خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق تعاون ایران:

اهمیت ویژه سیزدهمین اجلاس بین المللی تعاون در آسیا و اقیانوسیه

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۹۴۵

رئیس اتاق تعاون ایران در رابطه با اتحادیه بین المللی تعاون (International Cooperative Alliance) گفت: این اتحادیه رأس همه سازمان‌های تعاونی در سراسر جهان است که نمایندگی ۳۰۶ فدراسیون و سازمان‌های تعاونی در ۱۰۵کشور را بر عهده دارد.

به گزارش ایلنا و به نقل از اتاق تعاون ایران، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران در این رابطه افزود: اعضای اتحادیه را فدراسیون‌های تعاونی ملی، سازمان‌های تعاونی فردی و دفاتر دولتی مربوط به تعاونی‌ها تشکیل می‌دهند. از هر شش نفر در دنیا یک نفر عضو تعاونی است بطوری که اتحادیه نشان می‌دهد ۱.۲ میلیارد نفر عضو ۲.۶ میلیون تعاونی در سراسر جهان هستند.

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره بر ارتقاء مدل کسب و کار مبتنی بر تعاونی توسط اتحادیه اظهار داشت: اتحادیه بین‌المللی تعاون با دولت‌ها و سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای برای ایجاد محیط‌های قانونی که به ایجاد و رشد تعاونی‌ها کمک می‌کند همکاری می‌کند، به طور کلی اتحادیه اهمیت مدل کسب‌و‌کار مبتنی بر تعاونی را ارتقاء می‌دهد. اتحادیه استراتژی جهانی خود برای تعاونی‌ها، برای تبدیل شدن به سریع‌ترین شکل سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۰ را در دسترس قرار داده است.

عبداللهی ضمن تائید بر اهمیت بخش تعاون بیان داشت:  شرکت‌های تعاونی برای حداقل ۲۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان در داخل یا درون تعاونی ها مشاغل نیمه‌وقت یا تمام‌وقت را ایجاد کرده اندکه تقریباً ۱۰ درصد از کل جمعیت شاغل را تشکیل می‌دهند.

وی در تشریح تعاون در آسیا و اقیانوسیه بیان داشت: اتحادیه بین‌المللی تعاون ICA با هدف ایجاد دفتر منطقه‌ای و مرکز آموزش برای جنوب شرق آسیا در سال ۱۹۶۰ پس از بحث‌هایی که در کنگره‌های مختلف اتحادیه درسال ۱۹۴۸ صورت گرفت، به منطقه آسیا – اقیانوسیه ورود پیدا کرد.

وی در خصوص ساختار سازمانی ICA توضیح داد و گفت: در راستای ساختار سازمانی ICA در سطح جهانی، تمام ادارات منطقه ای ICA، ساختارهای اداری را اتخاذ کرده‌اند که شامل یک مجلس منطقه‌ای است که هر دو سال یک‌بار با نمایندگان سازمان‌های عضو منطقه گردهم می‌آیند . مجمع منطقه‌ای سیاست‌های مربوط به مسائل عمده‌ای که بر سازمان و جنبش تعاون در منطقه تأثیر می‌گذارد را سازماندهی می‌کند. مجمع منطقه‌ای یک هیئت منطقه‌ای تشکیل می‌دهد که از نمایندگان منطقه‌ای انتخاب می‌شوند تا کار و فعالیت‌های دفتر منطقه‌ای ICA را نظارت کنند.

رئیس اتاق تعاون ایران ادامه داد:  رئیس مجمع منطقه، رئیس هیئت منطقه‌ای نیز خواهد بود. مجلس منطقه‌ای نیز حداکثر هشت عضو دیگر را به هیئت منطقه‌ای که از میان نامزدهای ارائه شده توسط سازمان‌های عضو انتخاب می‌شوند را معرفی می‌کند که به عنوان نمایندگان منطقه و بخش‌های تعاون محسوب می‌شوند. کمیته‌های ویژه‌ای در منطقه جهت مراقبت از منافع بخش‌ها ایجاد شده‌اند وکمیته‌ها حامیان اداری خود را برای یک دوره دو ساله انتخاب می‌کنند، در حال حاضر کمیته‌های ذیل در منطقه فعالیت می‌کنند:  کمیته کشاورزی،  کمیته توسعه منابع انسانی،  کمیته همکاری های دانشگاهی،  کمیته مصرف کننده، کمیته جنسیت،  کمیته جنگلداری، کمیته اعتباری و بانکی،  کمیته همکاری های جوانان و  کمیته تحقیقات.

این مقام مسئول در خصوص اجلاس منطقه ای تعاون خاطرنشان کرد: اجلاس منطقه‌ای هر دوسال یکبار و با حضور نمایندگان سازمان‌های عضو که بالاترین مقام پس از اتحادیه بین المللی تعان محسوب می‌شوند، برگزار می‌شود. این اجلاس زمینه گردهمایی همه اعضا را جهت ایجاد فضایی برای بحث در مورد مسائل مربوط به توسعه و رشد سازمان‌های تعاونی همچنین فرصتی برای شبکه سازی و ایجاد اتحاد برای سود طرفین را فراهم می‌کند. اولین دوره اجلاس منطقه‌ای در سال ۱۹۹۵ برگزار شد و از آن سال به بعد به صورت دوسالانه با میزبانی کشورهای عضو ادامه دارد. اجلاس منطقه‌ای شامل انجمن تعاونی و رویدادهای مربوط به آن  است که توسط کمیته‌های منطقه مربوطه برگزار می‌شود.

عبداللهی افزود: موضوعی که در سال ۲۰۱۸ برای بالاترین سطح اجلاس در زمینه توسعه پایدار در نظر گرفته شده عبارت است از: تبدیل به جوامع پایدار و مقاوم، نیاز به رشد اقتصاد واقعی، فراهم سازی شرایط برای ایجاد اشتغال پایدار همچنین افزایش ثروت که منافع اقتصادی را با مشکلات اجتماعی و زیست محیطی ترکیب می‌کند، بیشتر از همیشه محسوس است. مدل کسب و کار تعاون با تمرکز بر توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی اعضا و اصول دموکراتیک قدرتمند خود، راه‌حل‌های ساده اما عملی را جهت حل مسائل اصلی اجتماعی و اقتصادی زمان حال ما را ارائه می‌کند. پس از بحران‌های مالی و اقتصادی بین‌المللی، تعاونی‌ها قدرت و انعطاف پذیری خود را به اثبات رسانده‌اند. مدل کسب و کار تعاون می‌تواند روند نابرابری رو به رشد را متوقف و نقش مهمی در ساختن اقتصادی پایدار و مقاوم ایفا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز