خبرگزاری کار ایران

محسنیان‌ راد در رونمایی از کتاب «در حسرت فهم درست»:

نسل جدید ارتباطات باید فریاد بزند و به حکومت بگوید تو اشتباه کردی

asdasd
کد خبر : ۱۹۱۴۶۶

در ۴۰ سال گذشته عده‌ای در جنگ شهید شدند و عده‌ای نیز آسیب دیدند؛ در این میان عده‌ای رنج مردم را تماشا کردند. کتاب «در حسرت فهم درست» روایتی از ۳۵ سال اخیر است.

مراسم رونمایی از کتاب در «حسرت فهم درست» محسنیان راد؛ عصر دیروز(۱۱ مرداد) ساعت ۱۷در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ این مراسم با حضور استاتید و جمعی از صاحب‌نظران فرهنگی و سیاسی و با همکاری موسسه ارتباط رسانه و انتشارات سیمای شرق برگزار شد.

در ابتدای نشست مجری برنامه به معرفی محسنیان راد پرداخت و او را از نگاه دکتر کاظم معتمد‌نژاد انسانی اهل همکاری، مدار و یایه اصلی کار پژوهشی در علم ارتباط دانست که تا به حال ۱۴ کتاب در این حوزه تألیف کرده‌ است.

در ادامه برنامه؛ امیرعباس تقی‌پور به روند تدوین این کتاب اشاره کرد و گفت: قرار بود سه سال قبل مجموعه مقالاتی از محسنیان‌راد در قالب کتابی تدوین شود ولی به علت حساسیت و وسواس علمی ایشان سیر تکاملی کتاب به امروز رسید.

وی ادامه داد: در چرایی اقدام به این کار باید بگویم، امروز آنچه در حوزه ارتباطات به آن نیاز است؛ استفاده از نظرات اینگونه اساتید و الگوبرداری از آنهاست. مستندسازی‌هایی که در این کتاب صورت گرفته آن را در زمره بهترین آثار پژوهشی قرار داده است.

مهدوخت بروجردی(مدیرکل وزارت علوم و فناوری) دیگر سخنران برنامه اظهار کرد: ورود خود به دنیای ارتباطات را مدیون آثار محنسنیان راد هستم. من با مطالعه آثار ایشان وارد دنیای جدید شدم. دنیایی که تمام زندگی ما را احاطه کرده است.

وی ادامه داد: در این دنیای جدید باید درک کنیم که چگونه ارتباطات را در جهت پاسخگویی به مشکلات در خدمت حیات و جامعه قرار دهیم.

بروجردی با بابیان اینکه مردم تمام دنیا در حسرت فهم درست هستند؛ گفت: تلاش محسنیان راد در به خدمت گرفتن علم ارتباطات در حل مشکلات جامعه در این پژوهش‌ها ستودنی است.

وی گفت: کتاب در حسرت فهم درست را باید روایت و داستان این پژوهش‌ها دانست که فضای ایجاد آن‌ها را به تصویر می‌کشد که این موضوع در پذیرش مطالب تاثیر فراوانی داشته است.

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دغدغه محسنیان راد در کتاب آشکار است. ایشان با تدوین این کتاب به دنبال پاسخ به این سوال بودند که من برای کشور خودم چه کاری انجام داده‌ام. آروز می‌کنم که ما هم بتوانیم روزی با چنین تحقیقاتی مشکلی از مشکلات جامعه خود را برطرف کنیم.

امیرعلی لعلی(ویرستار کتاب) گفت: ما در شروع به تدوین کتاب از چند دریچه خواننده، ممیزی وارتقا به بررسی ابعاد آن پرداختیم. این کتاب را می‌توان زندگی علمی محنسیان راد دانست که ایشان به قلم خاصی آن را ذکر کرده است.

لعلی اضافه کرد: نوشتن زندگینامه از جهت درگیری شخص با خودش کار بسیار سختی است و نوشتن زندگینامه علمی سخت‌تر است و به جسارت و روح بلند لازم دارد. نویسنده کتاب در عملیاتی کردن این نوع زندگینامه بسیار خوب عمل کرده و در قامت نویسنده ظاهر شده است.

حسین انتظامی(معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد) هم محسنیان راد را شیخ اساتید حوزه‌ی ارتباط معرفی کرد و گفت: برای من مایه افتخار است که در این برنامه شرکت کرده‌ام.

حمیدرضا عاملی هم گفت: در این دروان با نیاز به فهم درست واقعیت داریم و بایداز برداشت‌های افراطی که قصد تحمیل خود را دارد دوری کنیم.

وی ادامه داد: نسل امروز ما نیازمند یک راهبرد مثبت در فهم جهان خود است. من معتقدم به روشنفکری نیاز داریم که هم خوب بفهمد و هم خوب در حل مسئله اقدام کند. جامعه ما امروز نیاز دارد هوای تازه تنفس کند و با عمق بیشتری محیطی ایجاد شود برای بهتر زیستن و بهتر بهرمند شدن.

در ادامه؛ مهدی محسنیان راد(نویسنده کتاب) گفت: احساس می‌کنم خیلی ثروتمند هستم و این ثروت سرمایه‌ی اجتماعی من است که از شما دارم.

وی ادامه داد: در ۴۰ سال گذشته عده‌ای در جنگ شهید شدند و عده‌ای نیز آسیب دیدند و در این میان عده‌ای رنج مردم را تماشا کردند. این کتاب روایتی از ۳۵ سال اخیر است.

وی افزود: زمانی که انقلاب شد ما با لذت از آن صحبت می‌کردیم ولی با کنار رفتن بازرگان؛ حس کردیم اتفاقی غیرمنتظره رخ داده است. در این زمان همه در نوعی سردگمی بودند. در این فضا من شروع کردم به یاداشت کردن برای خودم.

محسنیان راد گفت: در آن سال‌ها و در بین آن‌ همه گرفتاری جنگ و اشغال سفارت دلم خون بود و گوش کسی به حرف‌های من نبود. کارهای انجام دادیم که به مهر محرمانه بودن از آن‌ها استفاده نشد.

وی گفت: امروز من احساس کردم الان فرصتی پیش آمده که باید آن‌ها را منتشر کنم. دانشجویان نیاز دارند این موضوعات را بدانند. فکر می‌کنم نسل جدید ارتباطات باید فریاد بزند و به حکومت بگوید تو اشتباه کردی و اشتباه رفتی.

محسنیان راد ادامه داد: این فریاد‌ها باید فریاد فرزندی باشد که به حکومت به عنوان یک پدربزرگ بگوید؛ راه را اشتباه رفته‌ای.

در پایان محسنیان راد از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برای تأمین کاغذ چاپ این کتاب تشکر کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز