خبرگزاری کار ایران

شجاعی صائین:

هر اقدامی باید به دور از حواشی و در چارچوب قوانین صورت گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۶۴۷

در این مسئولیت فرض اصلی ما سیاست‌های فرهنگی کشور، وزارت ارشاد، وزیر ارشاد و معاونت امور فرهنگی در حوزه کتاب و ممیزی خواهد بود و در این زمینه حتما چهارچوب‌ها و واقعیت‌های سیاسی و اعتقادی مملکت را در نظر خواهم گرفت.

محمد اللهیاری فومنی مدیرکل سابق اداره کتاب در مراسم تودیع خود ضمن اشاره به سوابق ۵۰ ماهه خود در اداره کتاب در مورد کارکنان اداره کتاب خاطرنشان کرد: مظلوم‌ترین کارکنان وزارت ارشاد کارکنان اداره کتاب هستند زیرا به دلیل حجم ارباب رجوع مشغله و استکاک بیشتری دارند اما با این وجود حقوق یکسانی می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ وی ضمن بیان این مطلب که در دوره ۴ ساله مدیریتی خویش در شکل گیری برخوردهای اخلاقی و پرهیز از برخوردهای از بالا به پایین گفت: عمده سرگروه‌های ممیزی از افراد دانشگاهی و زبده بودند که می‌بایست بابت همکاریشان از آن‌ها تشکر کنم. همچنین از ناشران و مولفان و مترجمان محترم که در نامه‌های دست جمعی یا با اس‌ام اس‌های پرمهرشان از من تشکر کردند و همچنین اهالی رسانه.

وی در ادامه اتفاقاتی که در حوزه ممیزی و در زمان مدیریت وی رخ داد اشاره کرد و گفت: بعد از تصویب قانون سال ۸۹ معاونت امور فرهنگی با تغییراتی مواجه شد. به نظر من اگر آقای مهندس پرویز در سمت خود باقی می‌ماند مسائل بهتر پیش می‌رفت اما طبیعتا با ایجاد تغییرات مدیریتی برخی از نیروهای جدید و جوان‌تر برسر کار آمدند.

وی توضیح داد: به دلیل مراجعات فراوانی که ناشران و مولفان به اداره کتاب داشتند به نظر می‌رسید که همکاران جوان من تجربه کاملی برای پاسخگویی به آن‌ها نداشتند اما این شاعبه ایجاد شده بود که همین چند جوان حاضر در اداره کتاب ممیزان این اداره هستند. در صورتی که این طور نبود.

اللهیاری همچنین در رابطه با شیوه ممیزی‌ها گفت: برخی از کتاب‌ها طبیعتا به کار‌شناسی خاصی نیاز نداشت اما وقتی مثال‌های نقد در برخی از کتابه‌ها دیده می‌شود ممیز و سرممیز را بیشتر به احتیاط وا می‌دارد اما ما در این چهار سال سعی کردیم دائما با دیدارهای چهره به چهره با ناشران و اهالی قلم به حل مشکلات بپردازیم. آنچنان که به‌‌ همان اندازه روی خدشه دار شدن قوانین و ارزشهای نظام حساسیت داشتیم که روی برخوردمان با اهالی نشر.

وی در ادامه به دستاوردهای اداره کتاب در دوره مدیریتی خود اشاره کرد و گفت: یکی از اتفاقات مثبت در اداره کتاب الکترونیک شدن فرایند نشر بود به گونه‌ای که بیش از دویست ناشر امکان ارائه درخواست مجوز و پیگیری اصلاحیه‌ها را از دفتر نشرشان پیدا کردند. و این رویه می‌تواند در دوره جدید و برای تمام ناشران محقق شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات ما تا پایان سال ۹۱ کتاب‌هایی بود که اصلاحیه خورده بودند اما توسط ناشران پیگیری نمی‌شدند. ما سعی کردیم که با بازبینی مجدد مشکلات این کتاب‌ها را که عمدتا داستانی بودند حل کنیم و مجددا آن‌ها را به چرخه نشر برگردانیم.

مدیرکل سابق اداره کتاب همچنین تصویب آیین نامه حق الزحمه ممیزان و پیگیری تشکیل هیئت‌های نظارت را به صورت از اقدامات خود خواند و گفت: عمدتا در امر ممیزی ماده ۱۵ از آیین نامه محل اختلاف بود اما به نظر من قانونگذار در این ماده سعی کرده است طی پروسه‌ای مسئولیت نشر را به ناشر محول کند و این مسئله نشان دهنده دید وسیع قانونگذار است اما هنوز نگاه خریدارانه‌ای به آیین نامه ۸۹ نداشته‌ایم.

وی همچنین با اشاره به تعامل اداره کتاب با رسانه‌ها دوره مدیریتی خود را دوره آرامی خواند و خاطرنشان کرد: در این مدت سعی کردیم در رسانه‌ها نباشیم و مسائل نشر را در اداره حل کنیم. در حال حاضر نیز از ناشران خواهش می‌کنم به این مسئله توجه کنند زیرا گاهی یک اظهار نظر غلط ممکن است مسیر کار‌شناسی را تغییر دهد.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: به گواه همکاران من در این مدت تنها به مسائل مدیریتی در اداره کتاب پرداختم و هیچ کتابی را کار‌شناسی نکردم.

در ادامه این مراسم علی شجاعی صائین دبیرکل جدید اداره کتاب(دفتر توسعه کتاب و کتاب خوانی) ضمن تشکر از حسن اعتماد وزیر و معاون امور فرهنگی در رابطه با پذیرش این سمت اظهار داشت: تصور نمی‌کردم در دولت جدید این اتفاق برایم رخ دهد زیرا بعد از انتخابات ریاست جمهوری در خانه ما جشنی به پا شده بود و دلیل آن این بود که دیگر در دولت جدید سمتی نخواهم داشت. اما علی رغم اینکه رویای دورشدن از مدیریت‌های دولتی و خلوت کردن با کتاب و مطالعه را در سر داشتم، تقدیر اینگونه بود.

شجاعی صائین ضمن بیان این مطلب که قضاوت عمومی در پایان دوره مدیریتی‌اش نشان دهنده موفقیت و یا عدم موفقیت او خواهد بود گفت طبیعی است که در مورد اداره کتاب بحث‌های داغی از گذشته وجود داشته و دیدگاه‌های متفاوتی بعد از انتصاب من در رسانه‌ها منعکس شده است من این دیدگاه‌ها را برای خود پرینت گرفته‌ام تا از نظرات موافقان و موخالفان استفاده کنم.

وی افزود: طبیعی است در این مسئولیت فرض اصلی ما سیاست‌های فرهنگی کشور، وزارت ارشاد، وزیر ارشاد و معاونت امور فرهنگی در حوزه کتاب و ممیزی خواهد بود و در این زمینه حتما چهارچوب‌ها و واقعیت‌های سیاسی و اعتقادی مملکت را در نظر خواهم گرفت.

وی ادامه داد: امیدوارم با تکیه بر برآیندی از سیاست‌ها و قوانین موجود فضا را به سمتی ببرم که مشکلات این بخش کمتر شود و تصمیمات را به تصمیمات مشترک با اهالی نشر و تشکل‌های وا نجمن‌ها خواهم برد. همین طور در این مسیر از تجربیات کار‌شناسان اداره کتاب سود و بهره خواهم گرفت تا فضای جدیدی در حوزه نشر ایجاد شود.

وی ضمن تأکید بر امکان گفتگو با ناشران در راستای تجدید نظر خاطرنشان کرد: من معتقدم این اقدامات عملی هستند که می‌بایست معیار و ملاک کار قرار گیرند. اما اگر در تعامل با اهالی نشر نگاه جدیدی وجود داشت حتما از طریق معاونت فرهنگی جهت بازبینی به مراجع قانونی ارسال خواهد شد. اما هر اقدامی باید به دور از حواشی و در چارچوب قوانین صورت گیرد.

در بخش دیگری از این مراسم محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران ضمن تأکید بر لزوم تشکیل و راه اندازی هیئت‌های نظارت بر نشر اظهار داشت: امیدوارم مطابق با آیین نامه سال ۸۹ وظیفه بررسی و نظارت به هیئت‌های قانونی که متشکل از کارگروه‌ها و کمیته‌های متعددی هستند سپرده شود زیرا اگر این اتفاق نیفتد آقای شجاعی صائین هم نمی‌تواند کاری را پیش ببرد.

وی همچنین دوران مدیریتی آقای اللهیاری را دوران مثبتی خواند و گفت: به اعتقاد من در غیاب هیئت‌های نظارت مسئله ممیزی قائل به شخص شده است حال آنکه اگر هر کس دیگر را نیز در این پست می‌گذاشتند نمی‌توانست بهتر از این کار کند.

آموزگار ادامه داد: آقای اللهیاری چند بار استعفای خود را در دوره‌های پیشین نوشت که با خواهش ما از این مسئله صرف نظر کرد زیرا می‌ترسیدیم کسی به جای ایشان بیاید که در اتاقش به روی ما بسته باشد. در یک جمله آقای اللهیاری کوشش زیادی کرد تا کتابهای بیشتری منتشر شود و آقای کمالی‌نژاد هم که همواره بعنوان مدیری دلسوز در وزارت ارشاد حضور داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز