خبرگزاری کار ایران

یکپارچگی داده‌ها در سطح گروه صنعتی بارز

asdasd
کد خبر : ۸۳۸۲۵۲

یکپارچگی داده ها موضوعی برای حفظ و اطمینان از صحت داده ها در طول کل چرخه سیستم و یک جنبه حیاتی برای طراحی، پیاده سازی و استفاده از هر سیستمی است که داده ها را ذخیره، پردازش یا بازیابی می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و ارتباطات گروه صنعتی بارز، هوشمند راستین، مدیر اداره زیرساخت و پایگاه داده در مطلبی آورده است:

یکپارچگی داده ­ها موضوعی برای حفظ و اطمینان از صحت داده­ها در طول کل چرخه سیستم و یک جنبه حیاتی برای طراحی، پیاده­سازی و استفاده از هر سیستمی است که داده ها را ذخیره، پردازش یا بازیابی می‌کند.

امروزه تفکر جزیره­ای به فرآیندها و داده در یک سازمان پاسخگوی بسیاری از خواسته ها نیست و در عمل مدیران ارشد یک سازمان را با مشکلات عدیده­ای مواجه می­کند . فراموش نکنیم، با دیدن بخشی از واقعیت های یک موجودیت، نمی­توان تصمیمات استراتژیک در سطح یک سازمان را اتخاذ کرد.

با توجه به راه‌­اندازی سیستم ERP در سطح گروه صنعتی بارز و از آنجایی که یکی از اصول اولیه ERP حفظ یکپارچگی داده ها در کلیه فرآیندها است ، لذا این امر توسط ERP محقق می­شود. بدین صورت که کلیه اطلاعات شرکت­های گروه در یک پایگاه داده متمرکز و واحد جمع­آوری می­شود و در این پایگاه داده بصورت یکپارچه پردازش و بازیابی می­شود. کلمه یکپارچه درERP بدین معنی است که هر آنچه در یک ناحیه اتفاق افتد، تاثیر موجی شکلی در نواحی دیگر برجای می­گذارد.

یکپارچگی سیستم ERP در سطح گروه صنعتی بارز اساسا به معنای متحد کردن عملیات بخش های سازمان با یکدیگر است تا در نتیجه، فرآیندهای کسب و کار با تعادل بیشتری پیش بروند. این یکپارچگی توسط ماژول­هایی به وجود می­آید که در تعامل با یکدیگر به بخش­های سازمانی مختلف، این اجازه را می­دهند تا علاوه بر انجام عملیات مرتبط، به اطلاعات سایر بخش های دیگر با حفظ امنیت داده برای تکمیل عملیات دسترسی داشته باشند.

به همین منظور هر بخش سازمانی باید قادر به تعامل با سایر بخش­های مرتبط سازمان یا نهادهای بیرونی باشد تا بتوانند در کنار یکدیگر فعالیت معناداری را ترتیب دهند. یکپارچه­سازی، ارتباط بین بخش­های سازمانی را مهیا کرده تا از طریق ماژول های مرتبط، دسترسی به تمامی اطلاعات افزایش یابد. در ادامه با چند مثال آشنا خواهیم شد.

بخش­های حسابداری باید برای رسیدگی به امور پرداخت­ها، به رسیدهای خدمات، هزینه ها و تنخواه گردان­ها دسترسی داشته باشد. یکپارچگی با گزارش تنخواه کاربر و اطلاعات مربوطه می­تواند زمان صرف شده برای پرداخت ها را کاهش و دقت کار را افزایش دهد.

پرسنل زنجیره تامین باید بدانند که منابع برای چه قسمتی مورد نیاز هستند، از کجا تامین می­شوند و چه کسی مسئول تحویل آن­هاست. وجود ارتباط بین کنترل موجودی انبار و تدارکات می­تواند از دوباره کاری امور و زمان ارسال منابع بکاهد.

کارشناسان بازاریابی باید از فعالیت کمپین­های خود آگاهی داشته باشند. ایجاد دسترسی به اطلاعات فروش، مدیریت ارتباط با مشتری و رسانه های جمعی می­تواند بینش ارزشمندی را برای رشد کسب و کار فراهم بیاورد.

 

یکپارچگی داده­ها در سطح گروه صنعتی بارز مزایای متعددی دارد که بطور خلاصه می­توان به آنها اشاره کرد:

  • عدم تکراری شدن اطلاعات پایه­ای مانند کدینگ کالا و یا محصول
  • گزارش­گیری­های متعدد مدیریتی بخش­های مختلف بصورت یکپارچه
  • امنیت اطلاعات و کنترل یکپارچه دسترسی­ها
  • مدیریت و مونیتورینگ متمرکز و بهتر
  • ایجاد انبار داده یکپارچه به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها

مشکلات عدم یکپارچگی داده ها در سطح گروه

  • عدم رشد یکنواخت استفاده واحدهای سازمان از فناوری اطلاعات
  • طلاعات درون هر سیستمی در هر لحظه از زمان دانش و آگاهی آن سیستم را تشکیل می‌دهد. فقر و ضعف اطلاعات موجب می‌شود که مدیریت نه ‌تنها تصویر درست و کاملی از آینده نداشته باشد، بلکه حتی نتواند نقاط قوت و ضعف وضع گذشته و موجود سازمان را درست و کامل بشناسد.

 

  • عدم یکپارچگی بین واحدهای سازمان

یکی از مهم‌ترین نارسایی‌ها عدم یکپارچگی بین واحدهای مالی، تولید، انبار، برنامه‌ریزی تولید با سایر بخش‌های سازمان است و در این وضعیت اهداف کلی و کلان سازمان کم‌رنگ شده و مدیران ارشد و اجرایی سازمان نمی‌توانند گزارشات مختلف از عملکرد و وظایف متعدد سازمان خود را به‌طور یکجا و مرتبط با هم مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

 

  • عدم وجود یک سامانه پردازش دیتا و تبدیل دیتا خام به اطلاعات

اغلب مدیران با انبوهی از داده‌ها و یا طوماری از سوابق اطلاعاتی روبرو هستند که به دلیل حجم محدود پردازش‌های دستی تأثیر چندانی بر آن‌ها در تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، کنترل و هدایت صحیح و مطلوب در سازمان ندارد.

  • ایجاد اشکال در کنترل گردش کار و شفافیت گردش کار در سازمان
  • احتمال خطا در ایجاد کدهای تکراری در سیستم

بطور مثال چون برخی از قطعات یدکی گرانقیمت است و در صورت تکراری بودن کدهای آنها در سیستم موجب هزینه های اضافی برای سازمان می­شود.

عدم امکان ردیابی دقیق و در لحظه سفارشات اولیه از تأمین کنندگان

و سخن آخر اینکه: تنها با بکارگیری یک روش صحیح یکپارچه­سازی داده می­توان در مسیر تبدیل داده به یک سرمایه مهم در گروه صنعتی بارز حرکت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز