خبرگزاری کار ایران

بزرگ‌ترین خودروساز کشور با بیش‌ترین زیان انباشته!

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۸۲۱۷

شرکت ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور، طی یک دهه اخیر به بهانه‌های مختلف مانند دخالت دولت در قیمت‌گذاری دستوری محصولات، همچنان بزرگ‌ترین بنگاه زیانده محسوب می‌شود و در این میان، سهامداران خُرد و حقیقی، متضرران اصلی خودرو هستند.

مولود غلامی با ارسال یادداشتی برای ایلنا با عنوان«ایران‌خودرو با کارت سهام 6.7 درصدی دولت مظلوم‌نمایی می‌کند؟» نوشت:

به‌رغم این‌که فضای رسانه‌ای کشور همواره بر طبل کهنه خودروسازان می‌کوبند و دولت را عامل اصلی زیاندهی این شرکت بزرگ اعلام می‌کنند، اما به نظر می‌رسد واقعیت به گون دیگری است. در تمامی اقتصادهای دنیا، دولت‌ها زمانی در نرخ‌گذاری محصول یا کالایی دخالت می‌کنند که از ابتدا تا انتها و یا بخشی از پروسه تولید آن محصول، حمایت‌ها و سوبسیدهایی به تولیدکنندگان ارایه می‌دهند. در چنین صورتی، تعیین و یا دخالت در نرخ‌گذاری محصول نهایی در راستای حمایت از مردم و مصرف‌کنندگان توسط دولت انجام می‌شود.

در بخش تولید خودرو داخلی، دولت‌ها، هم به‌عنوان نهاد حامی و تصمیم‌گیر در حوزه صنعت و هم به عنوان یکی از سهامداران عمده، اقدامات حمایتی را از خودروسازان انجام داده‌اند. بنابراین و بر حسب قوانین جاری، قیمت‌گذاری محصول نهایی را هم باید انجام دهند اما متاسفانه در سال‌های اخیر، لابی قدرتمند خودرو در کشور چنان بر فضای رسانه‌ای داخلی چیره شده و توپِ عملکرد نامناسب این شرکت‌ها را در زمین دولت انداخته که حتی شرکت ایران‌خودرو، بزرگ‌ترین خودروساز داخلی را از پاسخگویی و شفافیت مبرا کرده است! شرکتی که از منابع عمومی و حمایت‌های دولتی برخوردار است اما همچنان زیان انباشته می‌کند، بدون آن‌که به احدی پاسخگو باشد.

هر چند مدیران شرکت ایران‌خودرو و سایر خودروسازان از سوی دولت تعیین و منتصب می‌شوند، اما نباید فراموش کرد که این فقط ظاهر ماجراست و در پسِ پرده، رازهای مگویی وجود دارد که نشان می‌دهد، لابی قدرتمند خودرو، به اسم دولت، مدیران مورد نظر خود را بر مسند ریاست بزرگ‌ترین خودروسازان داخلی می‌نشاند.

با نگاهی گذرا به عملکرد یک ساله شرکت ایران‌خودرو که اتفاقا بورسی هم هست و گزارش‌های عملکرد ماهانه، فصلی، 6 ماهه و یک ساله را منتشر می‌کند، می‌توان به عمق فاجعه پی برد. شرکت ایران‌خودرو در سال 1401 با ثبت زیان حدود 18 (17.9)هزار میلیارد تومانی، از رکود زیاندهی خود در سال 1400 که 15.5 همت بود، پیشی گرفت تا در صدر بنگاه‌های زیانده به اصطلاح دولتی بایستد، در حالی که سهام دولت از این شرکت بزرگ خودروساز تنها 6.7 درصد است!

طبق این گزارش، مجموع زیان انباشته ایران‌خودرو تا پایان سال 1401 به 85.3 همت رسیده که نسبت به سال 1400 حدود 22.1 هزار همت رشد نشان داده است. این در حالی است که محصولات ایران‌خودرو با افزایش قیمت مواجه شدند اما به جای سودسازی، زیان انباشته‌شان، انباشته‌تر شد.

با این تفاسیر، رشد 34 درصدی زیان‌سازی ایران‌خودرو تنها در یک سال مالی که با شعار حمایت از تولید اتفاق افتاده است را هرچند به نام دولت و مدیران دولتی می‌نویسند اما واقعیت چیز دیگری است. واقعیتی که توسط سرمایه‌سالاران متنفذ و صاحبان زر و زور، از طریق برخی رسانه‌های قلم‌به مزد، قلب می‌شود تا بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادیِ زیانده کشور را مظلوم جلوه دهند!

مولود غلامی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز