خبرگزاری کار ایران

معاون امور فرهنگی پاسخگوی مطبوعات نیست؛

چرا صالحی از خبرنگاران می‌گریزد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۹۹

صالحی روز گذشته، در حاشیه‌ی مراسمی پس از ایراد سخنرانی راهرو چند ده‌متری این سالن را با سرعت طی کرد؛ و در این مسیر به هیچ یک از سوالات خبرنگاران پاسخ نداد. درحالی‌که او به عنوان متصدی امور فرهنگی کشور؛ موظف به پاسخگویی است.

ایلنا؛ اهالی فرهنگ، خصوصا اهالی نشر و مولفان و مترجمان در هشت سال گذشته با مشکلات متعددی مواجه بوده‌اند که تشریح موردی به جزئیات این نارضایتی‌ها و انتقاد‌ها در حوزه‌هایی مختلف و متعدد همچون نرخ کاغذ، ممیزی‌های سخت‌گیرانه، ابهامات آیین‌نامه‌ی ضوابط نشر، کم سوادی و برخوردهای منفعلانه‌ی ممیزان و اداره‌ی کتاب، معوق ماندن برخی کتاب‌ها در این اداره و حجم کثیری از کتاب‌های توقیف شده و بلاتکلیف و… در یک گزارش مستقل کار دشوار و پیچیده‌ای است.

در مواجهه با چنین معضلاتی که مستقیما اقتصاد فرهنگ و نشر کشور را با معضلات و رکود فراوانی روبرو کرده، انتظار فعالان در حوزه‌های مربوطه این بوده که دولت جدید، وزیر ارشاد جدید و به تبع آن‌ها معاون امور فرهنگی این وزارت‌خانه در راستای شعارهای دولت یازدهم که همانا تدبیر و اعتدال است، به صورت ضربتی و عملی درصدد رفع مشکلات و نارسایی‌های موجود برآید. اما متاسفانه تا به امروز؛ بعد از گذشت بیشتر از ۳ ماه از انتساب علی جنتی به عنوان وزیر ارشاد، به گواه ناشران و فعالان حوزه‌های متبوعه معاونت امور فرهنگی، هیچ اقدام متمایزی نسبت به ادوار گذشته صورت نگرفته است.

محقق نشدن قول و قرار‌های رییس جمهور و وزیر ارشاد حوزه‌ی نشر در شرایط ادامه پیدا می‌کند که جنتی با اشاره به حساسیت‌ها و ضرورت‌های مهم این حوزه، سیدعباس صالحی را با تاخیری قابل توجه به عنوان معاون امورفرهنگی خود انتخاب کرد. اما متاسفانه صالحی که از همان ابتدا چندان هم مورد شناخت و تایید اهالی نشر نبوده، تا به امروز نه تنها هیچ اقدام عملی روشن و تاثیرگزاری نداشته، بلکه حتی رویکردها، اهداف و برنامه‌های فرهنگی خود را نیز در هیچ مطبوعه و رسانه‌ای مطرح نکرده است.

تنها عملکردی که طی این یک ماه و اندی از ایشان دیده‌ایم، برکناری الهیاری فومنی و صدور حکم سرپرست موقت برای کمالی‌نژاد بوده که او هم چندان کارنامه‌ی درخشان و امیدوارکننده‌ای نزد ناشران و فعالان فرهنگی کشور ندارد. از این گذشته کمالی‌نژاد از همان ابتدا اعلام کرده که تا زمان انتصاب مدیرکل برای این اداره، هیچ اعمال نظر و تصمیم‌گیری جدیدی برای این اداره نخواهد کرد؛ بنابراین طبیعی است که تا به امروز هیچ تغییر و تحولی در شیوه‌ی عملکرد و رویکرد پرسنل؛ اعم از مسوولان و ممیزان شاغل در این اداره رخ نداده است.

در چنین شرایطی سکوت سیدعباس صالحی با وجود تداوم مشکلات و انتظارات اهالی فرهنگ و نشر، مساله‌ی عجیب و قابل تاملی‌ست. درحالی که عرفا قرار بود وی در اسرع وقت نشستی خبری ترتیب دهد و مواضع، رویکردها، اهداف و تصمیمات خود را با صاحبان اصلی این حوزه که همانا اهالی فرهنگ، نشر و قلم هستند در میان بگذارد. اما جالب است که نه تنها تا به امروز این اتفاق رخ نداده، بلکه صالحی در مقابل سوالات و انتقال مشکلات موجود از سوی اهالی مطبوعات و رسانه نیز به سکوت خود ادامه می‌دهد. اگرچه او به عنوان متصدی امور فرهنگی موظف است به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران که نمایندگان مردم و اهالی فرهنگ هستند، پاسخگو باشد!

در ادامه‌ی این رویکرد منفعلانه از سوی معاون امور فرهنگی ارشاد، روز گذشته دوشنبه ۱۳ آبان، در حاشیه‌ی مراسم رونمایی از مجموعه‌ی ۱۵ جلدی " آن روزها " که در مجموعه‌ی فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(یادمان هفتم تیر) برگزار می‌شد، پس از ایراد سخنرانی درمورد ضرورت‌های اشائه‌ی ارزش‌های انقلاب اسلامی در آثار ادبی و پژوهشی، به طرز عجیبی راهرو چند ده‌متری این سالن را با سرعت طی کرد؛ و در این مسیر به هیچ یک از سوالات روزنامه نگاران و خبرنگارانی که او را هم‌راهی می‌کردند، پاسخ نداد و جواب به این پرسش‌ها را به آینده و نشست‌ها و مناسبت‌هایی که در حاشیه‌ی هفته‌ی کتاب برگزاری می‌شود، موکول کرد.

با جمع‌بندی رفتارهای منفعلانه‌ی او درمقابل مطبوعات و اصحاب رسانه، و همچنین نیافتن کوچکترین رد و نشان از تغییر و تحول در دستگاه‌های متبوعه‌ی امور فرهنگی ظرف این مدت، سوالاتی را در ذهن‌ها متبادر می‌‌کند: آیا صالحی برنامه‌ی فرهنگی روشنی برای پذیرش این سمت داشته است؟ در این صورت علی جنتی چگونه حکم معاون امور فرهنگی را به نام سیدعلی صالحی صادر کرده؟ آیا حوزوی بودن صالحی برای جنتی شرط کافی و وافی بوده است؟ و…

این سوالات در شرایطی به ذهن‌ها متبادر می‌شود که ناامیدی در بین اهالی فرهنگ و نشر رو به افزایش دارد؛ آن‌ها کم کم به این باور می‌رسند که قرار نیست چیزی عوض شود و وزارت ارشاد یازدهم، ادامه‌ی وزارت ارشاد دو دولت گذشته است! در چنین شرایطی شاید باید به آن‌ها حق داد که قول و قرارهایی را که علی جنتی در طول مدت وزارت خود این سو و آن سو بیان کرده، در حکم شعار و در سطح حرف‌های بی‌پشتوانه قلمداد کنند؛ مثل آخرین اظهار نظر جنتی درمورد بازبینی مجدد کتاب‌های توقیف شده و بالاتکلیف در اداره‌ی کتاب.

در ادامه عنوان و لینک برخی از اظهار نظرات ناامیدانه، تکرار انتقادات و مطالبات اهالی نشر طی یک ماهه‌ی اخیر را خواهید خواند:

احمد تهوری در گفتگو با ایلنا:
به بازبینی کتاب‌های توقیفی خوشبین نیستم
http: / / www. ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۱۵۷۹۹

فرید مرادی در گفتگو با ایلنا:
وزیر ارشاد باید لیست کتاب‌های بلاتکلیف را منتشر کند
http: / / www. ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۱۵۵۱۸

یونسی تراکمه در گفتگو با ایلنا:
سانسور؛ میوه‌ای جز ادبیات زیر‌زمینی به بار نمی‌آورد
http: / / www. ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۱۷۳۳۸

پیروی اظهارات وزیر ارشاد درمورد کتاب‌های بلاتکلیف:
نشر مازیار برای کتاب‌های شاملو درخواست تجدیدنظر داد
http: / / www. ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۱۸۰۷۵

فرزانه طاهری و روایتی دوباره بر مصائب جوایز خصوصی:
اگر " پرویز " اسمی از " گلشیری " می‌برد، از او شکایت می‌کردم
http: / / www. ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۱۲۵۵۱

دبیر جایزه‌ی مهرگان در گفتگو با ایلنا:
ارشاد با صدور مجوز برای جوایز ادبی، حسن نیت خود را ثابت کند
http: / / www. ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۱۲۸۰۶

گزارشی از ایلنا:
بازار کاغذ همچنان در دست مافیا
http: / / www. ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۱۲۸۸۲

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز