خبرگزاری کار ایران

عنصری مطرح کرد:

مربیان و قهرمانان نقش مهمی در مبارزه با فقر حرکتی دارند/ نظام سلامت خانواده اهمیت به ورزش بانوان را دوچندان می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۵۴۴

سومین جلسه کنگره مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر با هدف بررسی رویکرد و عملکرد بخش ورزش برای جلوگیری از معضلات فقر حرکتی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست که امروز پنجشنبه ( ۲۱ دی ماه) در محل کتابخانه ملی فرهنگسرای علوم پزشکی برگزار شد، دکتر "تورج عنصری" از اساتید دانشگاه گفت: در این جلسه، نمایندگان نهادهای مختلف مرتبط با حوزه ورزش و سلامتی از ایران و همچنین نماینده یونیسف شرکت داشتند و گزارشی از عملکرد خود در زمینه توسعه ورزش همگانی در سطح ایران و جهان ارائه کردند.

وی با ناکافی دانستن فعالیت‌های انجام شده در زمینه توسعه ورزش همگانی افزود: رشد و پیشرفت تکنولوژی از یک طرف و عدم توجه کافی رسانه ها در فرهنگ سازی ورزش از سوی دیگر، باعث شده مردم و مسئولان، برنامه ریزی مدونی برای سازمان و نهاد تحت پوشش خود نداشته باشند و تنها به شرکت در مراسم و آیین های نمادین ورزشی که در خلال مناسبت های مختلف برپا می‌شود، بسنده کنند. طبیعتا این عدم پرداختن منسجم و منظم به ورزش نمی تواند در نهایت، تغییری در رشد و ترویج فرهنگ ورزش و جذب افراد به سمت ورزش ایجاد کند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سئوال که چه قشری در جامعه فعالیت های کمتری در ورزش دارند، اظهار داشت: با توجه به بودجه ورزش کشور برای اماکن و تاسیسات ورزشی، هنوز بسیاری از مدارس مناطق محروم از شکل و ساخت مناسبی برخوردار نیستند و وجود فضای ورزشی در مدارس کشور کافی نیست. همه می‌دانیم فضای مورد نیاز ورزشی در مدارس ۲۵۰ سانتیمتر است و این در حالی است که برای دختران ما در مدارس تنها ۲۴ سانتیمتر فضای ورزشی وجود دارد.

دکتر عنصری تصریح کرد: به بیان بهتر، نیازها در بانوان بسیار است، اما عاملی که توجه به ورزش بانوان را بیش از بیش ضروری نشان می دهد، اهمیت بانوان در نظام سلامت خانواده است. یک بانوی ورزشکار هم در تامین نیازهای خانواده در بیرون از منزل می تواند تاثیر گذار باشد و هم در داخل منزل برای تربیت فرزندان نقش کلیدی دارد. مهم تر از آن بانوانی که دچار فقر حرکتی هستند، از عارضه کم خونی رنج می برند که عوارض کم خونی می تواند منجر به بروز بیماری های کلیوی، عصبی، عضلانی و غیره شود.

دکتر عنصری در ادامه یادآور شد: ما هنوز در بسیاری از خانواده ها، پرداختن به ورزش را برای دختران خوب و پسندیده نمی‌بینیم و در این شرایط، لزوم فرهنگ سازی ورزشی با کمک اصحاب رسانه بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: از مسئولان انتظار می‌رود با تصویب لایحه و قانونی در مجلس، زمینه استفاده بانوان از امکانات تمامی باشگاه های کشور، چه خصوصی و چه دولتی را فراهم کنند.

وی در پایان با اشاره به راهکارهای لازم در بهبود روند توسعه فرهنگ ورزشی و مبارزه با فقر حرکتی گفت: آموزش خصوصا به صورت کاربردی از دوران دبستان و ابتدایی تا کهنسالی که واقعا می تواند بحران پیش رو برای سال ۲۰۵۰ در ایران باشد، لازم و ضروری است. آموزش‌هایی که می‌تواند از نحوه صحیح راه رفتن، دویدن، نشستن، حمل کوله پشتی و نرمش هایی در داخل منزل و محل کار و همچنین تغذیه صحیح را در بر داشته باشد. اما بی‌شک، عامل مهم برای تغییر در برنامه ورزشی کشور ، ایجاد انگیزه در میان مربیان ورزشی است که در حال حاضر، مربیان ما از نظر حمایتی، از جایگاه مناسبی در عرصه سیاستگزاری‌های کلان ورزش کشور برخوردار نیستند. حال آن که برای تربیت قهرمان جامعه، نیازمند حمایت از قهرمانان اسبق و مربیان امروز هستیم که متاسفانه فرهنگ حاکم و قالب بر جامعه،  همان اصطلاح سنتی و قدیمی" قهرمان زنده را عشق است" بوده که پس از آسیب‌دیدگی یا پایان دوره قهرمانی، دیگر سراغی از قهرمانان نمی‌گیریم که امیدواریم این اتفاق و تغییر به مرور صورت پذیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز