خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

رقابت ترامپ با کرونا است، نه بایدن/ پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها ملاکِ پیروزی او نیست/ ارتش، ترامپ را برای عدم‌ خروج از کاخ‌سفید همراهی نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۸۹۱۹۷

کارشناس مسائل آمریکا گفت: معتقدم که رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا با کرونا در حال رقابت است نه با کاندیدای دموکرات‌ها؛ چراکه پاندمی کرونا ضربه بسیار سنگینی به او زد و به همین دلیل نقطه ضعف اصلی او در این انتخابات است.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تشریح آخرین وضعیت دو نامزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تنها دو روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و شاهد انتشار طیف گوناگونی از اخبار، نظرسنجی‌ها و همچنین اظهارنظرها در فضای رسانه‌ای هستیم. آنچه نظرسنجی‌ها اعلام می‌کنند، حاکی از یک رقابت تنگاتنگ، پیچیده و بسیار حساس در سراسر ایالات متحده است اما معتقدم که نمی‌توان تمام تحلیل‌ها را به سمت خروجی نظرسنجی‌ها معطوف کرد. ما در وضعیت فعلی با چند قطعیت و چند عدم قطعیت مواجه هستیم. آنچه که با قطعیت می‌توان گفت این است که مشارکت مردمی تا کنون در این انتخابات به حدی بالا بود که احتمال دارد طی روزهای آینده و با شمارش آرای نهایی، رکورد مشارکت در ۱۰۰ سال اخیر شکسته شود. قطعیت دیگری که کم و بیش می‌توان از آن صحبت کرد، احتمال وقوع درگیری‌ها پس از اعلام نتایج خواهد بود اما گستره این زد و خوردها معلوم نیست و به همین دلیل شدت و قدرت آن را باید در زمره مؤلفه‌های غیرقطعی دانست.

وی ادامه داد: آنچه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، گویای این است که «جو بایدن» از حیث آرای الکترال و همچنین آرای مردمی از رقیب خود جلو است ولی بازهم این موضوع یک محور غیرقطعی به حساب می‌آید؛ چراکه در آمریکا و در حین رأی‌گیری ممکن است ۱۰ هزار رأی سرنوشت یک نامزد را به سمت و سویی دیگر رقم بزند و همه چیز برخلاف آنچه که گفته می‌شد، اتفاق بیفتد. حتی ممکن است بعد از اعلام آراء کار به دیوان عالی و مجلس نمایندگان بکشد و به همین دلیل است که می‌گویم نظرسنجی‌ها خیلی مهم نیست؛ چراکه این مسئله بیشتر برای گردانندگان کمپین‌های انتخاباتی دو طرف اهمیت دارد. مسئله‌ای که در این بین باید مورد نظر قرار بگیرد این است که اگر ترامپ بتواند یک «سونامی قرمز» به راه بیندازد یا بایدن توانایی ایجاد یک «موج آبی» در تمام ایالت‌ها و به خصوص ایالت‌های کلیدی مانند پنسیلوانیا، فلوریدا، اوهایو و تگزاس را داشته باشد و در نهایت یکی از دو طرف به صورت قاطع برنده این انتخاب شود، کار به درگیری و حاشیه‌های آن نخواهد کشید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر زمان برای بازشماری آراء و اعلام نتایج قطعی طول بکشد احتمال دارد درگیری‌هایی که چند روزی است از آن صحبت می‌شود، به وقوع بپیوندد؛ به گونه‌ای که ممکن است در این میان یکی از دو نفر، زودتر اعلام پیروزی کند. بر این اساس معتقدم اگر مشخص شود که در ایالت‌های کلیدی آراء به کدام سمت و سو می‌رود تا حد زیادی می‌توان نتیجه را فهمید. به عنوان مثال ایالت تگزاس از سال‌ها قبل متعلق به جمهوری‌خواهان بوده اما حالا این روند در ایالات مذکور فرق می‌کند و مشخص نیست چه اتفاقی خواهد افتاد. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که ترامپ تا آخرین لحظه می‌جنگد و بی‌دلیل کنار نمی‌کشد. عده‌ای معتقدند که او ممکن است از ابزارهای مورد نظرش برای عدم کناره‌گیری از قدرت در صورت شکست در انتخابات استفاده کند. حال سوال این است که او احتمالاً از کدام ابزارها استفاده خواهد کرد؟

ابوالفتح افزود: برای پاسخ به این سوال دو مولفه وجود دارد که ترامپ می‌تواند از آن برای عدم خروج از کاخ‌سفید استفاده کند. نخست، پتانسیل حزب جمهوری‌خواه است و دوم، استفاده از ارتش است. ترامپ احتمال دارد از این دو پتانسیل استفاده کند اما به نظرم ارتش و حزب جمهوری‌خواه کنار او نخواهند ایستاد؛ چراکه ارتش ایالات متحده عموماً در راستای نهادهای قانونی گام برمی‌دارد و اگر بایدن پیروز انتخابات معرفی شود، به عنوان فرمانده کل قوا می‌تواند نیروی مسلح آمریکا را مهار کند. حزب جمهوری‌خواه هم با دیدن این وضعیت دست به همراهی و قمار با ترامپ نخواهند زد و به همین دلیل معتقدم که او نمی‌تواند در دقیقه ۹۰ از این دو پتانسیل برای عدم خروج از کاخ‌سفید استفاده کند. مسئله اصلی این است که اگر ترامپ بازنده انتخابات شود، به یک چهره ضددولتی تبدیل خواهد شد و طی چهار سال آینده سعی می‌کند تمام دستاوردهای دولت بایدن را مورد هدف قرار دهد تا نهایتاً در سال ۲۰۲۴ خودش یا یک نماینده از سوی او وارد انتخابات ریاست جمهوری شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که ترامپ در برخی زمینه‌ها دستاوردهایی کسب کرد اما همه چیز با آمدن کرونا و پاندمی این ویروس در کل جهان به هم ریخت. معتقدم که ترامپ با کرونا در حال رقابت است نه با جو بایدن؛ چراکه پاندمی کرونا ضربه بسیار سنگینی به او زد و به همین دلیل نقطه ضعف اصلی وی در این انتخابات است. لذا باید منتظر ماند و دید که طی دو روز آینده چه مانوری از سمت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها رخ خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز