتماعی هستند و باید ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سلطانی، استاندارد تعریف شده برای شبکه سلولار(مخابرات سیار) رادیویی دیجیتال که در ماموریت‌های حوزه امنیت اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد را، استاندارد تترا یا پروتکل تترا عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این شبکه‌ها با استاندارد تترا، در برخی کشورهای دنیا تولید شده و به فروش می‌رسد و مصرفی جهانی پیدا کرده است. هم اکنون پلیس کشورهای مختلف از این استاندارد برای برقراری ارتباطات خود استفاده می‌کنند؛ ناجا نیز مانند دیگر کشور‌ها، شبکه‌ای تحت این استاندارد را خریداری و در تهران استفاده کرد.

وی ادامه داد: اما چون این شبکه خارجی بود و بحث‌های فنی و پشتیبانی از آن نیز مسائل پیچیده‌ای داشت و همین امر باعثنیاز دائم به شرکت‌های خارجی می‌شد، از ۴ سال گذشته بومی سازی آن در ایران و بطور اخص در نیروی انتظامی، در دستور قرار گرفت؛ یکسال فعالیت مستمر مطالعاتی، برگزاری جلسات با شرکت‌هایی که در ساخت تجهیزات ارتباطی فعال بودند و در ‌‌نهایت تشکیل یک تیم قوی از متخصصین و مهندسین داخلی با نظارت شرکت پژوهش و توسعه ناجی وابسته به بنیاد تعاون، شروع کار ساخت شبکه ارتباطی رادیویی تحت استاندارد تترا، بود.

کرج؛ پایلوت طرح طوبی

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این فناوری در لبه دانش و تکنولوژی دنیا قرار دارد، اظهار داشت: ساخت این شبکه پیچیدگی‌های فراوانی داشت اما ما در گام اول وارد طراحی اجزا، عناصر و مدارات شدیم تا در ‌‌نهایت توانستیم بهمن سال گذشته اولین BTS(ایستگاه ارتباطی) بومی کشور هم در حوزه سخت افزار هم نرم افزار را بصورت آزمایشی مورد استفاده قرار دهیم و تست‌های شبکه‌ای روی این ایستگاه انجام شد؛ چون می‌خواستیم این طرح در سطح تحقیقاتی باقی نماند، شهر کرج را به عنوان پایلوت انتخاب کرده و پس از آن سایت‌های مورد نیاز در نظر گرفته شدند، تست‌های عملیاتی روی BTS اعمال و خوشبختانه پس از انجام آزمایشات، شاهد عملکرد مطلوب این دستگاه بودیم.

سلطانی افزود: BTS ساخته شده توسط مهندسین ایرانی در مقایسه با نمونه‌های خارجی دارای قابلیت‌های بسیار خوبی است و با تکنولوژی و فناوری روز دنیا هماهنگ است.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا با تاکید بر اینکه در آستانه سی و پنجمین سال پیروزی انقلاب، شبکه رادیویی سلولار(مخابرات سیار) دیجیتال با استاندارد تترا برای اولین بار در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران توسط مهندسین و متخصصین داخلی بومی سازی شده است، گفت: ۱۰۰ درصد اجزای تشکیل دهنده این شبکه ساخت داخل است و هم اکنون ما برای تولید این سیستم هیچ قرارداد خارجی نداریم.

این مقام مسئول ادامه داد: BTS که آلمان اصلی ایجاد پوشش رادیویی است به همراه یک کنترل مرکزی به نام کُر ِ شبکه که مغز شبکه محسوب می‌شود و به واسطه یک نرم افزار به نام دیس پچر به اپراتور این امکان را می‌دهد که با دیگر عناصر این شبکه که مدیریت می‌شوند، ارتباط برقرار کند، گزارش بگیرد و یا حتی با استفاده از نقشه زنده شهر، دیگر کاربران را کنترل کند؛ این نرم افزار واسط، با تکنولوژی روز دنیا هماهنگ و از توانمندی‌های زیادی برخوردار است.

اتصال شبکه‌های آنالوگ به دیجیتال با دروازه‌های تترا

سلطانی یکی دیگر از ابزارهای طراحی شده در شبکه رادیویی دیجیتال را مدیریت شبکه یا NMS دانست و گفت: با استفاده از این ابزار، مهندسین می‌توانند از راه دور، عملکرد این شبکه را پشتیبانی کرده و مشکلات فنی آن را نیز رفع کنند.

این مقام ارشد انتظامی توانایی اتصال شبکه‌های قدیمی به جدید و بالعکس را یکی دیگر از قابلیت‌های این شبکه عنوان کرد و اظهار داشت: برای برقراری تماس بین شبکه‌های قدیم و جدید واسطه‌هایی تحت عنوان دروازه یا Gateway در این سیستم تعبیه شده که با استفاده از آن امکان برقراری ارتباط بین دو شبکه دیجیتال و آنالوگ بوجود می‌آید.

وی افزود: یکی دیگر از دروازه‌های طراحی شده در شبکه رادیویی دیجیتال ایرانی با استاندارد تترا، امکان اتصال این سیستم به شبکه تلفنی ناجا، شهری و تلفن همراه است که ماموران می‌توانند با استفاده از بیسیم‌های خود، در صورت نیاز به هرکدام از این شبکه‌ها متصل شوند.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا با بیان اینکه این طرح پس از تدوین به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح رسید، گفت: این شبکه قابلیت استفاده در دیگر نیروهای مسلح را نیز دارد.

استفاده از شبکه طوبی در حوادثغیر مترقبه

سلطانی در خصوص وضعیت استفاده از این شبکه در مواقع بحرانی و بروز حوادثغیر مترقبه نیز گفت: از آنجایی که تکنولوژی و فناوری شبکه تترا، در دست متخصصین داخلی است و می‌توانیم در مواقع بحران آن را مدیریت کنیم، این سیستم توانایی برقراری ارتباطی مستمر و پایدار را دارد، تا بتوانیم در این مواقع امداد رسانی را سرعت بخشیده و وارد عمل شویم؛ بطور کلی تعدد شبکه‌های ارتباطی در زمان‌های حساس می‌تواند راهگشا باشد اما به طور قطع داشتن شبکه‌های مدرن ارتباطی، خدمت رسانی را سهل‌تر و سریع‌تر می‌کند.

مشهد به تترای بومی مجهز می‌شود

وی بار دیگر به اجرای پایلوت این شبکه در شهر کرج، اشاره کرد و گفت: برای اولین گام در راستای عملیاتی شدن طرح طوبی، ما سخت‌ترین شهر را انتخاب کردیم چرا که کرج از لحاظ جغرافیایی و تراکم شهری، کار را بسیار مشکل می‌کرد، اما خوشبختانه این طرح با موفقیت اجرا شد؛ در گام دوم، قرار است این سیستم در مشهد مقدس راه اندازی شود.

سلطانی خاطرنشان کرد: هر شهر برای کنترل شبکه دیجیتال رادیویی تترا، دارای مرکز مانیتورینگ ویژه‌ای است تا بتواند این شبکه را مدیریت کند.

این مقام ارشد انتظامی در پایان، با اشاره به اینکه گام برداشتن در راستای استانداردهای پیشرفته دنیا و بومی سازی آن‌ها، نقشه راه ما است، گفت: طرح طوبی، پروژه‌ای بود که بسیاری از اساتید دانشگاه نیز باور نداشتند به آن دست پیدا کنیم اما خوشبختانه به این عرصه ورود کردیم و امروز شاهد موفقیت در این زمینه و رونمایی از اولین شبکه بومی ارتباطات رادیویی تحت استاندارد جهانی تترا در ناجا هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز