خبرگزاری کار ایران

آقای دکتر مهدی کریمی تفرشی تهیه کننده سینما و عضو هیات مدیره جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران

"به بهانه روز سینما سینمای صد و بیست ساله روایتگر تمدنی چند هزار ساله

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۶۴۹

شاید جالب باشد بدانید نخستین دستگاه سینماتوگراف در ایران در سال 1927 توسط پادشاه ایران در آن زمان یعنی مظفرالدین شاه وارد ایران شد و این دقیقا نقطه آغازی بود برای تولد سینما در ایران.

سینمای ایران امروز صد و بیست ساله است. سینمایی صد و بیست ساله که راوی دردها، رنج ها، شادی ها، روزهای تلخ و شیرین، پیروزی ها و شکست ها، بی عدالتی ها، جنگ ها و ایثار و از خودگذشتگی یک ملت کهن با تمدنی چند هزار ساله است. سینمای ایران روایتگر تاریخی پر فراز و نشیب از سرزمینی است که حرف های بسیاری برای گفتن دارد و سینما زبان ناطق حقایق این سرزمین است.

سینما این هنر فاخر تصویرگر واقعیت ها به شیوه ای رئال بوده است. واقعیت هایی که گاه به مزاق بعضی ها خوش نیامد و گاه حس غرور و امید در دل مردم زنده کرد و گاه نگاهی نقادانه اما منصفانه به شرایط موجود جامعه داشت.

گاهی در اوج فشار و گرفتاری و نا امیدی، مردم را خنداند و گاه با به تصویر کشیدن رنج مردم، اشک همزاد پنداری را بر گونه هایشان جاری کرد.

شکی نیست که فیلمسازی و به تصویر کشیدن واقعیت های یک ملت رسالتی است سنگین و درک و شناختی عمیق می خواهد از حقایقی که بسیاری قدرت دیدن آن را ندارند. باید تحلیلگر باشی. روانشناس باشی. جامعه شناس باشی و گاها از دل همین مردم دردکشیده برخاسته باشی.

ورود به عرصه سینما و ماندن در آن مسئولیتی سنگین بر دوش سینماگر می گذارد چرا که امروز مردم ایران با هنر آشنا هستند هنر فاخر و هنر گیشه ای را خوب می شناسند. باید حواست باشد چه چیزی داری به این مردم میفروشی.

برای ساختن جامعه ای پویا، سرزنده و سرشار از امید باید سینمای آن کشور پویا و امیدبخش باشد. این ملت فرهیخته اند. شکی در آن نیست پس تنها سینمایی فرهیخته روح آنها را ارضا می کند.

اینکه چقدر سینمای ما توانسته هویت فرهنگی و تاریخی سرزمینی با تمدن چند هزار ساله را درست به تصویر بکشد نیاز به تاملی عمیق و شاید بازنگری جدی دارد. باید دفتر سینما را از نو ورق بزنیم.

سینمای ایران با سبک ویژه خود در فرم و محتوا همواره فرصت دیده شدن و حضور در مجامع بین‌المللی را داشته است و افتخار آفرینی در عرصه های بین المللی نشان دهنده سبک فاخر و قابل تحسین سینمای ایران در سطح بین الملل  است. رشدی که بویژه در سال های اخیر سینماگران ما در عرصه های بین المللی داشته اند حاکی از یک جهش قابل توجه در صنعت سینمای ماست و همچنین تصویر هویت فرهنگی ملت ایران که جهان را به تحسین وا داشته است.

پس از سالها بی مهری و رکود در سینمای ایران امروز بار دیگر شاهد استقبال و نگاه موشکافانه مردم به سینما و پررنگ شدن نقش آثار سینمایی در زندگی آحاد جامعه هستیم و این اتفاق بسیار مهم و قابل تاملی است و رسالت فعالان عرصه سینما در این برهه حساس اینست که از این فرصت تاریخی در مسیر کمک به تحول مثبت فرهنگی و اجتماعی همه جانبه جامعه و دمیدن روح نشاط، امید و پویایی در ملتی استفاده کنند که امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز