خبرگزاری کار ایران

نگرانی احمد اخوت از اقتصاد خاموش نشر و انتشار آثار بدون اجازه‌ی مولف

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۴۳۳

بی‌دقتی در انتخاب آثار مناسب و کیفی از یکسو و عدم دریافت اجازه از نویسنده و ناشر اصلی ازسوی دیگر؛ پیامدهای زیان‌آور فرهنگی به دنبال خواهد داشت.

احمد اخوت از مشکلات اقتصادی که گریبانگیر جامعه ازجمله جامعه‌ی ادبی و نشر کشور شده است؛ ابراز نگرانی کرد.

اخوت در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: بخشی از مشکلات کتابخوانی کشور هم به مسائل اقتصادی مربوط است. پس تعجبی نداد که مردم کتاب نمی‌خوانند حتی دست‌اندرکاران ادبی و نشر که با کتاب رابطه‌ی مستقیم دارند.

اخوت گفت: اگر مردم کتابخوان هم باشند؛ به علت گرانی امکان خرید کتاب برای آنها یا دست‌کم همه‌ی قشرها وجود ندارد.

این متر جم و داستان‌نویس با اشاره به این نکته که قیمت مجلات نیز بطور سرسام‌آوری بالا و گاه با قیمت کتاب برابر است، افزود: کتاب یک کالای ثانویه است و کسانی که کتاب را با کالاهای اولیه دیگر مقایسه می‌کنند؛ می‌خواهند گرانی کتاب و مشکلات بازار کتاب را توجیه کنند.

او در ادامه به مشکلات دیگری که علاقمندی به مطالعه را کاهش داده است؛ اشاره کرد و افزود: ترجمه‌های اشتباه و نامناسب هم از اعتماد مخاطب به کتاب کاسته است. برای مثال ترجمه‌های اشتباه زیادی از ریچارد براتیگان منتشر شده است. اغلب رمان‌های خارجی در کشور بدون اطلاع نویسنده‌ و ناشر آنها؛ ترجمه و چاپ می‌شوند. درحالیکه مولف اجازه‌ی چاپ این رمان‌ها را در کشور خود نداده بود.

وی افزود: بخشی از این جریان به موج مد روز شدن هر کالایی ازجمله کتاب مربوط است که وقتی رمان مشهوری چاپ می‌شود و از آن استقبال می‌شود، مترجمان آثار بی‌اهمیت همان نویسنده رابه امید فروش ترجمه و چاپ می‌کنند. بی‌دقتی در انتخاب آثار مناسب و کیفی از یکسو و عدم دریافت اجازه از نویسنده و ناشر اصلی ازسوی دیگر؛ پیامدهای زیان‌آور فرهنگی به دنبال خواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز