خبرگزاری کار ایران

انتظار برای تخصیص ارز، به یک هفته رسید

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۵۳۷

روز گذشته (یکشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲) کمیسیون تخصصی صنعت انجمن ملّی صنایع لوازم خانگی ایران با حضور سید علی لطفی‌زاده مشاور و دستیار ویژه وزیر صمت و گلنار نصرالهی مشاور وزیر صمت و برخی از اعضای انجمن در خانه تشکل‌های اتاق بازرگانی تهران با موضوع «بررسی مشکلات ارزی واحدهای تولیدی» برگزار شد.

 

 سیدعلی لطفی‌زاده دستیار ویژه وزیر صمت در کمیسیون تخصصی صنعت عنوان کرد: همان‌طور که استحضار دارید امسال، سال جهش تولید است و طبیعتاً تمام تلاش دولت بر این است که از تولید حمایت کند و اگر جایی خلاف آن مشاهده می‌شود به علت فهم نادرست از حمایت تولید است.

او از آغاز به کار دفتر مخصوص تخصیص ارز لوازم خانگی خبر داد و افزود: در گذشته در وزارت صمت فقط یک صف ارز داشتیم، یعنی همه کسانی که نیازمند ارز بودند پشت سر هم در یک صف قرار می‌گرفتند و فارغ از اینکه کدام‌یک در صنعت کشور نقش کلیدی‌تری ایفا می‌کنند و بایستی در زمان کوتاه‌تری ارز  دریافت‌ کنند همه به‌نوبت و بر اساس زمان ثبت سفارش، ارز دریافت می‌کردند؛ اما تصمیم جدید وزارت صمت برای جدا کردن صف ارز با این هدف است که هر بخش مانند لوازم خانگی، خودرو و غیره در صف مختص خود خواهند ایستاد و بر اساس سهمیه ارزی که برای هر کدام از این حوزه‌ها تعریف شده است هر کسی سهمیه مختص خود را دریافت می‌کند.

لطفی‌زاده به توقف اجرای کار در ابتدای این طرح اشاره کرد و توضیح داد: حدود یک ماه است که در حوزه صنعت لوازم خانگی صف انتظار ارز نداریم؛ یعنی اگر کسی ثبت سفارش مجازی را به ثبت می‌رساند بلافاصله ارز آن تأمین و تخصیص می‌گیرد. معتقد هستم این دستاورد بسیار مهمی در تمام حوزه‌ها به‌ویژه در بخش صنعت لوازم خانگی است.

مشاور وزیر صمت خاطرنشان کرد: هفته گذشته نیز لیست واحدهای تولیدی توسعه‌یافته واجد شرایط برای دریافت ارز به ما اعلام شد، در همین راستا این واحدها نیز می‌توانند از این هفته سهمیه ارز خود را دریافت کنند.

برای تخصیص ارز هیچ مشکلی وجود ندارد

وی با بیان این مطلب که خوشبختانه در تأمین و تخصیص ارز هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و واحدهای تولیدی با اطمینان می‌توانند کار خود را دنبال کنند، اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر نیز ارز مازاد مصرف در اختیار داریم و تلاش می‌کنیم که این را معطوف به تولیدکنندگان حقیقی قرار دهیم تا مطمئن شویم که ارز به‌دست مصرف‌کننده اصلی خواهد رسید.

بنا به گفته وی، در حال حاضر در پنج دفتر تخصصی وزارت صمت، صف تخصیص ارز وجود دارد که یکی از آنها دفتر خودرو است که چون تقاضا عرضه زیادی دارند و منشأ ارز آنها ارز نیمایی نیست اما خوشبختانه کسی در این صف در انتظار تخصیص ارز نیست.

او خطاب به تولیدکنندگان و صنعتگران عنوان کرد: نابسامانی‌هایی که به وجود آمده دلایل مختلف دارد ولی در هر صورت وظیفه ما نسبت به صنعتگران عذرخواهی بابت تاخیرات و نگرانی‌هایی است که برای شما به جهت تأخیر در تخصیص ارز به وجود آمده است؛ امیدواریم به کمک تولیدکنندگان این مشکلات را برطرف کنیم.

لطفی‌زاده با تأکید بر اینکه برای تأمین ارز مشکلی وجود ندارد اما سازوکارهای تخصیص منجر به تأخیر تخصیص ارز شد، بیان کرد: بخشی از تعرفه‌های لوازم خانگی در دفاتری به‌جز دفتر لوازم خانگی تائید می‌شود که به علت اینکه این دفاتر آگاهی لازم را نسبت به نحوی کار این صنعت نداشتند منجر به تأخیر شد. مشکل اصلی صنعت لوازم خانگی برای تخصیص ارز، مراجعه به دفاتر دیگر و قرار گرفتن در سیکل طولانی بود.

برای سال آینده هدف ما این است که بر اساس برنامه‌ای که خود واحدهای تولیدی ارائه می‌دهند برای آنها ارز را تأمین و فریز کنیم؛ در واقع بر اساس برنامه واحدهای تولیدی که به چه میزان نیازمند ارز هستند، ارز برای آنها تامین خواهد شد. مشاور وزیر صمت اعلام کرد: در همین راستا به دنبال ایجاد زیرساختی هستیم تا شرکت‌ها و واحدهای تولیدی بتوانند برنامه تولید و ارز موردنیاز خود را در سامانه ثبت کنند.

انتظار ما از تولیدکنندگان پوشش کامل بازار لوازم خانگی است

وی با بیان اینکه انتظار است که صنعت لوازم خانگی بتواند در سال ۱۴۰۳ به طور کامل نیاز کشور را تأمین کند، گفت: البته رویکرد وزیر صمت این نیست که تولید و تأمین کامل لوازم خانگی در کشور به‌منزله ممنوعیت کامل واردات لوازم خانگی به کشور باشد؛ چراکه مطالبه بخشی از بازار، لوازم خانگی خارجی است و نباید آن را به قاچاق و مبادی غیررسمی واگذار کرد.

لطفی‌زاده به ظرفیت‌سازی برای صادرات لوازم خانگی تأکید کرد و افزود: یکی از سیاست‌های اصلی ما در مدیریت ارزی کشور این است که بدون محدودیت از کسانی که در عرصه صادرات قدم برمی‌دارند حمایت کنیم.

وی از امضای تفاهم‌نامه با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای تخصیص ۲ هزار ۲۰۰ همت به صنایع در راستای حمایت از تولید خبر داد و گفت: امیدواریم این اقدام منجر به خبرهای خوبی برای صادرات محصولات تولیدی شود. توسعه صادرات از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در وزارت صمت است که درب وزارت صمت برای هم‌فکری و هم‌اندیشی برای رسیدن به این مهم باز است.

انتظار برای تخصیص ارز، به یک هفته رسید

در ادامه گلنار نصرالهی، مشاور وزیر صمت به علت سهمیه‌بندی ارز اشاره کرد و گفت: از اواخر سال گذشته شاهد این بودیم که حدود چهار ماه تخصیص‌ها صورت نمی‌گرفت و سپس ناچار شدیم هماهنگی خاصی انجام دهیم و برخی را در دستگاه اولویت تخصیص بزنیم و این کار بسیار سختی بود که این موضوع منجر به مشکلاتی در صنعت لوازم خانگی شد که خوشبختانه توانستیم از آن مقطع عبور کنیم.

او ادامه داد: در اوایل سال جاری تقریباً تخصیص ارز به بن بست خورد که وزارت صمت علیرغم میل باطنی خود ناچار به سهمیه‌بندی شد. اگر این سهمیه‌بندی صورت نمی‌گرفت بیم آن بود که برخی از واحدهای تولیدی با مشکل مواد اولیه روبه‌رو شوند.

نصرالهی به نامه انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران به معاون اول رئیس‌جمهور در آبان ماه سال جاری اشاره کرد و توضیح داد: در بخشی از این نامه اشاره شده بود که اعمال محدودیت‌های ثبت سفارش و تخصیص ارز به‌صورت فصلی برای واحدهای تولیدی، مغایر با برنامه‌ریزی‌های سالیانه فعالان صنعتی است. از این رو نیاز است تا تخصیص ارز به صورت فصلی منتفی شود. پس از آن ما بلافاصله این سهمیه فصلی را آزاد کردیم.

وی با بیان اینکه سهمیه مواد اولیه نیز تصحیح شد، ابراز کرد: در بخش دیگری از این نامه به فرایند کُند ثبت سفارش و انتظار در صف طولانی واحدهای تولیدی برای تخصیص ارز اشاره شده بود که خوشبختانه حداکثر زمان تخصیص ارز به یک هفته رسیده است این در حالیست که این مدت حتی به حدود چهار ماه می‌انجامید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز