خبرگزاری کار ایران

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

تنظیم نقشه خاک اولویت معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۱۷۰

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: تهیه نقشه خاک کشور مسئله جدی‌ای است بر همین اساس قطعا این بودجه را در تهیه نقشه خاک در مقیاس یک دوهزارم صرف خواهیم نمود.

 

به گزارش ایلنا، صفدر نیازی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه آب موجود در اختیار بخش کشاورزی کم شده است، گفت: حدود 56 درصد از آبهای بخش کشاورزی از آبهای زیرزمینی تامین می‌شود که کم شده است از طرف دیگر به دلیل اینکه اولین نیاز حیات بشر آب شرب است و باتوجه به کاهش کلی آب در دنیا و کشور آب شرب مورد نیاز بشر از آب تخصیص یافته به بخش کشاورزی تامین می‌گردد که این خود نیز به نوعی موجب کاهش آب در اختیار بخش کشاوزی می‌شود.

‌وی با اشاره به بهره‌وری مهمترین عامل تولید در بخش کشاورزی گفت: در تولید محصول باید شاخص‌های اقتصاد، انرژی، نیاز صادراتی و ماندگاری محصول یا بازارپسندی آن و به طور کلی ارزش افزوده‌ای که برای محصول ایجاد می‌شود، اقلیم یا توان کشاورز را در نظر گرفت که تمام این موارد در الگوی کشت مطرح است و باید به تمامی شاخصه‌ها در آن توجه شود. 

نیازی پروژه‌های قابل افتتاح وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری و سال آینده را حدود ۳۴۱۸ پروژه آماده افتتاح در تمامی استان‌ها نام برد که در حدود ۳۶ هزار و 612  هکتار انجام خواهد شد و برای حدود ۱۸ هزار و ۷۲۷ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده و یک میلیون و 733 میلیارد تومان برای آنها هزینه می‌شود. این پروژه‌ها در بخش‌های مختلف استفاده و تجهیز سامانه‌های نوین آبیاری، مرمت و بازسازی قنوات، تجهیز آبیاری، احداث کانال‌های آبیاری، و برقی نمودن چا‌ه‌ها با همکاری وزارت نیرو خواهد بود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یکی از چالش‌های تولید در کشاورزی را تقسیم اراضی میان وارثان دانست و گفت: پس از تقسیم اراضی، کشاورزی ما از تجاری به معیشتی تبدیل شد و در باغات تغییر کاربری شده و مورد جدیدی با عنوان باغچه شکل گرفت. بنابراین تولید محصولات زراعی از اقتصادی و تجاری به تفننی تبدیل گشت. بر همین اساس طرح‌های جدیدی را در مقیاسهای بزرگ تعریف نمودیم که بتوانیم کشاورزی تجاری را دنبال کنیم. 

وی با ابراز نگرانی در خصوص خاک کشور گفت: برای اولین بار در بودجه سال آینده برای توجه به مسئله خاک کشاورزی سازمان برنامه و بودجه حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای این امر در نظر گرفته است. در حالی که متاسفانه تا به امروز به مسئله خاک کشور توجه نشده بود، در حوزه محصولات آب‌بر با توجه به اینکه نمی‌توانیم به مردم بگوییم که چه چیزی را مصرف کنند و چه چیزی را کشت کند بنابراین باید برای کشاورزانی که از اصلاح الگوی کشت استقبال می‌کنند تخفیفات و تسهیلاتی را در نظر گرفت.

نیازی در پاسخ به اینکه اگر بودجه مورد توجهی در اختیار این بخش قرار گیرد آن را درچه حوزه‌ای مصرف خواهد نمود، گفت: تهیه نقشه خاک کشور مسئله جدی‌ای است بر همین اساس قطعا این بودجه را در تهیه نقشه خاک در مقیاس یک دوهزارم صرف خواهیم نمود. زیرا برای تعیین کلاس خاک در ۵ سال آینده نیاز به شناسایی و تعیین بافت خاک، محصول، مکان و زمان آن داریم. 

وی با تاکید بر اینکه خاک شناسی را در کشور انجام ندادیم، گفت: تنوع، نحوه کشت، نوع تغذیه و توصیه‌های کودی خاک را باید مشخص کنیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه تحویل حجمی آب به عهده کدام سازمان است، وزارت نیرو را متولی این امر دانست و گفت: برقی نمودن چاه‌ها بر عهده وزارت نیرو و امروزه حدود ۱۵۰ هزار چاه کشورزان برقی نیست که تعداد قابل توجهی است. بنابراین اگر به مسئله تحویل حجمی آب توجه شود بهره وری استفاده از آب افزایش خواهد یافت. زیرا در میزان آب مصرف برق، محیط زیست، افت در مسیر یا نفوذ آب در زمین از چالش‌های جدی است. بنابراین اگر تحویل حجمی آب توسط وزارت نیرو به درستی انجام شود هم ما و هم کشاورز بهتر برنامه‌ریزی خواهد نمود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز