خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق اصناف ایران

اصناف بهترین گزینه برای ایجاد اشتغال هستند

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۰۴۴

رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: اصناف بهترین گزینه برای حل مشکلات بیکاری و ایجاد اشتغال در جامعه هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی روز شنبه در نشست مشترک اعضای شورای ملی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که با حضور استانداران و روسای اتاق های بازرگانی سراسر کشور در تهران برگزار شد، گفت: از دولت انتظار داریم هر چه زودتر بسته حمایتی از اصناف را اجرایی کند.

وی در این نشست که به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، از همراهی معاون اول رئیس جمهوری با بخش غیردولتی اقتصاد تشکر کرد و افزود:  طی چهار سال گذشته بزرگترین فرصتی که نصیب اقتصاد کشور شد، به یقین سند اقتصاد مقاومتی است.

فاضلی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم از آفت بخشی نگری که  حقیقتاَ یکی از بزرگترین بلیه های امروز کشور است، در امان بمانیم؛ با همکاری دو اتاق بازرگانی و تعاون، شورای سیاست گذاری اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی را تشکیل دادیم و راهکارهای اجرایی و جامع را به تفکیک مسئولان اجرای آن، برای تحقق بند بندِ این سند پیشنهاد کردیم .

وی ادامه داد: همچنین در مرحله ی بعدی، برای اینکه ضمانت اجرا را بالاتر ببریم، ۹ اولویت ویژه بخش خصوصی را از بین بندهای ۲۴ گانه سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، تعیین و راهکارهای تحقق آن را پایش مجدد نمودیم و پس از اجماع ، نتایج را برای قوای سه گانه ارسال کردیم.

فاضلی افزود: در اثنای تدوین این راهکارها، سعی کردیم برای نخستین بار ضعف برنامه های توسعه ای کشور در خصوص عدم توجه به بنگاه های کوچک و متوسط را رفع کنیم و در این راستا پس از مطالعات میدانی و همچنین بهره گیری از توان کارشناسی و خبرگان داخلی، ۸ حکم توسعه ای  اصناف را که می توانست متضمن توسعه این بنگاه ها در ۵ سال آتی باشد، ارائه کردیم که متاسفانه بدلیل عدم توجه و یاری برخی مسئولان در دولت و مجلس، از حضور در برنامه باز ماند.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵ درصد ظرفیت اشتغال کشور مربوط به مجموعه اصناف با ۲۴ میلیون نفوذ جمعیتی است، از استانداران خواست برای استفاده از ظرفیت اصناف برای ایجاد اشتغال در کشور تصمیمات جدی بگیرند.

فاضلی گفت: اصناف در سراسر کشور به صورت متناسب با ظرفیت های هر منطقه، پراکنده اند و هر رونقی که دولت در اقتصاد صنفی ایجاد کند، به سرعت از سوی جامعه حس می شود و عملکرد اقتصادی مورد تایید و تشویق قرار می گیرد و عملاً توسعه متوازن در سراسر کشور را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: از آنجا که اصناف بیشترین تعامل را با مردم دارند، اصناف ویترین تعامل جامعه با حاکمیت محسوب می شوند. بنابراین اگر رونق در اصناف حس شود، بسرعت این موج رضایت از عملکرد حاکمیت به مردم منتقل می شود.

فاضلی اظهار کرد: در اصناف با کمترین میزان سرمایه می توان شغل ایجاد کرد. اگر دولت امروز بخواهد مشکل بیکاری را با تکیه بر بنگاه های متوسط حل کند، نیاز به سرمایه عظیمی دارد. در اصناف بیش از ۱۸۵۰ نوع، فعالیت شغلی وجود دارد. بنابراین برای اشتغال طیف متنوع و وسیع بیکاران تحصیل کرده، اصناف بهترین و مناسب ترین بخش هستند.

وی اضافه کرد: اصناف راه ورود به دنیای کارآفرینی هستند و نظام استاد – شاگردی که از دیرباز بر این بخش حاکم بوده و امروز بصورت چارچوب مندتر ، بروی کاغذ آمده است، می تواند باعث رونق کارآفرینی در میان مدت باشد.

فاضلی با بیان اینکه استانداران با دامنه وسیعی از اختیارات، در واقع جانشینان دولت در استان هستند، از استانداران خواست از اتاق های اصناف در کمیسیون ها و کارگروه ها دعوت مستمر بعمل بیاید تا دستگاه های استانی با اهمیت اصناف آشنا شوند و در راستای استفاده از ظرفیت این بخش برای حل معضل اشتغال استان ها و شهرها  بدرستی استفاده شود. در این راستا انتظار این است دستگاه های دولتی تصدی گری را رها کنند و به رفع موانع بپردازند و کمی قدرت عمل به تشکل های صنفی و تخصصی استان داده شود تا در زمانی کوتاه،  حلاوت رشد اقتصادی و اشتغال به ذائقه مردمان استان بنشیند.

وی در پایان گفت: اتاق اصناف ایران بعنوان متولی تشکل های صنفی کشور ، رویکردهای اساسی و جهت کلی  توسعه  صنوف ایران را تبیین کرده و آمادگی کامل داریم، تا آن را در اختیار  هر استانداری که قصد نوین سازی و ایجاد رونق در صنوف استانش را دارد، قرار دهیم و پا به پای استان در این مسیر همراه شویم .

فاضلی افزود: اتاق اصناف درجهت توانمندسازی بنگاه ها حرکت به سمت کسب و کارهای نوین را هدف گیری کرده و تجارت الکترونیک و توسعه آموزش با مشارکت دانشگاه ها را در دستور کار خود قرار داده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز