خبرگزاری کار ایران

اصلاح ساختار زنجیره تامین برای خودروی شاهین CVT/ استقرار نظام رده بندی سازندگان در گروه سایپا

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۴۹۰۱

ساختار خودروسازی داخلی بر اساس مونتاژ محصول خارجی و سپس داخلی سازی آن شکل گرفته و رشد کرده، در حالی که خودروساز می بایست همانند نمونه های جهانی بتواند پروژه های طراحی و توسعه محصول با برند خود را پوشش دهد در غیر این صورت زمان و هزینه های پروژه توسعه محصول شدیدا افزایش می‌یابد.

به گزارش ایلنا، بنابراین لازم است در خودروسازی کشور امکان جلب مشارکت تامین کنندگان در حین فرایند توسعه محصول (مهندسی هم زمان محصول و فرایند) فراهم و همچنین رویکرد پلتفرمی و تخصیص هر کارخانه به یک پلتفرم برای کاهش هزینه های لجستیک و افزایش کیفیت و ... حاکم شود. متناسب با این اصلاحات ساختاری در خودروسازی داخلی، می بایست الگوی جدیدی از قطعه سازی و قطعه سازان شکل گرفته و حرکت به سمت ایجاد سازندگان رده یک یا اصطلاحا TIER  به معنای تامین کنندگان بزرگی که می توانند مجموعه های بزرگ برای خودروسازن تامین کنند، آغاز و یا تسریع شود. این مهم باعث می شود که خودروساز به جای کار با 400 تامین کننده خُرد با مثلا 70 سازنده TIER  کار کند که این مساله به کاهش چشمگیر هزینه های سربار خودروسازان منجر می شود.

ارتقای توان طراحی با اتصال به دانش بنیان ها

در کنار کار با سازندگان رده یک، اتصال خودروسازی‌های داخلی به شبکه شرکت‌های دانش بنیان در راستای افزایش توانمندی در حوزه‌های طراحی و مهندسی حائز اهمیت است. گروه خودروسازی سایپا با هدف انجام بهتر  و بهینه زنجیره ای از فعالیت ها نظیر طراحی محصول، توسعه فرآیندهای ساخت، نمونه سازی، ابزارسازی، کنترل کیفیت و تست، با شرکت های دانش بنیان، مراکز علمی و دانشگاه ها قراردادهای همکاری منعقد کرده است. همکاری با دانش بنیان ها بستری فراهم می کند تا خودروساز با اطمینان خاطر، طراحی و تولید یک ماژول را به این سازندگان برون سپاری کند. امکان مهم دیگری که همکاری با دانش بنیان ها در صنعت خودرو فراهم می آورد، هم افزایی یا SYNERGY  با هدف کاهش هزینه های سربار و افزایش بهره وری است. به منظور امکان هم افزایی در خودروسازان مختلف لازم است قطعات استناندارد در سطح صنعت خودرو تعریف، تا از تنوع بی فایده به ویژه در ماژول های کلیدی پرهیز شود. تعریف ماژول های استاندارد در سطح قطعات و مجموعه ها رویکردی است که در صنعت خودروی جهان مورد توجه بوده و حتی مزیت رقابتی کشورهایی مانند چین نیز مبتنی بر همین مفهوم است. برای استفاده از این مفهوم لازم است شرکت های دانش بنیان مهندسی در صنعت خودرو، تعریفی از قطعات و مجموعه های استاندارد ارائه دهند.

خودروی شاهین و فرایند تیرینگ

اقدامات و دستاوردهای گفته شده می تواند ضامن کاهش هزینه های سربار در زنجیره تامین خودروسازان داخلی باشد. این پروژه در دو فاز ابتدایی به صورت مقدماتی و جزئی برای قسمت های تغییر یافته خودروی شاهین با گیربکس سی وی تی و سپس به صورت کامل در پروژه پلتفرم خودوری اقتصادی استفاده می شود. در این پروژه از توان انجمن قطعه سازان همگن به عنوان بازوی اجرایی برای آرایش نوین قطعه سازی استفاده خواهد شد. در فاز مقدماتی، ابتدا مجموعه سازانی از گروه سایپا به عنوان سازندگان رده یک در ارتباط مستقیم با کارخانه تولید، تامین مجموعه های کلیدی را بر عهده می گیرند؛ اجرای دقیق و کامل رده بندی سازندگان در پروژه پلتفرم اقتصادی محقق خواهد شد؛ بدین معنا که تمامی انتظاراتی که از یک سازنده رده یکمی در حین فرایند طراحی و توسعه محصول می رود در این پروژه اجرایی می شود؛ اهم این شاخص ها عبارتند از:

  1. طراحی و توسعه قطعات به منظور دستیابی به قیمت هدف
  2. مدیریت کیفیت در زیرمجموعه ها
  3. تامین مستقیم برای کارخانه
  4. کاهش هزینه های سربار خودروساز از طریق برون سپاری در سطح ماژول

در پروژه پلتفرم اقتصادی که با همکاری خودروسازان داخلی انجام می شود، هر یک از 61 مجموعه اصلی سازندگان رده یکم، مسئولیت طراحی و توسعه مجموعه های خود را بر مبنای اهداف کیفی، قیمتی و زمانی بر عهده دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز