خبرگزاری کار ایران

سیدحسن نصرالله:

هدف تحریم‌های آمریکا بازگرداندن آشوب و هرج و مرج و جنگ داخلی به سوریه است

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۰۴۴

دبیرکل حزب الله لبنان گفت که محور مقاومت فلسطین برای مقابله با طرح الحاق کرانه باختری به فلسطین اشغالی به شخصیتی چون دبیرکل سابق جهاد اسلامی نیاز دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از العالم، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان سخنرانی خود درباره تحولات سیاسی منطقه را آغاز کرد.

نصرالله با اشاره به درگذشت رمضان شلح گفت که وی فرمانده‌ای بزرگ بود که به مساله فلسطین ایمان داشت... رمضان عبدالله شلح بر وحدت میان گروه‌های مقاومت فلسطین تاکید داشت. توجهات مرحوم شلح نه تنها به فلسطین و آرمان آن، بلکه تا امت اسلامی و ایجاد تقریب بین آن امتداد داشت.

وی افزود: شخصیت شلح و تلاش‌های او باعث تحول و پیشرفت جنبش جهاد اسلامی گشت. و ما خطاب به جنبش جهاد اسلامی می گوییم که ما در ادامه مسیر رمضان شلح در کنار شما هستیم.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود درباره شلح، گفت که محور مقاومت در فلسطین برای مقابله با طرح اشغالی آمریکایی و اسرائیلی در کرانه باختری فلسطین به شخصیتی چون شلح نیاز دارد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین درگذشت حاج ابوعلی فرحات، یکی از فرماندهان حزب‌الله را به خانواده وی و شهدای مقاومت تسلیت گفت و اظهار داشت که این رزمنده مقاومت در همه جنگ‌های مقاومت با دشمن صهیونیستی (سال‌های ۱۹۹۳، ۱۹۹۶، آزادی‌سازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ و جنگ ۳۳ روزه) و حتی در جنگ سوریه حضور داشت و به عنوان فرمانده میدانی در نبردهای حلب و اطراف این شهر از جمله نُبّل و الزهراء رشادت‌های خوبی از خود نشان داد.

سید حسن نصرالله در ادامه به اوضاع داخلی لبنان پرداخت و گفت ما در شرایط فعلی کشور خواستار آرامش و حفظ وحدت هستیم و تاکید کرد که سخن از استعفای دولت عاری از صحت است و چنین مساله ای اساسا مطرح نشد. برخی مدعی شدند که حزب‌الله و جنبش امل به دنبال سرنگونی دولت هستند.

وی تاکید کرد که شعار خلع سلاح مقاومت اقدامی ظالمانه و خواسته ای اشتباه است و دعوت به خلع سلاح مقاومت اولویت مردم لبنان نیست. ما خواهان جدایی میان شعار خلع سلاح مقاومت و مطالبات برحق مردم هستیم. مقاومت یک خط مشی و ایده راهبردی در مقابله با اشغالگر اسراییلی ارائه داد.

دبیر کل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد که توهین به شخصیت های سیاسی و دینی ممکن است به فتنه مذهبی و طائفی منجر شود.

سید حسن نصرالله توضیح داد که دست داشتن رهبران دینی و سیاسی در تحریک فرقه‌ای و مذهبی نوعی خیانت اخلاقی است. مسئول دانستن شیعه و ضاحیه جنوبی در خشونت‌های اخیر در روزهای شنبه و یکشنبه غیرقابل قبول است. ما در صورت لزوم به خیابان‌ها خواهیم آمد تا مانع وقوع هرگونه درگیری و تنش شویم.

وی افزود: حزب الله و جنبش امل مسئول هر سخن و یا اقدامی از سوی شیعیان و یا ضاحیه جنوبی نیستند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود به مساله افزایش قیمت دلار در این کشور اشاره کرد و آن را یک «توطئه آمریکایی» دانست.

سید حسن نصرالله تاکید کرد که مساله دلار بستگی به بازار خرید و فروش و عرضه و تقاضا دارد، اما آمریکایی‌ها برای ممانعت از تزریق دلار در بازار، به بانک مرکزی فشار می‎آورند.

وی افزود: طی مدت اخیر ۲۰ میلیارد دلار از بانک‌های لبنان خارج شده است. چه کسانی این پول‌ها را از لبنان خارج کرده‌اند؟

وی در ادامه با تاکید بر دست داشتن رژیم صهیونیستی در توطئه‌های اخیر لبنان تصریح کرد: آمریکایی‌ها از لبنان و اقتصاد آن برای تحقق منافع خود استفاده می‌کنند.

سید حسن نصرالله به حمایت ایران از ونزوئلا و ارسال محموله‌های سوخت به این کشور اشاره کرد و گفت که آیا لبنان هم می‌تواند کشوری دوستی مانند ایران در منطقه پیدا کند و برایش بنزین، گازوئیل و مشتقات نفتی دیگر بفروشد بدون اینکه نیازی به دلار باشد. او گفت: «آیا این کار شدنی است؟ نتیجه تجربه‌های گذشته در لابنان نشان می دهد که لبنانی‌ها باید قبل از اینکه به سراغ ایرانی یا غیر ایرانی بروند، باید با [این گونه تبادل] موافقت کنند. تجربه‌های گذشته نشان می دهد که لبنانی‌ها با این گونه پیشنهادها موافقت نخواهند کرد».

نصرالله نوسانات اخیر در بازار ارز لبنان را توطئه دولت آمریکا علیه لبنان دانست و گفت که مسئله افزایش قیمت دلار به موضوع امنیت ملی تبدیل شده است و مردم لبنان نباید به شایعات گوش دهند؛ چرا که گوش دادن به این شایعات به امنیت ملی لبنان صدمه وارد کرده و آن را تهدید می‌کند.

دبیرکل حزب الله در ادامه سخنرانی خود به خروج نام عربستان سعودی از لیست کشورهای ناقض حقوق کودکان یمن اشاره کرد و گفت که سازمان ملل از لبنان حمایت نخواهد کرد؛ چرا که دبیرکل این نهاد بین المللی، طی اقدامی ذلت بار، اسم ائتلاف سعودی را از این لیست خارج کرده و جنایت‌های این ائتلاف متجاوز در یمن را به فراموشی سپرده است.

سید حسن نصرالله همچنین با اشاره به قانون «سزار» (تحمیل تحریم های شدید آمریکا علیه سوریه) گفت که تحریم‌های آمریکا علیه سوریه مردم این کشور را هدف قرار داده و هدف از وضع این گونه تحریم‌ها، تلاش آمریکا برای بازگرداندن آشوب و هرج و مرج و جنگ داخلی به سوریه است.

وی افزود: اینکه واشنگتن به این قانون متوسل شده، نشان دهنده پیروزی سوریه در جنگ است و این تحریم‌ها آخرین حربه و سلاح آمریکایی‌هاست.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در باره تبعات و تأثیرات این تحریم‌ها هشدار داد و گفت که لبنانی‌ها باید از اینکه سوریه تحریم خواهد شد، خوشحال نباشند؛ چرا که به گفته وی، این تحریم‌ها لبنانی‌ها را آزار خواهد داد و چه بسا، حتی بیشتر از خود سوری‌ها، آن‌ها را هدف قرار داده و آزار دهد.

نصرالله گفت: حزب‌الله واقف است که دولت لبنان توانایی مقابله با تحریم‌های آمریکا را ندارد ولی حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد این است که زیر بار این تحریم‌ها نرفته و از آن‌ها تبعیت نکند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز