خبرگزاری کار ایران

فرزانه طاهری در گفتگو با ایلنا:

جایزه‌ی گلشیری به حمایت ارشاد نیازی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۸۶۳

اگر منظور از حمایت، حمایت مالی باشد، مطلقا با آن مخالفم / تنها انتظار ما در اختیار گذاشتن سالن‌ برای برگزاری مراسم‌های اختتامیه و برداشتن نگاه‌ی امنیتی و سنگ‌اندازی‌هاست / پرونده آثار گلشیری همچنان در ارشاد مسکوت مانده.

ایلنا؛ سیدعباس صالحی(معاون امور فرهنگی ارشاد) روز گذشته در پاسخ به سوالی درمورد وضعیت جوایز ادبی خصوصی، ضمن رد نگاه‌های منفی مسوولان پیشین ارشاد، از آمادگی ارشاد برای حمایت از جوایز و مراکز خصوصی و مستقل فعال در حوزه‌ی ادبیات خبر داد. این رویکرد به خودی خود، رویکرد مثبت و امیدوارکننده‌ای است اما مدیر بنیاد و جایزه‌ی هوشنگ گلشیری معتقد است همینکه سنگ‌اندازی‌ها و نگاه‌های امنیتی از جوایز خصوصی برداشته شود، کافی است.

طاهری در این‌باره به خبرنگار ایلنا گفت: با وجود اظهارات معاون امورفرهنگی، من نیازی نمی‌بینم که نسبت به اخذ مجوز رسمی برای جایزه‌ی ادبی گلشیری اقدام کنم. زیرا قانونا هم نیازی نیست و مجوز نداشتن، منع قانونی ندارد.

وی افزود: انتظاری که از ارشاد و سایر سازمان‌ها و نهادهای حکومتی وجود دارد این است که از در اختیار گذاشتن سالن‌ها برای برگزاری مراسم‌های اختتامیه نهراسند. همچنین برداشتن نگاه‌ی امنیتی و سنگ‌اندازی‌های مختلف که در مراحل مختلف برگزاری جایزه ما را آزار می‌دهد، انتظار دیگر ماست.

همسر زنده‌یاد گلشیری در تفسیر مساله‌ی حمایت توضیح داد: اگر منظور از حمایت، حمایت مالی باشد که من مطلقا با آن مخالفم زیرا معتقدم اگر این اتفاق رخ دهد، جوایز خصوصی(و به طور کلی NGOها) ماهیت خود را از دست می‌دهند. زیرا اولا سرنوشت‌شان به سرنوشت دولت گره می‌خورد و با تغییر دولت، هیچ بعید نیست که از سوی مسوولان جدید قربانی شوند!

وی ادامه داد: مشکل دوم این است که اگر اعطای کمک‌های مالی به این مراکز و حرکت‌های مستقل، به یک رویه بدل شود، به هر حال انتظاراتی را برای دولت و ارشاد به همراه دارد که بر استقلال و هویت خصوصی جوایز و مراکز خصوصی تاثیر می‌گذارد. همچنین این رویه می‌تواند پای سودجویان را نیز به عرصه باز کنند و منجر به افزایش بی‌‍پشتوانه و اعتبار جوایز خصوصی شود.

مدیر جایزه‌ی گلشیری با اشاره به دوره‌ای که برای اولین بار درصدد تاسیس بنیاد و جایزه‌ی گلشیری برآمده، خاطرنشان کرد: بعد از درگذشت هوشنگ گلشیری(همسرم) برای پیگیری وضعیت انتشار کتاب‌هایش به ارشاد رفتم؛ زیرا امیدوار بودم با اتکا به این تعریف که " نویسنده‌ی خوب، نویسنده‌ی مرده است " امکان انتشار آثار متوقف شده‌ی ایشان میسر شود. همان روز به دفتر آقای مهاجرانی(وزیر وقت ارشاد) رفتم و مساله‌ی تاسیس جایزه‌ی گلشیری را مطرح کردم.

وی اضافه کرد: ایشان به من گفت که می‌تواند مبلغ جوایز این جایزه را تامین کند اما من قبول نکردم و گفتم تنها خواسته‌ی من از شما این است که مانع این جایزه نشوید و سنگ‌اندازی نکنید. امروز هم همین موضع را دارم و صریحا اعلام می‌کنم که ما هرگز درخواست حمایت از ارشاد و هیچ جای دیگر نکرده و نمی‌کنیم.

طاهری با اشاره به مشکلاتی که طی سال‌های اخیر برای در اختیار گرفتن سالن‌های عمومی برای برگزاری مراسم اختتامیه‌ی جایزه‌ی گلشیری با آن روبرو بوده‌اند، گفت: مسوولان باید بدانند که این سالن‌ها از پول مالیات من و شما ساخته شده‌اند و ما به لحاظ مدنی و قانونی حق استفاده‌ از آن‌ها را داریم، حقی که سال‌هاست از ما گرفته شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درمورد وضعیت کتاب‌های متوقف مانده و توقیف شده‌ی زنده‌یاد گلشیری در ارشاد گفت: متاسفانه پرونده‌ی کتاب‌های گلشیری هنوز مسکوت است و من هم امیدی به انتشارشان ندارم، زیرا تغییر دیدگاه و رویکرد خاصی در ارشاد و اداره‌ی کتاب ندیده‌ام.

مدیر بنیاد و جایزه‌ی گلشیری ادامه داد: کتاب‌های گلشیری کماکان به صورت افست منتشر می‌شود و مخاطبان باید آن‌ها را از بساط دست‌فروشان و کف خیابان‌ها تهیه کنند. البته تهیه می‌کنند اما مشکل پایمال شدن حقوق مادی مولف است. حقوق معنوی آثار گلشیری و جایگاه ادبی‌اش هم که سال‌هاست از سوی مسوولان کشور نادیده گرفته شده و پایمال می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز