خبرگزاری کار ایران

مدیر برنامه‌ریزی جامع و سرمایه‌گذاری:

پورتفوی فولاد مبارکه استراتژیک و با دید بلندمدت است

کد خبر : ۱۳۵۹۱۲۴

علی‌رغم اینکه فولاد یک شرکت تولیدی است و نه یک شرکت سرمایه‌گذاری، ولی سود سهام پورتفوی فولاد مبارکه رقم قابل‌توجهی است. طی سه یا چهار سال گذشته به‌طور میانگین 15 درصد EPS یا سود سهام فولاد مبارکه از بخش سود سرمایه‌گذاری‌ها بوده است. به‌عنوان نمونه، سال گذشته حول‌وحوش 11760 میلیارد تومان سهم سود پورتفوی فولاد مبارکه بود که مستقیماً به EPS فولاد مبارکه اضافه می‌شود. پورتفوی فولاد مبارکه در حقیقت یک پورتفوی استراتژیک با دید بلندمدت است.

محـــــــمد بهــــــــاروند،  مدیــــــــر برنامه‌ریـــــزی جامع و سرمایه‌گذاری مهمان برنامه رادیوفولاد بود و به سؤالات مجری این برنامه چنین پاسخ داد:

 برنامه‌ریزی جامع چه کاری در فولاد مبارکه انجام می‌دهد؟

در قسمت برنامه‌ریزی جامع با استفاده از ظرفیت کارگروهی متشکل از واحدهای مختلف شرکت، نظیر مدیریت برنامه‌ریزی فروش و حمل محصولات، متالورژی و روش‌های تولید، مهندسی صنایع و...، روی سند تحقق چشم‌انداز گروه فولاد مبارکه کار می‌کنیم. این طرح جامع شامل برخی سیاست‌های سرمایه‌گذاری است که داخل و خارج از فنس فولاد مبارکه، به شرکت‌های سرمایه‌پذیر یا شرکت‌هایی که باید با اجرای این سیاست‌ها به گروه فولاد مبارکه ملحق گردند مربوط می‌شود. واحدها و معاونت‌های سازمان در این فرایند گسترده مشارکت دارند.

 در بخش سرمایه‌گذاری چه اموری انجام می‌شود؟

سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در حقیقت شامل دو بخش پورتفوی سهام و طرح‌های توسعه است. پورتفوی سهام شامل شرکت‌های بورسی و غیربورسی فولاد مبارکه و مباحث مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها، خریدوفروش سهام و... است. بخش دوم همان‌گونه که اشاره شد، مربوط به طرح‌های توسعه گروه فولاد مبارکه است که تهیه متن و مطالعات ارزیابی بازار و فنی و اقتصادی آن در این بخش انجام می‌گیرد. علاوه بر این، مدیریت این واحد مسئولیت دبیری کمیته برنامه‌ریزی و توسعه شرکت فولاد مبارکه را نیز برعهده دارد. این کمیته بررسی و تصویب طرح‌های سرمایه‌ای در گروه فولاد مبارکه را عهده‌دار است.

 در حال حاضر شرکت در کدام بخش‌ها در حال بررسی سرمایه‌گذاری‌ها و سرمایه‌پذیری است؟

چندین طرح توسعه کلان در دستور کار شرکت قرار دارد که مطالعات برخی انجام شده و مصوبات آن از هیئت‌مدیره محترم شرکت اخذ شده است، مانند نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه یا احداث ورق رنگی لوازم‌خانگی و چند پروژه دیگر که در دست مطالعه قرار دارد.  برخی طرح‌ها نیز مربوط به طرح‌های توسعه شرکت‌های سرمایه‌پذیر است، مثلاً توسعه‌ای که باید در شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری انجام شود.

 الآن وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه چگونه است؟

علی‌رغم اینکه فولاد یک شرکت تولیدی است و نه یک شرکت سرمایه‌گذاری، ولی سود سهام پورتفوی فولاد مبارکه رقم قابل‌توجهی است. طی سه یا چهار سال گذشته به‌طور میانگین 15 درصد EPS یا سود سهام فولاد مبارکه از بخش سود سرمایه‌گذاری‌ها بوده است. به‌عنوان نمونه، سال گذشته حول‌وحوش 11760 میلیارد تومان سهم سود پورتفوی فولاد مبارکه بود که مستقیماً به EPS فولاد مبارکه اضافه می‌شود. پورتفوی فولاد مبارکه در حقیقت یک پورتفوی استراتژیک با دید بلندمدت است. ما خریدوفروش روزانه را در پورتفوی فولاد مبارکه به‌منظور شناسایی سود نداریم و شرکت‌هایی در پورتفو حضور دارند که در زنجیره تولید فولاد باشند و به عملیات فولاد مبارکه کمک کنند. ما دیدگاه بلندمدتی نسبت به پورتفو داریم. علاوه بر این، بهای تمام‌شده پورتفوی فولاد مبارکه رقم مناسبی است که یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

 با توجه به اینکه تعاملات با وزارت صمت در حوزه مجوزهای توسعه به عهده واحد شماست، برنامه‌های شرکت در حوزه معدن‌داری چه برنامه‌هایی است؟

 یک ساختار تخصصی در حوزه معدن در شرکت فولاد مبارکه ایجاد شده و ما تعاملات مناسبی با دوستان این حوزه داریم. الآن ورود به آنومالی‌های بزرگ معدنی با چالش‌هایی همراه است. به‌عنوان یک سیاست، برای معادن کوچک و متوسط‌مقیاس هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم و به‌طور مشخص معاونت امور معادن همکاری نزدیکی در این زمینه با ما دارد. ما برخی معادن کوچک و متوسط را در کشور شناسایی و در آن سرمایه‌گذاری یا آن را خریداری می‌کنیم یا اینکه آن‌ها را توانمند می‌کنیم و به‌واسطه آن توانمندی‌ها و اتحادهایی که با آن‌ها ایجاد می‌کنیم، در یک بازی برد برد از منافع آن، به‌صورت دوطرفه منتفع می‌شویم. در حوزه اکتشافات هم به‌طورجدی وارد شده‌ایم. در این حوزه یک شرکت با مشارکت سایر شرکت‌های فولادی و معدنی تشکیل شده که پهنه‌های بسیار خوبی به آن شرکت واگذار شده و اقدامات مناسبی در این راستا در حال انجام است.

 در خارج از مرزهای کشور چه تلاش‌هایی صورت گرفته است؟

در دوره‌های مختلف تلاش‌هایی در این زمینه انجام شده و هنوز هم در دست اقدام است. به‌طور مشخص، معادن کشور افغانستان گزینه‌های بسیار مناسبی است که برای آن هم مشارکت‌هایی صورت گرفته که ما یکی از طرفین آن هستیم. تلاش‌های مناسبی در این حوزه از سوی معاونت امور معادن در دست اقدام است. الآن مشغول ارزیابی و حضور در برخی سرمایه‌گذاری‌های آن هستیم و امیدواریم به یاری خداوند در این زمینه موفق باشیم.

 برای بهینه‌سازی سبد سرمایه‌گذاری شرکت امسال چه تغییراتی در پورتفوی شرکت ایجاد خواهد شد؟

در سال گذشته، در این خصوص طرح‌هایی تدوین کردیم و مصوبات مربوطه هم در این زمینه اخذ شده که امسال اجرایی خواهد شد. بیشتر سیاست ما متمرکز کردن فعالیت‌هاست؛ به‌طور مثال، در حوزه مراکز خدماتی که بازوهای اجرایی معاونت فروش و بازاریابی شرکت به شمار می‌آیند. قطعاً اتفاقات خوبی امسال در پورتفوی فولاد مبارکه رخ خواهد داد که مبتنی بر توسعه کیفی و متوازن است.

 طرح توسعه نورد گرم شماره 2 فولاد مبارکه به کجا رسیده است؟

احداث خط نورد گرم شماره 2 برای فولاد مبارکه و کشور بسیار ضروری و مهم است؛ چراکه توسعه‌های فولاد مبارکه در حوزه نورد و در صنایع پایین‌دست در تولید محصولات سرد کیفی و گالوانیزه کیفی برای صنایع مختلف کشور ازجمله خودروسازی حائز اهمیت است. علی‌رغم چالش‌هایی که در اجرای طرح وجود داشته، همیشه این پروژه در دستور کار مدیران فولاد مبارکه در ادوار مختلف بوده و الحمدلله مجوزات لازم اخذ شده است. در باب اجرای پروژه هیچ مشکلی وجود ندارد و اجرای طرح با قوت و قدرت جلو می‌رود. این طرح مطمئناً در افق اجرای خود که 3 سال است به بهره‌برداری خواهد رسید و منافع آن برای کل کشور خواهد بود.

 سخن پایانی؟

بخش عمده توسعه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه در آینده در شرکت‌های سرمایه پذیر خواهد بود. از این بابت ما مسئولیت بسیار سنگینی داریم؛ ضمن اینکه فنس فولاد مبارکه هم به‌عنوان هسته کار ایفای نقش خواهد کرد و پیشران طرح‌های توسعه گروه فولاد مبارکه خواهد بود.

ما به همیاری و همکاری همکارانمان در شرکت‌های سرمایه‌پذیر حتماً احتیاج داریم. اینکه فولاد مبارکه به وسعت ایران است کلام درستی است و البته کم‌کم باید به خارج از مرزهای ایران هم فکر کنیم.

پذیرای ایده‌های دوستان در حوزه‌های سرمایه‌گذاری هستیم. در کمیته برنامه‌ریزی و توسعه طبق گردشکار مربوطه، ایده‌های موجود در نواحی تولیدی فولاد مبارکه برای تبدیل شدن به پروژه بررسی می‌شوند.

سازوکار پروژه‌ها از واحد مهندسی کارخانه شروع می‌شود، پیش می‌رود تا اینکه به مرحله سرمایه‌گذاری برسد. در انتهای این فرایند برنامه‌ریزی جامع قرار گرفته که ارزیابی اقتصادی آن‌ها را انجام می‌دهد تا طرح‌های قبول‌شده را در کمیته مربوطه طرح و مصوب کند.

امیدواریم با همکاری همه عزیزان، سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه را ارتقا دهیم و منافع بیشتری را از این ناحیه عاید سهام‌داران محترم سازیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز