خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن مطرح کرد؛

صادرات 55 هزار تنی تخم مرغ در سال ۱۴۰۱/ چالش گوشت قرمز برای تخم‌مرغ تکرار می‌شود!+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۸۸۶۵

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در ادامه با اشاره به درخواست‌های فعالان این صنف گفت: بهای تمام شده محصولات این صنف دستوری نیست، در یک سال گذشته به صورت دستوری عمل کردیم بنابراین باید نرخ تخم‌مرغ از حالت دستوری خارج و به عرضه و تقاضای بازار سپرده شود.

به گزارش ایلنا،"محمد مرادی"مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آغاز فعالیت این اتحادیه از سال ۱۳۸۰ با حضور جمعی از بزرگان این صنعت گفت:به تدریج با تحت پوشش قرار گرفتن واحدهای تولیدی مرغ تخمگذار فعالیت این اتحادیه ادامه یافت و اکنون حدود 2 هزار و 19 واحد تولیدی با توان تولید سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار تن تخم‌مرغ عضو این اتحادیه می باشند.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ سال رکوردشکنی تولید تخم‌مرغ در کشور بود، گفت: به این ترتیب توانستیم از رتبه 10 تولید تخم‌مرغ در دنیا در بین ۲۰۰ کشور به رتبه 9برسیم، بزرگترین رقیب ما کشور ترکیه بود که توانستیم رتبه آنها را با رتبه خود جابجا کنیم.

وی با اشاره به سرانه مصرف تخم‌مرغ در دنیا گفت: این میزان در کشور ما در اوایل انقلاب ۴ کیلوگرم برای هر فرد بوده است که نهایتاً در سال ۱۴۰۱به ۱۴ کیلوگرم رسید. در مقایسه این میزان به نسبت متوسط سرانه مصرف دنیا که 10 کیلوگرم است حدود 4 کیلوگرم جلوتر هستیم، اما به نسبت متوسط سرانه مصرف کشورهای توسعه یافته حدود ۲ کیلوگرم عقب‌تریم.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با بیان اینکه دولت در سال گذشته کمترین دغدغه را در تامین بخش تخم‌مرغ داشت، گفت: این در حالی است که سال بسیار پرتنشی را پشت سر گذاشتیم، از افزایش 6 برابرینرخ ارز تا جنگ روسیه و اوکراین که جزو کشورهای تامین کننده نهاده‌های دامی ما هستند.

مرادی یکی از مشکلات اصلی پرورش دهندگان مرغ را چالش تامین نهاده‌ها دانست و گفت: نهاده‌های مورد نیاز ما از کشورهای امریکای جنوبی، اوکراین، روسیه وارد می‌شود. به دلیل افزایش نرخ ارز و مشکلات واردات تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغداران با چالش جدی مواجه است درحالی که مرغدار نباید هیچگونه دغدغه‌ای در تامین نهاده‌های مورد نیاز خود داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با بیان اینکه در یک سال گذشته تولید تخم‌مرغ اقتصادی نبوده است، اما در بخش صادرات سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم،‌ گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود 55 هزار تن تخم مرغ به کشورهای عراق، افغانستان، کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان و ترکمنستان صادر کردیم که 25 هزار تن آن در دو ماه آخر سال گذشته بوده است، اما این صادرات سودآور نبوده است و فقط از زیان بیشتر تولیدکننده جلوگیری شده است. در سال ۲۰۲۲ حدود 85 میلیون تخم‌مرغ در دنیا تولید شد که کمتر از ۳ درصد آن در مسیر بازرگانی بود که بخشی از فراورده‌های تخم‌مرغ بود.

وی در ادامه با اشاره به شعار سال جدید مبنی بر رشد تولید و مهار تورم گفت: هدف اصلی رشد تولید اقتصادی و افزایش صادرات است. تمام اقلام کالایی تولید صنعت طیور به جز ذرت و سویا با ارز آزاد وارد می‌شود که خود موجب افزایش هزینه‌های پرورش‌دهندگان است. بنابراین اگر نرخ ارز در کشور تغییر داشته باشد هزینه‌های تمام شده نیز افزایش خواهد داشت. به همین دلیل نیاز است که به منظور جلوگیری از افزایش تورم از افزایش نرخ ارز و هزینه‌های جانبی جلوگیری شود. بنابراین سیاست‌های ارزی کشور بر بهای تمام شده ما تاثیر می‌گذارد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در ادامه با اشاره به درخواست‌های فعالان این صنف گفت: بهای تمام شده محصولات این صنف دستوری نیست، در یک سال گذشته به صورت دستوری عمل کردیم بنابراین باید نرخ تخم‌مرغ از حالت دستوری خارج و به عرضه و تقاضای بازار سپرده شود. نکته بعد اینکه روند تولید تخم‌مرغ به صورت خطی است در حالی که مصرف آن سینوسی است. یعنی مرغ روزانه تخم خود را تولید خواهد کرد، اما مصرف مصرف مشتریان نسبت به هر فصل تغییر می‌یابد.

مرادی در ادامه با اشاره به تقاضا و درخواست تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان مرغ و تخم مرغ گفت: در مسیر کاهش مشکلات تولیدکنندگان و استمرار تولید، اصلاح قیمت واقعی با احتساب ۷ درصد نوسانات طبیعی، ایجاد آرامش خاطر در تامین نهاده‌ها برای مرغداران، ارائه تسهیلات ارزان قیمت با تنفس‌های مدت‌دار، تامین سرمایه در گردش برای تولید کننده به منظور تقویت و رشد تولید، در اختیار قرار دادن نهاده‌ها به صورت اعتباری توسط شرکت پشتیبانی امور دام بدون اخذ کارمزد، رفع تعهد ارزی با شرایط فعلی در جهت افزایش و رشد تولیدبه منظور استمرار و پایداری تولید و تامین نیاز سفره مردم در سال جاری، از مهمترین درخواست‌های تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ است.

وی گفت: به دلیل به صرفه نبودن تولید حجم قابل توجهی از گله‌های جوان و پر تولید ما به کشتارگاه می‌رود. بر خلاف صنعت مرغ گوشتی که برنامه‌های زودهنگام در آن پاسخگو است برنامه‌های صنعت مرغ تخم‌گذار دوساله بوده و اگر امروز با چالش حذف گله‌ای مرغ پُر تولید مواجه هستیم تاثیر آن را در چند ماه آتی مشاهده خواهیم کرد. اکنون هزینه تمام شده هر کیلو تخم‌مرغ ۵۰ هزار تومان است، درحالی که به دلیل ارائه قیمت دستوری مجبور به فروش آن با قیمت 40 هزار تومان هستیم؛بنابراین اگر به فوریت به این مسئله رسیدگی نشود، ممکن است اتفاق مشابهی که برای گوشت قرمز در چند ماه گذشته رخ داد برای تخم مرغ نیز رخ دهد.

خبرنگار: شبنم فرهمند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز