خبرگزاری کار ایران

کافه کتاب‌ها در آستانه‌ی تعطیلی!

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۸۹۵

هنوز هیچ قانون صنفی از " کافه‌کتاب‌ " ها حمایت نمی‌کند. بنابراین اتفاقی که اکنون برای " ترنجستان سروش " رخ داده، ممکن است برای سایر کافه‌کتاب‌ها نیز رخ دهد و به تعطیلی آن‌ها بیانجامد.

ایلنا: روز گذشته خبری مبنی بر بسته شدن کافه‌کتاب " ترنجستان سروش " به دلیل شکایت اتحادیه آب‌میوه، بستنی و کافی‌شاپ‌ منتشر شد که موضوع شکایت، تداخل صنفی اعلام شده است. این بدان معناست که کتاب‌فروشی‌ها نمی‌توانند در فضای کتاب‌فروشی خود، بخشی را برای نشستن مشتریان خود درنظر بگیرند و در حین مطالعه و بررسی کتاب‌ها، برای آن‌ها سرویس خاصی اعم از قهوه یا امثالهم سرو کنند.

اسکندر آزموده سفیدی(رییس اتحادیه صنف بستنی آبمیوه و کافی شاپ تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: ما در اتحادیه‌ی خود تعریفی به عنوان " کافه کتاب " نداریم. از طرفی هر فروشگاهی که بخواهد به حیطه‌ی فعالیت کافه‌داری ورود پیدا کند، ملزم به اخذ پروانه از اتحادیه صنف بستنی آبمیوه و کافی شاپ تهران است.

وی در مورد بسته‌شدن کافه‌کتاب " ترنجستان سروش " اظهار داشت: من در جریان ریز پرونده و شکایت نیستم اما بدون شک این شکایت به آن دلیل تنظیم و ارائه شده که " ترنجستان سروش " از اتحادیه صنف بستنی آبمیوه و کافی شاپ تهران مجوز فعالیت نداشته است.

آزموده سفیدی افزود: کتاب‌فروشی در حیطه‌ی اتحادیه‌ی کتابفروشان است اما کتاب‌فروشان نمی‌توانند مطابق با پروانه‌ی این اتحادیه، کافه‌داری کنند.

در این‌راستا، موضع اتحادیه ناشران و ‌کتاب‌فروشان نیز موید همین مساله است اما گویا اعضای هیات مدیره‌ی این اتحادیه پیگیر قانونی کردن کافه‌کتاب‌ها هستند.

محمود آموزگار؛ دبیر اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان در این‌باره توضیح داد: مساله‌ی کافه‌کتاب‌ها در دوران هیات مدیره‌ی قبلی در دستور کار قرار گرفت و قرار شد برای کتاب‌فروشی‌هایی که بالای ۷۰ مترمربع فضا در اختیار دارند، ‌ پروانه‌ی کافه‌کتاب صادر شود.

وی ادامه داد: این مساله در مجمع امور صنفی نیز تصویب شد اما به هیات نظارت نرفت و درنهایت اجرایی نشد. اما اتحادیه پیگیر رای نهایی و اجرایی شدن این مساله است تا با لحاظ کردن شرایطی خاص، رسته‌ای به اتحادیه‌ ناشران و کتاب‌فروشان اضافه شود تحت عنوان " کافه‌کتاب " ها.

آموزگار در پاسخ به این سوال که در شرایطی که قانون صنفی خاصی از " کافه کتاب " ها حمایت نمی‌کند، آیا کافه‌کتاب‌های موجود در سطح شهر، قانونی نیستند و سرخود مشغول فعالیت شده‌اند؟ " گفت: برخی از کتاب‌فروشی‌ها به خواست خود بخشی از فضای خود را به ارائه‌ی سرویس‌ به مشتریان خود اختصاص داده‌اند. البته این مساله منافاتی با فضای کاری‌شان ندارد و این طبیعی است که مشتریان برای بررسی کتاب‌ها و مطالعه، دقایقی را در محلی مناسب بنشینند و احیانا قهوه یا نوشیدنی دیگر بنوشند.

با تطبیق اظهارات فوق، به نظر می‌رسد شکایت اتحادیه صنف بستنی آبمیوه و کافی شاپ تهران در مورد کافه‌کتاب ترنجستان سروش، موضوعیت دارد زیرا هنوز هیچ قانون صنفی از " کافه‌کتاب‌ " ها حمایت نمی‌کند. بنابراین اتفاقی که اکنون برای " ترنجستان سروش " رخ داده، ممکن است برای سایر کافه‌کتاب‌ها نیز رخ دهد؛ مگر آنکه اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان بتواند در اسرع وقت، این صنف را در اتحادیه‌ی خود تعریف و سازمان دهی کند.

گفتنی‌ست به جز کافه کتاب‌های خصوصی، بسیاری از کتاب‌فروشی‌های دولتی نیز در محل فروشگاه خود تسهیلات ارائه‌ی سرویس قهوه و نوشیدن‌ها و خوراکی‌های مرسوم در کافی‌شاپ‌ها را تعبیه کرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز