خبرگزاری کار ایران

کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با ایلنا:

همبستگی زیادی بین قیمت خودرو با نرخ دلار وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۶۴۹۲

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر بخواهند قیمت خودروهای کارخانه ای را بر مبنای بازار آزاد محاسبه کنند تقریبا امکانپذیر نیست و افزایش قیمت خودرو با افزایش قیمتی که در حوزه ارز داشتیم اصلا تناسب ندارد.

 ابراهیم شجاعت، پژوهشگر حوزه ی خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص کاهش قدرت خرید مردم و ادعای جاماندن قیمت خودرو از تورم عمومی به خبرنگار ایلنا گفت: قیمت خودرو از لحاظ قیمت کارخانه ای حدوداً ۱۲ سال است که از تورم اقلام مصرفی جا مانده است، این در حالی است که قیمت محصولات فولادی یا پتروشیمی ها هر روز در حال رشد هستند و از آن مهمتر قیمت ارز است که افزایش نرخ ارز باعث زیانده شدن تولید خودرو شده است.

 او ادامه داد: از سوی دیگر اگر بخواهند قیمت ها را بر مبنای بازار آزاد محاسبه کنند تقریبا این مسئله امکانپذیر نیست و افزایش قیمت خودرو با افزایش قیمتی که ما در حوزه ارز داشتیم تناسب ندارد این در حالی است که همبستگی بسیار زیادی میان قیمت بازار خودرو با قیمت دلار وجود دارد.

شجاعت تصریح کرد: از این جهت این ادعا که نرخ ارز با قیمت خودرو همسو شده کاملا غلط است، چرا که در  قیمت خودروی کارخانه ای حتی نصف رشدی که در نرخ ارز بوده را شاهد نبودیم.

این کارشناس حوزه خودرو افزود:متاسفانه قیمت گذاری دستوری و تنظیم بازاری به قیمت خودرو ضربه زده به خصوص در سالهای ۹۷ تا ۹۸ سرکوب قیمتی کارخانه ای شدت گرفت و یک بار دیگر نیز از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ شورای رقابت به حوزه نرخ گذاری خودرو ورود کرد و در نهایت سال ۱۴۰۲ قیمت‌های جدید را اعلام کردند.

او تصریح کرد: در این مدت قیمت‌ خودروهای کارخانه ای به شدت عقب مانده بودند و تمام صورت های مالی خودروسازان نشان میداد که تمام خودرو ها با زیان بالا و بعضا با زیان بیش از ۴۰ درصد مواجه شده است، اما امروز خودروهای جدیدی که تولید می شوند  تقریبا به قیمت واقعی خود نزدیک تر شده اند.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز