خبرگزاری کار ایران

گزارش نشست رسانه‌ای بیست‌ودومین جشنواره سراسری تئاتر سوره؛

امینی: انتخاب آثار با سخت‌گیری و رویکرد کیفی انجام شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۴۰

طی مذاکراتی که با دبیر محترم جشنواره فجر صورت گرفت، آثار برگزیده این دوره را به دبیرخانه معرفی می‌کنیم تا طبق صلاح‌دید هیئت انتخاب برای حضور در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر معرفی شوند.

ایلنا: نشست رسانه‌ای بیست ودومین جشنواره سراسری تئا‌تر سوره ماه ظهر امروز دوشنبه(۱۵ مهرماه) با حضور رحمت امینی دبیر هنری جشنواره و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امینی در ابتدای صحبت‌های خود ضمن عرض تسلیت بابت درگذشت رضا خمسه‌ای هنرمند پیشکسوت خیمه شب بازی کشور، درخصوص برگزاری این دوره از جشنواره توضیحاتی ارائه کرد و گفت: جشنواره سوره ماه از ۲۲ تا ۲۹ مهرماه در سه بخش شامل مسابقه که خود به دو بخش استعدادهای تازه و فعالان تئا‌تر تقسیم می‌شود به همراه بخش میهمان، میزبان آثار خواهد بود.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم جشنواره ۲۲ به مراتب با کیفیت‌تر از دوره‌های گذشته برگزار شود، ادامه داد: امسال در انتخاب آثار سختگیری بیشتری به خرج دادیم تا مخاطبان پس از تماشای آثار رضایت خاطر بیشتری داشته باشند.

این مدیر با اشاره به اینکه تنها نمایش‌های تولید شده توسط حوزه هنری در این رویداد حضور دارند، اضافه کرد: فراخوان ما به صورت سراسری منتشر نشد، بلکه درخواست کردیم گروه‌های نمایشی حوزه هنری استان‌ها حاصل تلاش خود را به این رویداد ارائه کنند.

وی افزود: ۱۸۷ متن از سراسر استان‌ها به دبیرخانه رسید، همچنین از فعالان تئا‌تر نیز درخواست کردیم تا سابقه کاری خود را برای ما ارسال کنند تا از میان آثار موجود نمایش‌هایی با کیفیت برای دریافت امکان اجرای عمومی اعلام شود. این روشی است که از دوره گذشته آغاز کردیم و تلاش داشتیم با رفع نقایص دوره قبل آثار این دوره از کیفیت بیشتری برخوردار باشد.

امینی همچنین به بخش استعدادهای تازه که این دوره به بخش‌های جشنواره اضافه شده اشاره کرد و گفت: این بخش هنرمندان جوان را پوشش خواهد داد که قصد دارند فعالیت حرفه‌ای خود را از طریق جشنواره سوره ماه آغاز کنند. در این بخش نیز ۸۸ اثر به دبیرخانه رسید و هیئت انتخاب بهترین‌ها را از میان آن‌ها گزینش کرد.

دبیر بیست و دومین جشنواره تئا‌تر سوره ماه با بیان اینکه ۵ نمایش در بخش مسابقه فعالان تئا‌تر حضور خواهد داشت، اضافه کرد: در مجموع ۸ نمایش در بخش استعدادهای تازه، ۸ نمایش از حوزه‌های هنری استان‌ها، که از میان ۵۸ اثر شرکت کننده در همایش‌های منطقه‌ای انتخاب شدند در این دوره روی صحنه می‌روند.

وی با بیان اینکه برای گزینش آثار به شیوه مرسوم در جشنواره‌ها برخورد نشد، توضیح داد: در روش مورد نظر آثار نمایشی استان‌های همجوار را در پنج بخش کنار یکدیگر جمع کردیم و هیئت انتخاب علاوه بر دیدن آثار اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی برای علاقه‌مندان کرد.

این مدیر با نام بردن از مناطق یاسوج، رشت، خرم آباد، بجنورد، و تهران به عنوان ۵ محل تجمیع آثار نمایشی استان‌ها اظهار داشت: علاوه بر نمایش‌های صحنه‌ای که در تالارهای حوزه هنری ودیگر تالار‌ها به روی صحنه خواهد رفت دو برنامه علمی نیز تربیت دادیم که " تربیت حس و تنفس "، " صدا و بیان " و " شیوه‌های انتخاب متن و کارگردانی " از جمله این کلاس‌ها هستند. همچنین کارگاه نقد و بررسی با رویکرد موضوعی نیز در جریان جشنواره برپا خواهد شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره با محورهای موضوعی جشنواره گفت: در این زمینه طبق اهداف عالی حوزه هنری که اولویت‌هایی همچون انقلاب، دفاع مقدس، خانواده ایرانی و ادبیات کهن ایرانی – اسلامی را مورد نظر قرار می‌دهد توجه شده و تلاش داشتیم به آثار ایرانی نیز توجه ویژه‌ای کنیم که خوشبختانه باید عنوان کنم آثاری برای نخستین مرتبه در قالب جشنواره سوره ماه معرفی خواهند شد.

امینی در پایان به اجرای عمومی نمایش‌های برگزیده اشاره کرد و گفت: در بخش استعدادهای تازه اگر گروهی بتوانند نظر هیئت داوران را جلب کند، برای اجرای عمومی معرفی خواهند شد. طی مذاکراتی که با دبیر محترم جشنواره فجر صورت گرفت، آثار برگزیده این دوره را به دبیرخانه معرفی می‌کنیم تا طبق صلاح‌دید هیئت انتخاب برای حضور در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر معرفی شوند.

در ادامه در نشست قربانی دبیر اجرایی و مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری بیان کرد: پس از اختتامیه دوره گذشته جشنواره جلسات کار‌شناسی متعددی را در مورد رویکرد جدید جشنواره سوره ماه برگزار کردیم و به تبادل آراء و اندیشه با کارشناسان پرداختیم که در ‌‌نهایت از دل این نظرات، آیین نامه اجرایی دوره بیست و دوم تدوین و سپس به مراکز استان‌ها ارسال شد.

وی در ارتباط با دلایل نام‌گذاری جشنواره به سوره ماه اظهار کرد: دوازده دوره جشنواره به عنوان " سوره " برگزار شد و سپس ۹ دوره را به عنوان جشنواره " ماه " پشت سر گذاشتیم. به دلیل علاقه‌ای که در ارتباط با اضافه شدن نام سوره به جشنواره درنظر دبیر بود، حاصل ۲۱ سال تلاش برای برگزاری این رویداد را در این دوره به نام " سوره ماه " نامگذاری کردیم.

دبیر اجرایی جشنواره همچنین به تفاوت این دوره با دوره‌های قبل اشاره کرد و گفت: هنرمندان در مراکز استان فرصت بیشتری برای خلق آثار خود داشتند که حاصل آن ارسال ۵۴ نمایش در استان‌های ما بود. این نمایش‌نامه‌ها به مرحله تولید رسید و از این میان تعداد ۳۶ نمایش به همایش‌های منطقه‌ای راه پیدا کرد.

وی ادامه داد: در این میان گروه‌های نمایشی که امکان حضور در جشنواره را نیافتند می‌توانند نسبت به دریافت اجرای عمومی آثار در استان‌های خود امیدوار باشند.

قربانی همچنین در خصوص همایش‌های منطقه‌ای نیز توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: همایش‌های حوزه هنری با آنچه مرکز هنرهای نمایشی برگزار می‌کند تفاوت دارد و تنها محلی برای ارائه توانایی‌ها و دیده شدن آثار محسوب می‌شود. حسن این همایش‌ها دیده شدن توانایی گروه‌ها در کنار یکدیگر است، چرا که بسیاری از گروههای شرکت کننده مانند آنچه در استان‌های یزد و یاسوج دیده شد، با انگیزه‌ای مثال زدنی در این همایش‌ها حضور پیدا کردند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه جشنواره سوره ماه رویکرد تولیدمحور دارد در خصوص تبلغات و اطلاع رسانی گفت: علاوه بر در اختیار قرار گرفتن بولتن‌های روزانه در جریان برگزاری جشنواره، هر شب ویژه برنامه‌ای ۳۰ دقیقه‌ای از سیما پخش خواهد شد که به پوشش رخدادهای هر روز می‌پردازد. همچنین با توجه به مذاکراتی که در جریان تئا‌تر شهر در مسئولان شهرداری تهران داشتیم از حمایت‌های تبلیغاتی این سازمان در طول جشنواره بهره خواهیم برد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز