خبرگزاری کار ایران

معاون منابع انسانی شرکت فولاد هرمزگان تصریح کرد: تعهد فولاد هرمزگان به حفظ محیط‌زیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۴۴۳

معاون منابع انسانی شرکت فولاد هرمزگان گفت: فولاد هرمزگان به‌عنوان یک بنگاه تولیدی، حفظ و صیانت از محیط‌زیست را همواره جزو وظایف ذاتی خود می‌داند و در جهت بهبود شرایط محیط‌زیست اقدامات متعددی انجام داده است.

کیکاووس ندایی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی به مناسبت فرارسیدن پنجم ژوئن، روز جهانی محیط‌زیست، در خصوص اهمیت حفظ محیط‌زیست و اقدامات شرکت فولاد هرمزگان در این زمینه بیان کرد: فولاد هرمزگان به‌عنوان یک بنگاه تولیدی و اقتصادی مترقی به حفظ محیط‌زیست همواره پایبند بوده و خود را به حفظ آن متعهد دانسته است؛ ازاین‌رو اقدامات متعددی در این زمینه انجام داده است.

از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در بخش محیط‌زیست و بهداشت محیط می‌توان به نصب سیستم پایش آنلاین آلاینده‌های گاز در واحد احیا مستقیم جهت اطلاع و کنترل وضعیت آلایندگی گازهای خروجی از دودکش مدول A و B واحد احیا مستقیم اشاره کرد.

براساس بند ب ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه کشور و تبصره 3 ماده 11 ضوابط عدم آلایندگی در احداث واحدهای تولیدی و صنعتی قانون هوای پاک، «به‌منظور کاهش عوامل آلاینده و مخرب محیط‌زیست، کلیه واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی و زیربنایی بزرگ که قابلیت و ضرورت نصب و راه‌اندازی سامانه پایش آنلاین را دارند باید نسبت به نصب و راه‌ا‌ندازی سامانه پایش آنلاین اقدام کنند.».

ازاین‌رو مطابق شیوه‌نامه نصب و راه‌اندازی سیستم‌های پایش لحظه‌ای و پیوسته سازمان حفاظت محیط‌زیست، سامانه پایش لحظه‌ای جهت سنجش گازهای (O2،CO،NOX،SO2) خروجی از دودکش‌های احیا نصب و راه‌اندازی شد.

وی افزود: دیگر اقدام انجام‌شده تدوین دستورالعمل زیست‌محیطی تعمیرات بوده است. این دستورالعمل با هدف تشریح الزامات زیست‌محیطی حین انجام تعمیرات در شرکت جهت اطمینان از تحت کنترل قرار گرفتن آثار سوء زیست‌محیطی آلاینده‌های ناشی از فعالیت‌های تعمیراتی همچون پساب‌ها، پسماندها و انتشار آلاینده‌های اتمسفری به جو تدوین شده؛ به‌نحوی‌که بتوان با رعایت مسائل زیست‌محیطی، با کمترین آلودگی، بیشترین بهره‌وری و کارایی را به وجود آورد.

معاون منابع انسانی شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه تدوین دستورالعمل جمع‌آوری و انتقال پسماندهای روغنی از دیگر اقدامات بوده است، خاطرنشان کرد: جهت مدیریت بهینه پسماندهای روغنی و آغشته به روغن و به‌منظور کنترل و کاهش اثرات و آلاینده‌های زیست‌محیطی، اصول و مقررات عمومی جمع‌آوری، حمل، نگهداری و امحای پسماندهای روغنی در قالب دستورالعمل تدوین شد. این دستورالعمل با هدف برنامه‌ریزی، فراهم کردن شرایط و امکانات لازم جهت مدیریت مناسب پسماندهایی روغنی حاصل از فرایندهای صنعتی و جانبی از منابع مختلف تدوین گردیده و به کلیه واحدهای شرکت فولاد هرمزگان و شرکت‌های پیمانکاری زیرمجموعه که پسماندهای روغنی تولید می‌کنند ابلاغ شده است. همچنین تدوین دستورالعمل زیست‌محیطی پیمانکاران و ایجاد جایگاه نگهداری روغن در محوطه پیمانکاران نیز در زمینه حفظ محیط‌زیست صورت گرفته است. در این خصوص، با توجه به لزوم رعایت الزامات زیست‌محیطی در زمینه نگهداری روغن‌های ضایعاتی جهت کنترل و جلوگیری از آلودگی خاک، پروژه ساخت جایگاه نگهداری بشکه‌های روغنی در محوطه احیا و شمال سالن فولادسازی طراحی و اجرا شد.

ندایی پروژه محاسبه میزان انتشار کربن در شرکت فولاد هرمزگان را یکی از اقدامات برجسته شرکت عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیت انتشار کربن در مسائل زیست‌محیطی و مسئله گرمایش جهانی و همچنین نبود اطلاعات کافی در زمینه میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسید کربن، پروژه بررسی و محاسبه میزان انتشار کربن در فولاد هرمزگان براساس استاندارد سایت جهانی ورد استیل (World Steel) معرفی و اجرا شد. روش محاسبه فوق بر اساس ضریب انتشار دی‌اکسید کربن به‌ازای میزان تولید محصول شامل فولاد و آهن اسفنجی و مصرف مواد اولیه است که مواد اولیه شامل گندله، آهک، قراضه و مصارف انرژی و گاز و مواد دیگر می‌شود و این محاسبات با استفاده از جدول استاندارد سایت ورد استیل به ازای محصول تولیدی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: به‌منظور مدیریت و ساماندهی پسماندهای صنعتی ویژه و پیشگیری و کنترل آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز امحا و دفع اصولی پسماندهای ویژه مطابق ضوابط و الزامات قانونی قرارداد امحا و دفع اصولی پسماندهای صنعتی ویژه بین شرکت توکا صنعت فولاد هرمزگان و شرکت سپنتا مهام ایرانیان (مجری ساماندهی و مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه در استان هرمزگان) صورت گرفته است.

معاون منابع انسانی شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به پروژه تصفیه‌خانه پساب صنعتی جهت تصفیه کامل آب مصرفی جهت حفظ محیط‌زیست، عنوان کرد: با توجه به میزان مصرف آب در صنعت فولاد، استفاده از آب‌های نامتعارف می‌تواند راهکاری نو در صرفه‌جویی آب و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی باشد. با توجه به طراحی سیستم فرایندی کارخانه فولاد هرمزگان، فراوری و تصفیه کامل پساب صنعتی در یک سیکل بسته صورت می‌پذیرد. علاوه بر آن، جهت صرفه‌جویی و کنترل آلودگی‌های احتمالی وارده به محیط، پروژه توسعه تصفیه‌خانه صنعتی به‌منظور تصفیه کامل آب‌های ورودی به خور، شامل پساب حاصل از شست‌وشوی سطحی سایت و کانال‌های سطح سایت، به ظرفیت پذیرش پساب به میزان 280 مترمکعب در ساعت، طراحی شده و در حال اجراست.

وی به یکی از مهم‌ترین اقدامات فولاد هرمزگان در راستای حفاظت از محیط‌زیست و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: شرکت فولاد هرمزگان در راستای تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی خود و نیز تأمین آب پایدار صنایع، نخستین شرکتی بود که در طرح عظیم انتقال پساب بندرعباس به صنایع غرب استان پیشگام شد. این شرکت سهام‌دار عمده این طرح است و به همراه تعدادی دیگر از شرکت‌های حاضر در منطقه ویژه این طرح را اجرایی کرده است. این پروژه می‌تواند نقش بسزایی در کیفیت‌بخشی به محیط‌زیست دریایی بندرعباس و به انجام رسیدن این خواسته دیرینه مردم بندرعباس داشته باشد.

ندایی در پایان تدوین شناسنامه پسماند شرکت و پیمانکاران، مشارکت در دوره آموزشی مدل‌سازی آلودگی هوا با نرم‌افزار aermod در دانشگاه آزاد بندرعباس، شرکت در نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست تهران، تمدید گواهینامه ISO 14001، برگزاری کمیته مغایرت‌های زیست‌محیطی به‌صورت ماهانه و انجام پایش‌های زیست‌محیطی در قالب طرح خوداظهاری به‌صورت فصلی را دیگر اقدامات مقتضی در خصوص محیط‌زیست عنوان کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز