خبرگزاری کار ایران

داوود فتحعلی‌بیگی:

صدا و سیما به نمایش‌های آیینی سنتی توجه نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۷۱

کمترین عظمی برای آگاهی دادن به مردم در خصوص داشته‌های بومی کشور به ویژه در زمینه هنرهای نمایشی آیینی و سنتی وجود ندارد.

ایلنا: دبیر شانزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی نسبت به برگزاری سالیانه این رویداد در دوره معاونت هنری جدید وزارت ارشاد ابراز امیدواری کرد و نقش سازمان صداوسیما در اطلاع‌رسانی آیین‌های متنوع نمایشی کشور را بسیار کمرنگ دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داوود فتحعلی‌بیگی در ارتباط با تصمیم برای برگزاری جشنواره به صورت سالیانه اظهار کرد: البته این رویداد در گذشته به صورت سالیانه برگزار می‌شد و از زمان آقای سلیمی در وزارت ارشاد بود که بحثبرگزاری به صورت یک سال در میان مطرح شد که دلایل خاص خود را داشت. اما به هرحال امیدوارم در دوره جدید وزارت ارشاد و با حضور آقای مرادخانی به عنوان معاون هنری جدید مسئولان توجه بیشتری درخصوص برگزاری سالیانه جشنواره داشته باشند.

وی بر مهیا شدن امکان اجرای عمومی نمایش‌های آیینی سنتی تاکید کرد: به وجود آمدن زمینه اجرای عمومی آثار برای ما بسیار اهمیت دارد چراکه اجرای این آثار را تبدیل به جریان کنیم کاری که برگزاری جشنواره به تنهایی از عهده آن برنمی‌آید و فقط بهانه محسوب می‌شود. اجرای عموم است که جریان را حفظ می‌کند و شرایطی به وجود می‌آورد و به این شیوه هنرمندان از تجربیات یکدیگر بهره می‌گیرند و کیفیت نمایش‌ها ارتقاء پیدا می‌کند.

دبیر شانزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی در ارتباط با برگزاری این رویداد به صورت رقابتی بیان کرد: این کار بسیار دشوار است چون گروهی نقالی می‌کند، گروه دیگر پرده خوانی دارد. بعضی از هنرمندان نمایش‌های مدرن اجرا می‌کنند و هستند عده‌ای که نمایش‌های تخت حوضی و دیگر گونه‌های نمایش سنتی ایرانی را روی صحنه می‌آورند و بسیاری دیگر از شیوه‌های اجرایی به همین صورت در جشنواره حضور دارند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل کار داوری آثار برای برگزارکنندگان بسیار دشوار می‌شود و ما باید گروه زیادی از داوران را درنظر بگیریم که در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست. این رویکرد برای بخش‌های خیابانی و صحنه‌ای نیز به یک تناسب ارزیابی می‌شود اما می‌توان مشوق‌هایی برای گروه‌های موفق درنظر گرفت تا نسبت به جدیت و تلاش خود برای بالا بردن کیفیت فعالیت‌ها تشویق شوند.

فتحعلی‌بیگی در پاسخ به این سوال که سازمان صدا و سیما تا چه اندازه می‌تواند در فراگیر شدن و گسترش آگاهی مردم از داشته‌های آیینی و سنتی موثر باشد، گفت: نقش این سازمان بسیار موثر و جدی است اما چون تا حدودی سیاست تبعیض نژادی در این نهاد وجود دارد نسبت به نمایش‌های سنتی کشور بی‌توجهی می‌شود و شما شاهد هستید آثار خارجی ضبط شده و به نمایش گذاشته می‌شوند اما کمترین عظمی برای آگاهی دادن به مردم درخصوص داشته‌های بومی کشور در زمینه هنرهای آیینی و نمایشی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: به تصویر کشیده شدن این آیین‌ها در صداوسیما می‌تواند آگاهی بخشی زیادی داشته باشد و اینجاست که این رسانه‌ می‌تواند به احیای آیین‌های درحال احتضار ایرانی کمک کند. البته برنامه‌هایی مانند مجله تئاتر در سازمان تولید می‌شود ولی اصلا کافی نیست. جا دارد اطلاع‌رسانی بیشتری صورت بگیرد تا داشته‌های بومی و ملی را حفظ کنیم.

این هنرمند در پایان عنوان کرد: ما هنرمندان بسیار خوبی در کشور داریم که می‌توانند پیشنهادهای کاربردی و تاثیرگذاری در زمینه به تصویر کشیدن نمایش‌های آیینی و سنتی برای صداوسیما داشته باشند اما به هرحال مسئولان این سازمان ملاحظات و دلایلی برای خود دارند که موجب می‌شود کمتر از این نوع اجراها حمایت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز