خبرگزاری کار ایران

بررسی وعده‌های اقتصادی دولت سیزدهم؛

فاصله تولید و مصرف برق کم نشد/ باید سیاست‌ها تغییر کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۱۴۶

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: برای حل عدم تراز تولید، مصرف و رفع خاموشی باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد و برای تحقق سرمایه‌گذاری نیز باید سیاست و رویکرد تغییر کند.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ارزیابی عملکرد دولت در حوزه صنعت برق اظهار داشت: یک دهه است که هیچ سرمایه‌گذاری در حوزه برق صورت نگرفته و این باعث شده علیرغم رشد مصرف؛ تولید رشدی نداشته باشد و نتیجه این عدم تراز بین تولید و مصرف؛ خاموشی بوده است. 

وی با بیان اینکه عملکرد دولت باید در حوزه سیاست‌ها و رویکردها و همچنین در بعد عملیات و نتایج کار بررسی شود، افزود: برای حل عدم تراز تولید و مصرف و رفع خاموشی باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد و برای تحقق سرمایه‌گذاری نیز باید سیاست و رویکرد تغییر کند، اما مقاومت‌هایی در بدنه دولت شاهد هستیم که این سیاست‌گذاری زود جواب نمی‌دهد. 

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: انتظار این بود بخش صنعتی برق که به نوعی با دنیا در ارتباط است از دولت منفک شود، یعنی دولت از اقتصاد انرژی در حوزه صنعت خارج شود تا برق رشد کند و سرمایه‌گذاری صورت گیرد و درآمد ناشی از صنعت نیز وارد صنعت برق شود و در نتیجه صنایع هم بتوانند برق مطمئن و پایدار دریافت کنند. اما با رویه کنونی به بخش صنعت ضربه وارد می‌شود و عدم‌النفع بزرگی را در این حوزه شاهد هستیم که امیدواریم در سال دوم سیاست‌های دولت در این حوزه عملیاتی شود، اما باید بپذیریم که یک شبه هیچ سیاستی تغییر نمی‌کند.

وی تاکید کرد: انتظار این بود که بخش خصوصی امکان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت برق را داشته باشد تا خاموشی کم شود اما شرایط تسهیل نشده است.

صالحی خاطرنشان کرد: صنعت برق یک صنعت زیرساختی است، پیش‌بینی شده بود که راندمان نیروگاه‌ها افزایش یابند و انرژی‌های نو در یک بازه کمتری وارد مدار شوند اما به دلیل اینکه زیرساخت‌ها آماده نبود این اهداف تحقق پیدا نکرد و علت خاموشی‌ها همین است.

وی با اشاره به عملکرد دولت در حوزه بورس انرژی و برق گفت: اگر موانع خرید و فروش قانونمند در بورس انرژی برطرف و اشکالات رفع شود و دستورالعمل‌ها به گونه‌ای باشد که نیروگاه‌ها بتوانند برق را در بورس عرضه کنند و خریداران بخش صنعت نیز خریداری کنند، مشکلات هر دو بخش حل می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه خرید و فروش برق توسط صنایع نیازمند ارائه مدل خاصی است، ادامه داد: نیروگاه‌های بخش دولتی که 40 درصد را شامل می‌شوند باید روی تامین برق خانگی و سوبسیدی متمرکز شوند و برق بخش صنعت که یک‌سوم مصرف را شامل می‌شود، توسط بخش خصوصی و با قیمت واقعی در بورس ارائه شود که نیازمند همراهی نهادهای مختلف است.

وی یادآور شد: طی سال‌های اخیر و از جمله یک سال اخیر فاصله تولید و مصرف کم نشده و خاموشی تداوم دارد، دلیل آن نیز عدم سرمایه‌گذاری است. سیاست بخش تولید نیروگاهی باعث شده خاموشی روی صنایعی اعمال شود که ارزش افزوده دارند و محصولات‌شان منجر به اشتغال، رونق اقتصاد و صادرات می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز