خبرگزاری کار ایران

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد:

فرهنگ سازی انقلاب با پرهیز از حضور مستقیم دولت میسر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۰۸

کتاب‌های منتشر شده در حوزه انقلاب اسلامی گاهی ارتباط با مخاطب برقرار نمی‌کنند. / کمتر به انقلاب اسلامی از جنس یک فرهنگ مستمر نگاه کرده‌ایم.

ایلنا: مراسم رونمایی از مجموعه ۱۵ جلدی «آن روز‌ها»؛ روایت‌های مستند درباره ایام انقلاب اسلامی ایران عصر امروز(۱۳ آبان) در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(یادمان هفتم تیر) برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم سیدعباس صالحی(معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد) گفت: خوشبختانه در حوزه تاریخ و هویت انقلاب اسلامی تلاشهایی تا به امروز صورت گرفته که می‌توان آن‌ها را به سه دسته تقسیم کرد؛ بخش علمی و پژوهشی و بخش اطلاع رسانی و اسنادی و بخش فرهنگسازی.

وی ادامه داد: در دو بخش اول کارهای بسیار خوبی انجام شده که رو به افزایش هستند. البته این بدان معنا نیست که ما پایان راه هستیم زیرا کارهای بسیاری هست که باید انجام شود اما در دسته سوم هنوز فاصله زیادی تا حداقل‌های مطلوب در حوزه فرهنگ سازی داریم.

معاون فرهنگی ارشاد ادامه داد: در این حوزه مخاطب باید با انقلاب اسلامی احساس همزاد پنداری کند یعنی خودش را در فضای آن روزگار قرار داده و نسبتی بین خود و آن اتفاقات احساس کند و احساس نکند آن اتفاق‌ها به گذشته تعلق داشته و پرونده آن مختومه شده است.

صالحی ضمن بیان این مطلب که کتاب‌های منتشر شده در حوزه انقلاب اسلامی گاهی ارتباط با مخاطب برقرار نمی‌کنند، گفت: دلیل این مسئله این است که ما کمتر به انقلاب اسلامی از جنس یک فرهنگ مستمر نگاه کرده‌ایم. اگر این نگرش درست شود باید دید چرا در حوزه ادبیات مکتوب بجز نوع علمی و اسنادی آن نتوانسته‌ایم فرهنگ ساز باشیم. البته نمی‌خواهم بگویم که هنوز در نقطه صفر هستیم اما نسل چهارم انقلاب با آن نقطه از انقلاب اسلامی فاصله دارد و این مسئله باید آسیب‌شناسی شود.

وی در مورد مباحثعنوان شده به بیان نظرات شخصی خود به عنوان راهکار پرداخت و گفت: یکی از دلایل وجود این فاصله این است که ما به کتاب بعنوان یک رسانه توجه نکرده‌ایم و بیشتر نگاه ما آموزشی و دانشی بوده است. مسئله دوم این است که از این مطلب غافل مانده‌ایم که باید از ادبیات ایدئولوژیک به معنای یک سویه و باید و نبایدی فاصله بگیریم زیرا متن جدید از باید‌ها و نباید‌ها و تکلیف کردن‌ها گریز دارد.

صالحی ادامه داد: انتخاب سوژه مسئله دیگری است که باید به آن توجه شود زیرا فرهنگ سازی زمانی میسر می‌شود که بحثو سوژه به روز باشد. گذشته برای پژوهشگران مهم است ولی فرهنگ سازی زمانی اتفاق می‌افتد که حتی به گذشته نیز با نگاه امروز نگاه کنیم. در این رویکرد داستان‌های راستان استاد مطهری چنین ویژگی داشت.

وی گفت: یکی دیگر از مسائلی که می‌بایست در فرهنگ سازی انقلاب رعایت شود پرهیز کردن از حضور مستقیم بخش‌های دولتی است زیرا تجربه انقلاب‌های چین و روسیه نشان داده فرهنگ سازی‌های دولتی کمتر برش دارند. و اگر می‌خواهیم نسل‌های جدید با انقلاب اسلامی ارتباط نزدیکی برقرار بکند نیازمند کمرنگ کردن نقش دولت هستیم.

صالحی در مورد مجموعه کتاب‌های آن روز‌ها که موضوع این مراسم نیز بود خاطرنشان کرد: آنچه از ظاهر قضیه و کتاب‌ها برمی آید این است که این کتاب‌ها دغدغه فرهنگ سازی دارند و آکادمیک و پژوهشی نیستند. باید مناسب با حوصله مخاطب در بخش فرهنگ سازی فعالیت کرد و مطالب را به صورت سهل الوصول در اختیار مخاطب قرار داد. همچنین از ظاهر کتاب‌ها مشخص است که نگاه رسانه‌ای در حوزه گرافیک و تی‌تر اثرگذار در آن‌ها رعایت شده است.

در ادامه این مراسم محمد حسین رئیس بنیاد ادبیات داستانی که یکی از حامیان انتشار این مجموعه بوده است؛ با اشاره به تلاش‌های دست اندرکاران این مجموعه(مهران عباسی) به سابقه همکاری با این مجموعه اشاره کرد و گفت: از‌‌ همان ملاقات اول این سوال برایم مطرح بود که چرا نیروهای جوان و کارآمد دستشان به جایی بند نیست زیرا من مجموعه‌های زیادی را می‌شناسم که آقای عباسی به آن‌ها مراجعه کرده ولی با وجود بودجه‌های کلان حاضر نشدند این مجموعه را منتشر کنند.

وی در ادامه با اشاره به روی کارآمدن دولت جدید و اظهار امیدواری گفت: اگر سیاست گذاری‌های صحیح و عاقلانه‌ای در خصوص حوزه‌های فرهنگی وجود داشته باشد می‌توان بسیاری از فعالیت‌های بی‌کنش را در حوزه اجتماعی و فرهنگی کنار گذاشت و متناسب با شرایط اقتصاد مقاومتی به فعالیت‌های اثرگذار توجه و از آن‌ها حمایت کرد.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام زائری رئیس مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در جایگاه حاضر شد و ضمن ابراز خرسندی از انتشار این مجموعه برای به چاپ رسیدن باقی این مجموعه نیز اظهار امیدواری کرد که باقی این مجموعه نیز به چاپ رسیده و رونمایی شود.

در پایان این مراسم بادامچیان در مورد این مسئله که اسلام دین خشنی نیست بلکه فرهنگی است به ایراد سخن پرداخته و خاطراتی را از امام خمینی(ره) و شهید بهشتی بیان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز