خبرگزاری کار ایران

نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

چرا پهنه‌های سنگ آهن را در اختیار فولادسازی‌ها قرار نمی‌دهند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۶۲۳۶

نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه ذوب آهن اصفهان نه تنها یک کارخانه بزرگ و با سابقه بلکه یک برند داخلی و جهانی است، گفت: باید مواد اولیه مورد نیاز این فولاد سازی بدون هیچ مشکلی تامین شود زیرا این کارخانه از سالها قبل وجود دارد و نباید در تامین مواد اولیه مشکلی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های بزرگ فولاد سازی همچون ذوب آهن اصفهان باید به سرعت تامین شود، گفت: جای تاسف و تعجب دارد که چرا کارخانه بزرگی مانند ذوب آهن در تامین مواد اولیه با مشکل رو به رو می‌شود.

محمدحسن آصفری با اعلام اینکه ذوب آهن اصفهان نه تنها یک کارخانه بزرگ و با سابقه بلکه یک برند داخلی و جهانی است، گفت: باید مواد اولیه مورد نیاز این فولاد سازی بدون هیچ مشکلی تامین شود زیرا این کارخانه از سالها قبل وجود دارد و نباید در تامین مواد اولیه مشکلی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه سیاست گذاری‌های صورت گرفته باید بر این پایه استوار باشد که مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های فولاد سازی با سابقه تامین می شود، گفت: هنگامی که ذوب آهن اصفهان افتتاح شد، ظرفیت‌های داخلی در تولید فولاد مشخص بود و تولیدات معادن نیز تعریف شده بود و برای آنکه از خام‌فروشی جلوگیری شود، اقدام به ساخت کارخانه‌های بزرگی همچون ذوب آهن اصفهان شد.

نماینده اراک با تاکید بر اینکه وزارت صمت باید به نوعی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کند که بتواند مواد اولیه مورد نیاز فولادسازی‌های با سابقه را تامین کند، گفت: مگر می‌شود کارخانه بزرگی مانند ذوب آهن ساخته شود و سالها در تامین آهن مصرفی در بخشهای گوناگون کشور نقش آفرین باشد، اما یک باره معادن اعلام کنند که سهمیه را کاهش می‌دهیم یا نمی‌دهیم؟

وی با اشاره به تعریف برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای هر صنعتی ادامه داد: اگر بخواهیم در مورد ذوب آهن اصفهان بررسی کنیم، هنوز این کارخانه تولید فولاد به برنامه بلند مدت نرسیده در حالی که با رویکردهای جدید به دنبال بحران‌سازی برای این مجموعه بزرگ هستند.

آصفری تخصیص ندادن سهمیه آهن معادن به ذوب آهن را خلاف قانون توصیف کرد و گفت: آقایانی که در معادن مسوولیت دارند، گمان نکنند که معادن متعلق به خودشان است، بلکه بهره‌برداری از آنها را در اختیار دارند، بنابراین هر تصمیمی که می‌گیرند، باید منافع ملی پشت تصمیماتشان باشد.

وی در پاسخ به اینکه چرا پهنه‌های سنگ آهن را در اختیار فولادسازی‌ها قرار نمی‌دهند، گفت: این اشکال به سومدیریت در وزارت صنعت، معدن و تجارت بازمی‌گردد. آقایان باید به صراحت اعلام کنند که چرا کارخانه بزرگی مانند ذوب آهن نباید معدن داشته باشد تا چرخه تولید در این فولادسازی با سابقه کامل شود؟

نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری در چرخه تولید، کامل کردن چرخه است، گفت: اکنون ذوب آهن اصفهان یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید فولاد کشور است. سالهاست برای تولید فولاد در آن سرمایه‌گذاری شده و ماشین آلات بسیاری برای این کارخانه بزرگ خریداری شده، با این مقدمه، سوال اینجاست که چرا وزارت صمت برای کامل کردن چرخه تولید در این کارخانه بزرگ تولید فولاد، اقدام نمی کند.

وی با هشدار نسبت به اینکه شاید در واگذاری پهنه و معادن، رانت وجود داشته باشد، گفت: باید بررسی شود که چرا به ذوب آهن پهنه و معدن واگذار نمی‌شود و چه دستهایی در کار است که این برند بزرگ تولید فولاد کشور از داشته معدن محروم باشد؟

آصفری با تاکید بر اینکه واگذاری معادن هر شرایطی که داشته باشد، شامل حال فولاد سازی ذوب آهن اصفهان می شود، گفت: اگر سابقه تولید، میزان اشتغالزایی، برندینگ، توان تولید و گردش مالی و هر‌گزینه‌ای را در نظر بگیرند، ذوب آهن اصفهان شایستگی این را دارد که پهنه معدنی در اختیار آن قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه مجلس آمادگی رسیدگی به هر گونه شائبه در واگذاری پهنه‌ها را دارد، گفت: کافی است مسوولان ذوب آهن مستندات خود را به مجلس ارایه دهند تا پیگیری شود که چرا چنین رفتارهایی با ذوب آهن اصفهان صورت می‌گیرد.

خبرنگار: لیلا محمودزاده

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز