خبرگزاری کار ایران

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه:

روابط عمومی خود را پشتیبان تولید و پل ارتباطی سازمان و جامعه می‌داند

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۵۹۴۶

در یکی دیگر از سلسله برنامه‌های رادیو فولاد، مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی میهمان این برنامه بود و ضمن پاسخ به سؤالات مجری این برنامه، به تشریح عملکرد و اهمیت کار روابط عمومی در سازمان پرداخت.

به‌طور خلاصه، روابط عمومی در فولاد مبارکه چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

مدیریت روابط عمومی فولاد مبارکه برای ارتقای برند سازمان در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی، پوشش دستاوردها، اطلاع‌رسانی راهبردها، تحکیم پیوند خانواده و کارکنان با سازمان، برقراری ارتباط دوسویه مدیریت و کارکنان، همگرایی هرچه بیشتر جامعه با سازمان، خلق ارزش مشترک با جامعه و در نهایت حمایت از منافع شرکت از ظرفیت همکاران در پنج واحد زیرمجموعه خود از قرار اطلاعات و انتشارات، روابط خارجی و امور بین‌الملل، مستندسازی، توسعه و تکامل منطقه‌ای و امور فرهنگی بهره می‌برد. این اقدامات با تولید و توزیع محتوای تولیدشده در رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی، حضور فعال و مؤثر در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و برنامه‌ریزی بازدید مسئولان و جامعه از شرکت بروز و ظهور می‌یابد. به‌طورکلی روابط عمومی خود را پشتیبان تولید و سازمان می‌داند. برخی اقدامات و فعالیت‌های روابط عمومی در واحدهای مختلف به این شرح است:

اطلاعات و انتشارات:

اگرچه پرداختن به اقدامات هریکی از بخش‌های زیرمجموعه مدیریت روابط عمومی در این فضا امکان‌پذیر نیست، اما به‌طور خلاصه واحد اطلاعات و انتشارات کارِ تولید محتوا و اطلاع‌رسانی اخبار شرکت را بر عهده دارد. تهیه مطالب مربوط به خبرنامه هفتگی فولاد مبارکه به‌عنوان مستندترین مجلد تاریخچه رویدادهای فولاد مبارکه که تاکنون 1376 شماره آن به‌طور مستمر از ابتدای بهره‌برداری تهیه و منتشر گردیده است و انتشار ویژه‌نامه‌های تخصصی «فولادپلاس» با موضوعات مختلف که عملکرد سالانه شرکت یا معاونت‌ها و بخش‌های مختلف را به‌طور خاص منعکس می‌کند بخشی از فعالیت‌های این واحد است. نکته حائز اهمیت این است که از دو سال پیش، در قالب فولادپلاس، گزارش عملکرد سالانه شرکت به‌طور مجزا در هر سال، رویدادهای مختلف نظیر حمله سایبری و عملکرد شرکت در حوزه تعمیرات، مجله طنز پاتیل و مجله مبارک ویژه فرزندان خردسال خانواده‌های فولاد مبارکه و ... به‌طور اختصاصی و با دقت بیشتر چاپ و برای مخاطبان خود ارسال می‌گردد. این ویژه‌نامه‌ها بعضاً گزارش عملکرد و به‌عنوان رزومه هر بخش قبال ارائه و استناد است. بارگذاری اطلاعات و اخبار شرکت در وب‌سایت شرکت و کانال‌های ارتباطی که در شبکه‌های اجتماعی پل‌های ارتباطی فولاد مبارکه محسوب می‌شوند از دیگر کارهای روابط عمومی است که با استفاده از آن‌ها بین سازمان، مخاطبان و ذی‌نفعان مختلف شرکت ارتباط برقرار می‌شود. برقراری ارتباط مؤثر با رسانه‌ها، مطبوعات و صداوسیما به‌منظور تنویر افکار عمومی نیز از دیگر وظایف این واحد است. در حال حاضر ارتباط فولاد مبارکه با جامعه از طریق ارتباط روابط عمومی با قریب به 405 رسانه مکتوب و غیرمکتوب کشور برقرار است. یکی دیگر از اقداماتی که در این واحد انجام می‌شود، دیده‌بانی یا رصد اخبار با هدف بررسی و ابهام‌زدایی اخباری است که از منابعی غیر از روابط عمومی شرکت منتشر می‌شود. بخش دیگر کار نیز به طراحی و چاپ کتب موردنظر سازمان با محتواهای مختلف مربوط می‌شود که در مناسبات و رویدادهای مختلف صورت می‌گیرد.

روابط خارجی و امور بین‌الملل:

ساماندهی، برنامه‌ریزی و اجرای بازدیدهای عمومی و اختصاصی در شرکت بخشی از وظایف روابط خارجی و امور بین‌الملل روابط عمومی است. با توجه به اهمیت آگاهی مردم از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و بر اساس راهبردهای مدیرعامل شرکت مبنی بر آشنایی اقشار مختلف با فولاد مبارکه، در سال 1402 حدود 15 هزار نفر بازدیدکننده متشکل از دانشجویان، دانش‌آموزان، اصناف مختلف، مدیران و کارشناسان اداره‌های دولتی و خصوصی و همچنین مهمانان خارجی به فولاد مبارکه آمده‌اند و از بخش‌ها و خطوط مختلف تولید و پروژه‌های متعدد توسعه‌ای بازدید کرده‌اند. با توجه به اهمیت راهبرد «جهاد تبیین» برای سال 1403 به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در سال جاری تعداد بازدیدکنندگان به 20 هزار نفر برسد.

یکی دیگر از فعالیت‌های این بخش برگزاری افتتاحیه‌ها، همایش‌ها و رویدادها و شرکت در جشنواره‌هاست. به همین منظور یک تقویم در ابتدای سال تهیه و در اختیار کمیته اعزام قرار می‌گیرد و برای حضور در هریک از این نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها تصمیم‌گیری می‌شود. بهبود فرایندها از اقدامات تکمیلی نیروها در روابط خارجی و امور بین‌الملل است.

واحد توسعه و تکامل منطقه‌ای:

هم‌زمان با شکل‌گیری فولاد مبارکه، واحد توسعه و تکامل منطقه‌ای با هدف آمایش سرزمین و توسعه متوازن در فولاد مبارکه ایجاد شد تا زیر نظر روابط عمومی شرکت، حُسن هم‌جواری فولاد مبارکه با منطقه پیرامونی را در مسیری روشن و متعالی برای صنعت فولاد کشور و جامعه پیرامونی محقق سازد. درعین‌حال، از طریق این واحد هماهنگی‌های لازم بین فولاد مبارکه، سازمان‌ها و نهادهای بیرونی انجام می‌شود. در این راستا با توجه به درخواست‌هایی که از فولاد مبارکه می‌شود، کار تهیه و ارائه گزارش درباره موضوعات مطرح‌شده به مدیریت ارشد سازمان از طریق این واحد انجام می‌شود. ارتباط با دستگاه‌ها و سازمان‌های بیرونی به‌منظور اخذ مجوزهای لازم برای شرکت و حضور در جلسات منطقه پیرامونی شرکت و استان و برقراری تعامل با مسئولین منطقه از عمده‌ترین اقداماتی است که از طریق این واحد انجام می‌گیرد. این واحد در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت، در سال 1402، برای ساماندهی خدمات عام‌المنفعه شرکت با انتخاب شرق اصفهان به‌عنوان منطقه‌ای کم‌برخوردار و ایجاد کانون‌های پیشرفت با مشارکت معتمدان و کنشگران منطقه، به یاری کشاورزان شرق اصفهان که معیشت آن‌ها در اثر خشکسالی‌های اخیر تهدید شده بود شتافت و با همیاری مردم، نهادها و سازمان‌های مرتبط ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی، کشاورزی، گردشگری و ورزشی این منطقه را کشف و فعال کرد.

مستندسازی:

واحد مستندسازی زبان و تصویر گویای سازمان است. روایتگری حال و گذشته شرکت برای جامعه و تمام ذی‌نفعان شرکت و جریان‌سازی برای خلق آینده بهتر از راهبردهای فولاد مبارکه و از وظایف این بخش است. واحد مستندسازی همچنین تهیه و تولید برنامه‌های مربوط به رادیوفولاد را به‌عنوان اقدامی دیگر در دست اجرا دارد و برنامه‌های تولیدی خود را به‌صورت لوکال در داخل شرکت تولید و پخش می‌کند. آرشیو و حفظ حافظه تاریخی شرکت و نگهداری فیلم رویدادها و مصاحبه و سایر رخدادهای شرکت وظیفه مهم دیگر واحد مستندسازی است. این واحد از طریق صداها، فیلم‌ها، ساخت انیمیشن‌ها و گرفتن تصاویر، فولاد مبارکه را از دوران ساخت تا به امروز روایت کرده است.

امور فرهنگی:

به‌طورکلی همه رویدادهایی که جنس فرهنگی، مذهبی و اجتماعی دارند مانند برگزاری مسابقات قرآنی، جشن تکلیف فرزندان کارکنان، جشن‌های بهره‌وری و 23 دی و نصب پرچم‌ها و المان‌های تبلیغاتی، فرهنگی به مناسبت‌های مختلف و اطلاع‌رسانی رکوردها ... با تلاش همکاران این واحد انجام می‌شود. مخاطبان اصلی این واحد را همکاران داخل فنس شرکت و خانواده‌ها تشکیل می‌دهند.

جان کلام اینکه تمامی واحدها و بازوهای اجرایی مدیریت روابط عمومی شرکت تلاش می‌کنند ضمن ارائه تصویری شفاف از تلاش‌ها و دستاوردهای مردان فولاد مبارکه، منافع ذی‌نفعان را نیز متضمن گردند و درعین‌حال پیشران راهبرد خلق آینده بهتر برای منطقه، استان و ایران هستند.

برای دریافت جایزه مدیریت روابط رسانه‌ای چه شاخص‌هایی وجود داشت که روابط عمومی فولاد مبارکه مفتخر به دریافت آن شد؟

یکی از اصلی‌ترین وظایف ما ارتباط و تعامل سازنده با رسانه‌هاست که همیشه به‌صورت جدی در دستور کار فولاد مبارکه بوده است و در چند سال اخیر نیز این رویکرد را با نگاه تحولی در پیش گرفتیم. این جایزه به‌دلیل افزایش گسترده همکاری‌های روابط عمومی به‌عنوان نماینده سازمان با رسانه‌ها در سطوح مختلف و تعامل و همکاری‌ مجموعه روابط عمومی شرکت با رسانه‌ها به این مدیریت تعلق گرفته است.

راهبرد تولید برنامه رسانه‌ای برای کلیه ذی‌نفعان ازجمله طراحی و چاپ ویژه‌نامه مبارک برای فرزندان کارکنان و شرکت‌های زیرمجموعه و کودکان خانواده‌های منطقه پیرامونی تحت پوشش آموزش‌وپرورش، چاپ اولین رسانه طنز صنعت تحت عنوان فصلنامه «پاتیل» و ویژه‌ه‌نامه‌های مختلف با موضوعات متعدد و متنوع برای مستندنگاری اتفاقات ویژه فولاد مبارکه از دلایل کسب این افتخار بوده است. به‌طورکلی ما به فراخور نیازی که احساس می‌کنیم برای روایت صحیح آنچه در شرکت اتفاق می‌افتد برنامه‌ریزی و تولید محتوا می‌کنیم. به باور روابط عمومی فولاد مبارکه، رسانه‌ها بازوی توانمند روابط عمومی‌ها در مسیر آگاه‌سازی و شفافیت در جامعه به شمار می‌آیند؛ بنابراین تلاش کرده‌ایم در یک فرایند دوسویه با آنان ارتباط مناسبی داشته باشیم.

در خصوص اهمیت روایتگری و نقش‌آفرینی در حوزه تولید و صنعت توضیح دهید.

امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر ما فولاد مبارکه را آن‌گونه که هست روایت نکنیم، دیگران این مولود انقلاب و دستاورد عظیم صنعتی کشور را آن‌گونه که می‌خواهند روایت می‌کنند. گاهی روایت‌های ناصحیح از فولاد مبارکه شکل گرفته است. اگر بپذیریم که روابط عمومی یک تخصص است، بدیهی است که بپذیریم روایت کردن صحیح نیز به‌خودی‌خود یک کار تخصصی است. بنابراین اعلام می‌کنیم که امروز روایتگری صحیح دغدغه اصلی ما در روابط عمومی است و این دقیقاً همان وظیفه‌ای است که مدیریت ارشد شرکت از ما توقع دارد. آگاهی یافتنِ مردم از برکات صنعت و نقش فولاد مبارکه در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور حق مسلم آن‌هاست. برای تحقق شعار «فولاد مبارکه برای خلق آینده‌ای بهتر» باید آنچه را که برای تحقق این شعار انجام داده‌ایم به‌درستی روایت کنیم.

در اجرای برنامه‌ها ازجمله برنامه‌های فرهنگی، به نگاه تحولی اشاره کردید. در این بیشتر توضیح دهید.

در همه بخش‌ها این نگاه حاکم شده است، ازجمله در واحد امور فرهنگی، رویکرد جدید طراحی و اجرای برنامه‌های خلاقانه با گسترش شمول برنامه‌ها برای اولین بار برای پیمانکاران زحمتکش شرکت در حال انجام است و به این ترتیب پیمانکاران محترم و خانواده‌های آن‌ها نیز در زمره مخاطبان برنامه‌های فرهنگی شرکت قرار گرفته‌اند. معتقدیم در همه برنامه‌ها خانواده‌ها محور کار هستند؛ چراکه همکاران برای ارتقای بهره‌وری و تولید بهینه باید از بابت خانواده‌های خود خیالی آسوده داشته باشند. به باور مدیریت شرکت خانواده‌ها پشتیبان مجموعه فولاد مبارکه هستند.

در حوزه واحد مستندسازی اتفاقات ویژه‌ای ازجمله ورود به حوزه سینما و استفاده از زبان هنر برای بیان روایت‌های فولاد مبارکه رخ داده است. در بخش روابط خارجی به‌یقین یکی از مؤثرترین روش‌ها برای آگاهی و آشنایی مردم با برکات فولاد مبارکه برنامه‌ریزی جامع و گسترده برای بازدید آحاد مختلف از فولاد مبارکه است.

در حوزه گردشگری صنعت آیا برنامه‌ای دارید؟

فولاد مبارکه مطمئناً قابلیت این موضوع را دارد، ولی اینجا یک فضای صنعتی بزرگ است و مباحث ایمنی و امنیتی وجود دارد؛ با این همه، این مبحث کاملاً قابلیت اجرا دارد و در حال تسهیل این موضوع هستیم.

در حوزه عمل به مسئولیت‌های اجتماعی چه تغییراتی رخ داده است؟

امروز مدیریت فولاد مبارکه بر این باور است که با پول‌پاشی، اتفاق خوب و پایداری برای جامعه رخ نمی‌دهد؛ مگر اینکه خود مردم هم پای کار باشند و همراهی کنند. کاری که فولاد مبارکه در منطقه شرق اصفهان به‌عنوان منطقه پایلوت با اتکا به ظرفیت‌های داخلی منطقه آغاز کرده، به نتایج مطلوبی دست یافته است. در این طرح الآن خود مردم به میدان آمده‌اند و فولاد مبارکه نقش پشتیبانی را بر عهده دارد. همین الگو را به منطقه پیرامونی خود آورده‌ایم و در شرکت‌های زیرمجموعه گروه نیز در فولاد هرمزگان در بندرعباس و فولاد سنگان در منطقه خواف این طرح در حال مطالعات برای پیاده‌سازی است.

 یکی از موضوعات دیگر در حوزه روابط عمومی ظهور هوش مصنوعی است. در این زمینه روابط عمومی چه برنامه‌ای دارد؟

در فولاد مبارکه، «تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین» یکی از پنج اصل راهبردی طی دو سال اخیر بوده است، اگرچه این شرکت همیشه سعی داشته خود را به دانش روز دنیا تجهیز کند. حوزه هوش مصنوعی نیز از این قاعده مستثنا نیست و در بخش‌های مختلف به فراخور موضوع از این ظرفیت استفاده می‌کنیم.

اشاره کردید که روابط عمومی خود را پشتیبان تولید و سازمان می‌داند. دراین‌باره بیشتر توضیح دهید.

بنابر اظهارات مدیرعامل فولاد مبارکه، زمانی شاید نقش خاص و ویژه‌ای در یک مجموعه صنعتی بزرگ برای روابط عمومی قائل نبودند. اما امروزه همه پذیرفته‌اند که سازمان‌هایی موفق‌اند که بتوانند به جامعه نگاه عمیق‌تری داشته باشند و توانایی معرفی خود و اقناع جامعه را داشته باشند. در چنین حالتی است که می‌توان به پایداری تولید و موفقیت سازمان امیدوار بود. امروزه اینکه نخبگان، دانشگاهیان، مسئولان و مردم و صنوف مختلف از عملکرد سازمان آگاهی داشته باشند می‌تواند در موفقیت سازمان نقش داشته باشد و این وظیفه با رویکرد امیدآفرینی در جامعه رسالت اصلی روابط عمومی است. اگر تلاش کارکنان به‌درستی توسط مجموعه روابط عمومی روایت نشود، همراهی‌ها شکل نمی‌گیرد.

سخن پایانی؟

به خاطر داشته باشیم این صنعت معظم و ارزشمند با سرمایه و همت مردم، برای مردم و برای خلق آینده‌ای بهتر برای ایران اسلامی شکل گرفته است؛ بنابراین اگر این همراهی‌ها در داخل و خارج از فولاد مبارکه در سطوح مختلف و اقشار مختلف شکل نگیرد، مطمئناً پایداری جریان تولید، پیشرفت اقتصادی و این حجم از افتخارآفرینی را شاهد نخواهیم بود. به همین دلیل است که روابط عمومی خود را پشتیبان تولید و بهره‌برداری شرکت و پل ارتباطی سازمان و جامعه می‌داند و به آن افتخار می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز