خبرگزاری کار ایران

خزانه‌دار اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

چین و اکوادور تعیین کننده قیمت جهانی میگو هستند؛ اما ایران حتی محروم از تعیین نرخ داخلی!

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۷۶۶

خزانه دار اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران معتقد است: سیاست‌های صادرات محصولات کشاورزی همانند سایر محصولات در حوزه‌های مختلف است؛ این امر باعث اجحاف در حق صادرکنندگان محصولات کشاورزی می‌شود.

داود نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ مشکل اصلی صادرات محصولات کشاورزی را تعهدات ارزی و بازگشت ارز دانست و گفت: اگر دولت دیدگاه خود را نسبت به صادرات تغییر ندهد یا به صادرکنندگان کمک نکند،‌ قطعا این بخش با مشکل مواجه خواهد شد و امکان صادرات برای آنها سخت‌تر می‌شود.

 وی در خصوص موانع صادرات میگو اظهار کرد: در حال حاضر کشورهایی مانند اکوادور و چین از مدعیان اصلی تجارت میگو در جهان هستند که این موضوع باعث شده این دو کشور تعیین‌کننده قیمت میگو در جهان باشند؛ این در حالی است تولیدکنندگان داخلی حتی نمی‌توانند قیمت این محصول را بر اساس بهای تمام شده کشور تعیین کنند. در نتیجه تورم و مشکلات نرخ ارز باعث می‌شود صادرکنندگان ایرانی قدرت رقابت با کشورهای دیگر را نداشته باشند.

وی ادامه داد: سازمان توسعه و تجارت و دولتمردان دستور پیگیری این مشکلات را صادر کرده اند؛ اما این مشکلات همچنان باقی مانده است.

خزانه‌دار اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران معتقد است: قوانین صادرات محصولات کشاورزی به خصوص آبزیان ناپخته بوده و این امر به ضرر صادرکنندگان شده است.

 نوری با اشاره به اخذ عوارض نیم‌درصدی از صادرات آب مجازی برای آبزیان گفت: این قانون در جهت حفظ منابع آبی برای محصولات کشاورزی که آب بر هستند، اتخاذ شده است. هدف از این قانون، محصولاتی همچون هندوانه است،‌ اما محصولی مانند میگو که در آب زندگی می‌کند، نباید شامل این قانون باشد. این تصمیم، هزینه بالایی را به صادرکنندگان تحمیل کرده و می‌کند.

وی حمل‌ونقل را از مشکلات بعدی حوزه کشاورزی دانست و گفت: حمل ریلی و زمینی ایران به روز نیست و این امر هزینه زیادی را به صادرکنندگان تحمیل می‌کند. در حال حاضر محصولات کشاورزی زیادی در زمینه آبزیان به روسیه صادر می‌شود؛ اما به دلیل ضعف سیستم حمل‌ونقل به با مشکل مواجه هستیم. باید سیاست‌هایی تدوین شود تا صادرکنندگان درگیر مسائل حاشیه‌ای مانند افزایش هزینه و یا عدم به روز بودن سیستم حمل و نقل نشوند.

خزانه دار اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران معتقد است: دولت باید بخش خصوصی را در تصمیم‌گیری و گزارش‌های کارشناسی حوزه کشاورزی و شیلات دخیل کند و مشکلات و پیشنهادات آنها را بشنود و اعمال کند؛ در این صورت است که صادرات در شرایط تحریم رونق خواهد گرفت.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز