خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

مانع زدایی در تولید یعنی دستیابی آسان به مواد اولیه/ ترکیه وام 6 درصدی به تولید کنندگان پوشاک می دهد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۶۷۳

تولید کنندگان پوشاک می‌گویند دولت به ما تسهیلات 20 درصد می‌دهد در حالی که کشور ترکیه به تولید کنندگان پوشاک وام 6 درصدی طولانی مدت می‌دهد.

دومین جلسه " کارگروه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از تولید " در اتحادیه پوشاک تهران با حضور ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه و جمعی دیگر از فعالان و کارآفرینان این صنف برگزار شد. در حاشیه این جلسه با چند نفر از تولید کنندگان پوشاک گفتگو کردیم.         

حسین طهمورثی تولیدکننده لباس عروس در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت بازار پوشاک بعد از کرونا گفت: گسترش ویروس کرونا باعث شد تا بخش زیادی از فعالیت‌های ما تعطیل شود و تولیدات ما نیز چون تابع برگزاری مراسم‌هاست بیشتر آسیب دید.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز کشور ما گرایش شغلی خود را تغییر دادیم و به سمت تولید ماسک روی آوردیم و بعد از کسب مجوزهای لازم داخلی و خارجی توانستیم تولید ماسک استاندارد را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه به صورت غیرمستقیم و مستقیم 40 نفر شاغل در کارگاه وی فعالیت می‌کنند افزود: متاسفانه به رغم تاکید مقام معظم رهبر در مساله اقتصاد و تولید و حتی نامگذاری امسال به عنوان سال تولید مانع‌زدایی ها و پشتیبانی‌ها شاهد هستیم دولت آن گونه که باید به تولید اهمیت نمی‌دهد. مانع زدایی یعنی اینکه من تولید کننده بتوانم به راحتی مواد اولیه خود را تهیه کنم اما این اتفاق هم اکنون امکان پذیر نیست. 

وی ادامه داد : عدم ارائه تسهیلات بانکی، عدم اختصاص یک شهرک صنعتی به صنف پوشاک  از جمله موانع جدی تولید است. دولت آینده نباید به دادن وعده‌های زیاد اکتفا کند بلکه فقط از چند وعده‌ای که می‌دهد سه یا چهار مورد آن را عمل کند وضع تولید بسیار بهتر خواهد شد امروز بسیاری از تولیدکنندگان از عملکرد دولت قبلی ناامید هستند و احساس می‌کنند هشت سال از عمرشان به بطالت گذشته است و اگر پولی که ما برای تولید هزینه کردیم را در بانک نگه می‌داشتیم و در خانه می‌نشستیم موجودی ریالی ما امروز ده‌ها برابر شده بود.

حسن منیعی یکی دیگر از تولیدکنندگان پوشاک زنانه نیز با اشاره به مشکلات تولید در سال گذشته گفت:  هم اکنون 35 نفر به عنوان کارگر در کارگاه ما کار می‌کنند و هیچ گونه حمایتی از ما نشده است و سرمایه ما متاسفانه یک شبه یک سوم شده است و اگر من به جای آنکه سرمایه خود را به جای تولید پوشاک در بخش مسکن و یا دلالی سرمایه‌گذاری می‌کردم وضعیت بهتر از این بود.

وی ادامه داد: متاسفانه نه تنها بانک‌ها و ادارات حمایتی از تولید نمی‌کنند بلکه بروکراسی اداری نیز دست و پای بسیاری از تولیدکنندگان را بسته و ما هر خواسته‌ای داریم باید در سیستم اداری گرفتار شویم. برای تولید اصلا نیاز نیست که دولت به تولیدکنندگان وام بدهد بلکه می‌تواند با تخفیفاتی در بیمه، مالیات، کمک خوبی به تولیدکنندگان بکند. اگر 10 درصد حق بیمه را کاهش بدهد ما می‌توانیم پرسنل خود را دو برابر بکنیم.

وی ادامه داد: کمبود مواد اولیه و عدم واردات مشکل اصلی امروز ماست و حتی مواد اولیه‌ای که می‌خریم در گمرک باقی می‌ماند.

احسان  داودی تولیدکننده و فروشنده مانتو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت تولید گفت: متاسفانه در سه سال اخیر افزایش قیمت دلار و گسترش ویروس کرونا باعث شده تا مشکلات ما چند برابر شود و از سویی دیگر گروهی از دلالان نیز حباب قیمتی مواد اولیه ایجاد می‌کنند و با پایین آمدن قدرت خرید مردم میزان فروش کالاهای ما نیز کاهش پیدا کرده و اگر تصمیم قاطعی برای این مشکلات گرفته نشود این شغل نفس‌های آخر خود را می کشد.

وی ادامه داد: مواد اولیه بسیار گران شده به طور مثال لایه لباس که ما تا چند وقت پیش 150 هزار تومان می‌خریدیم هم اکنون به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده و همه قیمت‌ها هفت الی 10 برابر شده است اما قیمت‌های کالاهای پوشاک دو برابر شده است و نسبت به کالاهای دیگر هنوز افزایش زیادی نداشته است و همه تولیدکنندگان فقط توانسته‌اند چراغ خود را روشن نگه دارند و زنده بمانند.

وی ادامه داد:  در سخنان مسئولان  همیشه حرف از حمایت از تولید  می‌شود اما وقتی صحبت از ارائه تسهیلات می‌شود وام‌های خوبی به ما داده نمی‌شود و ما شاهد هستیم که وام 20 درصدی به ما می‌دهند که برای ما سودی ندارد در حالی که در ترکیه به تولیدکننده وام شش درصدی می‌دهند. اگر ما بتوانیم مواد اولیه را با قیمت خوبی وارد کنیم که قیمت نهایی اجناسمان ارزان‌تر بشود و بتوانیم صادرات کنیم بسیار کار بزرگی کردیم. 

 محمد قاضی‌زاده تولیدکننده پوشاک نیز درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ما حدود 27 سال است که در این حوزه فعالیت می‌کنیم و بیش از 22 نمایشگاه داخلی و خارجی را حضور داشتیم ما دو مشکل عمده داریم 

وی ادامه داد: پوشاکی که در کشور ما تولید می‌شود استاندارد بالایی دارد و برای صادرات ارزشمند است اما متاسفانه توجهی به آن نمی‌شود از سوی دیگر به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم به راحتی مبادلات ارزی و مالی داشته باشیم مجبوریم از واسطه استفاده کنیم و وقتی واسطه به میان آید همه چیز دگرگون می‌شود.

وی ادامه داد: در یکی از نمایشگاه‌ها کشور ارمنستان نمایندگی داشت و  به راحتی غرفه داشت و محصولات خود را می‌فروخت اما به دلیل تحریم‌ها چون نمی‌توانیم غرفه‌ها را تکمیل کنیم نتوانستیم در نمایشگاه شرکت کنیم و علت آن نبود رابطه بانکی است.

وی ادامه داد: در بازار داخلی نیز تا زمانی که دسترسی به مواد اولیه داشتیم و قیمت‌ها نوسان نداشت وضع خوب بود اما زمانی که مواد اولیه گران شد و دستمزدها مناسب بود و هزینه‌های انرژی نیز پایین بود وضع ما مناسب بود ولی امروز این گونه نیست. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز