خبرگزاری کار ایران

اعتراض معاون وزارت جهادکشاورزی به تصمیم عرضه کود اوره در بورس در سال ۱۴۰۲:

نرخ کودهای کشاورزی در ایران به شدت افزایش می‌یابد/ کشاورزی کشورمان از حالت تجاری به معیشتی تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۴۶۹

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به افزایش تولید برخی محصولات کشاورزی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، به برخی مشکلات جدی مانند کاهش شدید مصرف گوشت قرمز در کشور و همچنین تداوم مشکل خرد شدن اراضی کشاورزی در ایران و پیامدهای منفی عرضه کود شیمایی از اوره در بودجه سال 1402 اشاره کرد و این تصمیم را موجب افزایش قیمت کودهای کشاورزی و تاثیر بسیار منفی آن بر این بخش برشمرد.

به گزارش ایلنا، «علیرضا مهاجر»، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی امروز یکشنبه در نشست خبری خود به مناسبت دهه فجر با اشاره به واردات محصولات زراعی درسال‌های 1356 تا 1357 که اغلب محصولات کشاورزی، لبنیات و گوشت بودند،‌ گفت: باتوجه به اینکه گوشت قرمز نسبت به گوشت مرغ دارای کیفیت و پروتئین بیشتری است، باید ذائقه مردم را به سمت استفاده از گوشت قرمز باز‌گردانیم. بنابراین باید اقداماتی انجام دهیم تا هزینه تولید گوشت قرمز را در کشور کاهش دهیم، برهمین اساس امیدواریم تا بتوانیم علوفه مورد نیاز پرورش دام را درداخل کشور تامین کنیم. درتولید کنجاله ذرت و سویا به دلیل کشت تابستانه و آب‌بر بودن امکان کمتری برای کشت داریم، اما برای خوراک دام مشکلی نداریم.

وی در ادامه به تشریح و مقایسه زراعت در حال حاضر باسال‌های قبل از انقلاب اسلامی در سال 57 پرداخت و گفت: میزان زراعت محصولات در کشور درسالهای قبل از انقلاب اسلامی 13 تا 14 تن بود که هم اکنون به 88 میلیون تن در سال رسیده است. در این میان همه محصولات استراتژیک کشور اعم از گندم، جو و علوفه در کشور تولید می‌شود و به پیشرفت‌های خوبی دست یافتیم تا جایی که در دهه‌های 1380 و 1390 به خوداتکایی رسیدیم و اکنون سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که به خوداتکایی پایدار در این موضوع دست یابد.

مهاجر با بیان اینکه درسالهای 1356، 1357 میزان تولید گندم 3 میلیون و 791 هزار تن بود، اما این میزان درسال جاری به 11 میلیون تن رسیده و بیش از 3 برابر افزایش یافته است، افزود: جو از یک میلیون و 130 هزار تن به  3 میلیون و 200 هزار تن،‌ شلتوک  از 741 هزار تن به 3 میلیون و 200 هزار تن رسیده است که اگر 40 درصد آن را کم کنیم، میزان برنج تولیدی از این میزان شلتوک به دست خواهد آمد. درخصوص تولید حبوبات نیز افزایش تولید داشتیم و از ۲۰۰ هزار تن در سال‌های زراعی ۵۶ و ۵۷ به بیش از ۶۰۰ هزار تن در سال جاری رسیدیم. همچنین تولید چغندرقند هم از ۳ میلیون و ۵۰۰ تن در همان سال به ۶ میلیون و ۷۵۰ تن رسیده است. اما در حوزه دانه‌های روغنی با وجود اینکه میزان تولید از ۲۳۰ هزار تن در سال زراعی ۵۶ و ۵۷ به ۴۳۶ هزار تن در سال جاری رسیده است، همچنان وابستگی ارزی داریم.

مهاجر با اشاره به روند کاهشی تولید پنبه در کشور نسبت به مقایسه آن با سال 1356 و 1401 افزود: به دلیل انحلال سازمان پنبه و دانه‌های روغنی کشور، آمار تولید این محصول با افت روبه‌رو است و برنامه داریم تا این میزان را تا دوسال آینده حداقل به تولید 400 هزار تن قبل از انقلاب بازگردانیم.

وی همچنین ضمن تاکید بر خوداتکایی کشور در تولید ذرت و علوفه ادامه داد: در مجموع آمار تولید محصولات کشاورزی از ۱۲۶ میلیون تن پیش از انقلاب به ۱۵۶ میلیون تن در سال جاری رسیده است.

مهاجر در ادامه با اشاره به ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی در کشور گفت: می‌توانیم در کشور سالانه ۵ میلیون تن صادرات محصولات کشاورزی داشته باشیم که ارزآوری آن بالای ۲ میلیارد دلار خواهد بود و این امر با اجرای کامل الگوی کشت تحقق یافتنی است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سه اصل «نیاز، اقلیم و اقتصاد در الگوی کشت»، ادامه داد: مدیریت در اصلاح الگوی کشت در حوزه تولید محصولات آب‌بر در حال انجام است و ۷۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت محصولات آب‌بر هستند که با اصلاح الگوی کشت حدود 150 هزار هکتار از این میزان کاسته خواهد شد؛ چراکه اکنون نیز حدود 90 درصد کشاورزی کشور با اصلاح الگوی کشت درحال انجام است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 100 درصد کشاورزی ایران در اختیار بخش خصوصی است، بنابراین وظیفه وزارت جهاد کشاورزی سیاستگذاری است که نیازمند توجه به سه اصل مورد نیاز اصلاح الگوی کشت است. لذا نیاز است تا در اصلاح الگوی کشت، قیمت محصول جایگزین را به محصول قبلی نزدیک کنیم تا کشاورز نسبت به کشت محصولات پیشنهادی و اصلاح الگوی کشت رغبت داشته باشد. در همین خصوص در جلسه‌ای که با همکاران وزارت نیرو داشتیم مقرر شد که در صورت استقبال کشاورزان از اصلاح الگوی کشت، تسهیلاتی را در این خصوص برای آنها درنظر بگیریم .

وی با بیان اینکه هدف یکپارچه سازی کشاورزی است و جهش تولید در دیمزارها یکی از برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است افزود: وزارت جهاد کشاورزی در صدد است تا میزان عملکرد در واحد سطح افزایش یابد، برای این منظور در ادوات، ترویج، آموزش و تسهیلات به کشاورزان کمک خواهیم کرد تا در 5 سال پیش‌رو افزایش عملکرد را شاهد باشیم.

وی همچنین در ادامه در خصوص گرانی برخی محصولات اساسی از جمله پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی در بازار گفت: سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی از محصولات استراتژیک کشاورزی است و چند عامل از جمله صادرات موجب نوسان قیمت آنها می‌شود، بنابراین زمانی که قیمت ارز افزایش یابد این محصولات در داخل کشور نیز با افزایش قیمت مواجه خواهند شد. به دلیل این که انبار کردن این محصولات امکان‌پذیر نیست، باید صادرات را برنامه‌محور کنیم و کشت به صورت قراردادی و از قبل تعیین شده باشد و بیشتر از آن اجازه صادرات وجود نداشته باشد و درصورت کمبود در کشور برای رفع نیاز به واردات آنها روی آوریم.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه در خصوص افزایش قیمت کود‌های شیمیایی در کشور نیز گفت: از سال ۱۳۴۶ تا به امروز کودهای پایه مورد نیاز کشاورزی از جمله فسفاته، پتاسه و غیره با ارز دولتی و از طرف دولت در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت؛ چراکه این کودها عامل افزایش تولید در ظرفیت بودند.

وی در ادامه تحلیل خود در این رابطه ادامه داد: زیرا با توجه به کوچک بودن اراضی کشاورزی بسیاری از کشاورزان توانایی خرید آن‌ها را نداشتند و دولت با ارز دولتی آنها را در اختیار کشاورزان قرار می‌داد. متاسفانه در بودجه سال آینده، بندی به لایحه اضافه شده است که براساس آن این کودها با قیمت تمام شده و کود اوره با قیمت بورس به کشاورزان عرضه شود.

مهاجر در ادامه با بیان اینکه این اتفاق تاثیر بسیار بدی بر قیمت کود و محصول نهایی خواهد داشت، افزود: بنابراین به دنبال حذف این بند از لایحه بودجه هستیم تا کماکان کود کشاورزی با قیمت مناسب به کشاورزان عرضه شود.

 وی در پایان با اشاره به اینکه کشاورزی ما متاسفانه معیشتی است و نه تجاری گفت: متاسفانه کشاورزی کشورمان از حالت تجاری به معیشتی تبدیل شده است و این به دلیل کوچک و تقسیم شدن زمین‌های کشاورزی است. برای مثال وقتی که پدر خانواده فوت می‌کند، زمین‌های کشاورزی بین فرزندان او به عنوان وراث تقسیم می‌شود؛ بنابراین امکان کشت تجاری از بین می‌رود. به همین دلیل نیاز است که قوانینی کارآمد و عملیاتی وضع کنیم که از خرد شدن زمین‌های کشاورزی جلوگیری شود.همچنان که نمی‌توانیم کارخانه‌ای را تقسیم کنیم، زمین‌های کشاورزی نیز نباید قابل تقسیم و کوچک شدن باشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز