خبرگزاری کار ایران

مدیر طرح تحول راهبردی فروشگاه رفاه:

فروشگاه رفاه با پیاده سازی سیستم (ERP) از بسیاری از رقبا پیشی می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۴۱۱

مدیر طرح تحول راهبردی شرکت فروشگاه‏هایزنجیره‏ای رفاه با تشریح فعالیت‏ها و برنامه‏های مهم شرکت در حوزه فناوری اطلاعات از عملیاتی شدن سامانه هوش تجاری (BI) در آینده‏ای نزدیک، برگزاری مناقصه بین‏المللی استقرار سامانه برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) و ایجاد شبکه اختصاصی رفاه در بستر امن با پهنای باند مناسب در این شرکت خبر داد.

به گزارش ایلنا، فواد قادری با بیان اینکه سیستم‏‌های موجود در شرکت رفاه پاسخگوی نیازها نبوده و با توجه به تنوع فعالیت شرکت از نظر کسب و کار و نیز گستردگی جغرافیایی فروشگاه‏ها در سرتاسر کشور با مشکلات عدیده‏ای روبرو هستیم گفت: بعد از بررسی‏های علمی و دقیقی که انجام شد روند بازسازی زیرساخت شرکت در حوزه فناوری اطلاعات به سمت استفاده از سیستم‏های ERP سوق یافت. از سوی دیگر با توجه به زمان بر بودن استقرار سامانه‏ های ERP پروژه‏های دیگری تعریف و اجرا شدند. از جمله سیستم اتوماسیون اداری را در بیش از 220 فروشگاه در کل کشور و 30 ستاد استانی پیاده‏ سازی کردیم. با این کار بسیاری از مشکلاتی که تا پیش از این با آن مواجه بودیم از جمله طولانی شدن زمان ارسال نامه ها و یا مفقودی آن ها در حین انتقال از بین رفت و منجر به افزایش سرعت و دقت شد. علاوه بر این، از صرف بسیاری از هزینه های اضافی برای تامین کاغذ و لوازم التحریر جلوگیری شده و به سهم خودمان گامی در راستای حفظ محیط زیست برداشتیم.

وی در توصیف ویژگی‏های سامانه ‏های ERP گفت: هر سازمان منابعی چون منابع انسانی، منابع مالی، خط تولید، املاک، مواد اولیه و ... دارد و تلاش می‏کند با برنامه‏ ریزی مناسب و اجرای دقیق، اهداف تعریف‏ شده سازمانی را به بهترین شکل ممکن محقق کند. سیستم ERP ابزاری است در خدمت سازمان‏ها که با تحت پوشش گرفتن فعالیت‏های واحدهای مختلف و بر بستری یکپارچه و برخط‏، مدیران سازمان‏ها را در برنامه ‏ریزی برای رسیدن به اهداف سازمانی یاری رساند.

وی افزود: بسیاری از شرکت های خرده فروشی بزرگ دنیا از سیستم های (ERP) استفاده می کنند و ما نیز برای این پروژه درحال انتخاب پیمانکار هستیم که با پیاده سازی آن در 2 سال آینده شرکت رفاه از بسیاری از رقبای خود پیشی گرفته و ضمن اینکه از شرایط نامناسبی که طی سالیان گذشته با آن مواجه بود فاصله می گیرد، آمادگی مواجهه با شرایط جدید و توسعه کسب و کار خود در حوزه های متنوع را خواهد داشت. این مهم با یاری خداوند و با تلاش و همت مدیران و پرسنل شرکت و با پشتیبانی سهامداران محقق خواهد شد.

عملیاتی شدن سیستم هوش تجاری (BI) در آینده نزدیک

وی همچنین از عملیاتی شدن سیستم هوش تجاری (BI) در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: به طور خلاصه چشم انداز هوش تجاری ارتقای عملیات جاری و فرآیندهای کلیدی کسب و کار از طریق تامین اطلاعات و گزارشات مرتبط با کسب و کار شرکت در زمان و قالب مناسب و با توجه به نیازهای کاربران در سطوح مختلف است. بنابراین اهدافی که هوش تجاری به دنبال آن است را می توان دیده بانی عملیات و فرآیندهای کسب و کار، ارائه گزارش و تحلیل های متناسب و در نهایت امکان کنترل و بهینه سازی مداوم دانست.

قادری ادامه داد: با راه اندازی این سیستم بستری فراهم می شود که بتوانیم گزارش های عملیاتی و مدیریتی را در قالب داشبورد مدیریتی ارائه نماییم و مدیران ارشد سازمان در سطوح مختلف می توانند به عملیات شرکت و آنچه در سطح فروشگاه ها در جریان است از جمله ورودی و خروجی کالا، موجودی انبارها و موارد دیگر دسترسی داشته باشند. سیستم هوش تجاری شرکت رفاه در آستانه راه اندازی بوده و به زودی عملیاتی می شود.

مدیر طرح تحول راهبردی شرکت فروشگاههای زنجیره ای رفاه در بخشی از سخنان خود درباره مدل کاری شرکت رفاه نیز توضیح داد : بخشی از نیازهای شرکت در مصاحبه با مدیران و کارشناسان شرکت استخراج می‏شود. علاوه بر این با هدف بهره گرفتن از دانش و تجربه بین المللی مطالعات تطبیقی مفصلی نیز انجام شده و از تجارب سایر شرکت های موفق در زمینه خرده فروشی مثل شرکت "وال مارت" که بزرگترین شرکت خرده فروشی دنیاست و دارای شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در کشورهای مختلف دنیاست و یا "تسکو"که یک شرکت خرده‌فروشی بریتانیایی است استفاده می کنیم.

راهکارهای شرکت برای معضل جزیره ای بودن سیستم ها

مدیر طرح تحول راهبردی شرکت فروشگاههای زنجیره ای رفاه در بخشی از گفت و گوی خود جزیره ای بودن سیستم ها را از دیگر معضلات شرکت رفاه عنوان کرد و افزود: برای مانیتور کردن فعالیت شرکت باید از تمامی تراکنش های داخل شرکت مطلع باشیم که در این راستا سیستم جمع آوری اطلاعات را به صورت آنلاین بر بستر تکنولوژی موجود شرکت پیاده سازی کردیم.

پروژه مدیریت فرآیندهای کسب و کار در شرکت فروشگاههای زنجیره ای رفاه

وی در عین حال با اشاره به پروژه مدیریت فرآیندهای کسب و کار نیز اظهار کرد: در این زمینه با مدیران و کارشناسان مصاحبه کرده و با مستندسازیفرایندهای موجود، وارد مرحله بعدی یعنی بهینه سازی خواهیم شد. در این راستا از مدل های فرآیندی استاندارد صنعت خرده فروشی نیز استفاده می کنیم که برای پر کردن فاصله موجود باید تغییر سیستم و فرآیند، آموزش نیروی انسانی و فرهنگ سازی نیز انجام شود.

ایجاد شبکه اختصاصی رفاه در بستر امن با پهنای باند مناسب

وی اقدام دیگر شرکت فروشگاههای زنجیره ای رفاه در حوزه فناوری اطلاعات را مربوط به زیرساخت ها دانست و بیان کرد: ما برای انجام کارها نیاز به بستر امن و قابل اعتماد داریم و برای این منظور شبکه اختصاصی شرکت رفاه را ایجاد کردیم که ستادهای مرکزی و استانی همگی به آن متصل هستند، برنامه ما در فاز بعدی آن است که کلیه فروشگاههای رفاه کشور را در یک بستر ارتباطی امن با پهنای باند مناسب و هزینه کمتر نسبت به اینترنت به آن متصل کرده تا سیستم های فعلی و آتی همگی بر شبکه اختصاصی خودمان قرار گیرند.

صنعت خرده فروشی کاملا مبتنی بر داده است

قادری با اشاره به اینکه صنعت خرده فروشی مبتنی بر داده و تحلیل آن است افزود: هر چقدر بتوانیم داده بیشتری را جمع آوری و تحلیل کرده و الگوهای مرتبط از آن استخراج کنیم، موفق تر خواهیم بود و شرکت های موفق آن هایی هستند که از داده های موجود استفاده بهتری می کنند. در واقع می توان گفت داده تولید شده در صنعت خرده فروشی مانند یک معدن است و اطلاعات و الگوهای پنهان در این داده ها مانند گنجی هستند که باید استخراج شوند.

وی ادامه داد: شرکت هایی که ویژگی های کالاها، سوابق تولید و توزیع کنندگان، رفتار، سلیقه و خواسته مشتری را تحلیل کنند بهتر می توانند به مشتری خدمات رسانی داشته و ضمن جلب رضایت مشتری کالای بیشتری را به فروش رسانده و سود خود را به حداکثر برسانند. ما نیز در این راستا کار بر روی داده را شروع کرده و طبقه بندی کالایی را با استفاده از استانداردها و شرایط کشورمان تعریف کردیم و در فاز بعدی شناسنامه کالاها را استاندارد خواهیم کرد. علاوه بر این، با ایجاد باشگاه مشتریان شرکت رفاه تلاش می کنیم خواسته های مشتریان خود را شناخته و در راستای جلب رضایت و وفاداری آنها اقدام کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: در حوزه مالی نیز برای داشتن قیمت تمام شده و محاسبه دقیق هزینه ها باید سیستم ها و داده های ذخیره شده در آنها استاندارد باشد. در این صورت می توانیم تخفیف ها و پروموشن های جدیدی را طراحی کرده و در اختیار مشتری قرار دهیم، در این راستای استانداردسازی و پاکسازی داده از اقدامات مهم ما برای دستیابی به این هدف محسوب می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز