خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از مرتضی مکی؛

جانسون در محاصره موانع برگزیت!

asdasd
کد خبر : ۸۵۷۹۵۷

کارشناس مسائل اروپا گفت: تایید برگزیت توسط مجلس عوام اگرچه برای نخست‌وزیر بسیار خوشحال‌کننده است اما موضوع اسکاتلند و مرزهای ایرلند همچنان مانع جدی او خواهد بود.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح ابعاد تصویب برگزیت توسط مجلس عوام بریتانیا و موانع پیش‌روی نخست‌وزیر این کشور برای اجرایی کردن آن پرداخت که به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

تصویب توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که روز پنجشنبه در مجلس عوام این کشور با اکثریت آرا تصویب شد به نوعی نشان می‌‌دهد که خروج لندن از اتحادیه اروپا در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ تحقق پیدا خواهد کرد. آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد، مذاکره لندن با اروپا برای رسیدن به توافق معین با سازوکار سیاسی، امنیتی و اقتصادی خواهد بود. در این میان مذاکره کننده ارشد اروپا فرصت فعلی را (با توجه به چالش‌های پیش رو) برای مذاکره مستقیم لندن با بروکسل ناکافی دانسته است. در این میان جانسون هم اعلام کرده که مذاکره با اروپا به تعویق نخواهد افتاد و حتی گفته است که  تمام تعهدات بریتانیا در قبال اتحادیه اروپا در ماه مارس ۲۰۲۰ لغو خواهد شد.

در این میان مساله‌ای که مهم است بحث جایگاه مجلس اعیان (مجلس لردها) در مورد برگزیت خواهد بود. معمولاً مصوبه‌های مجلس عوام پس از تصویب به مجلس لردها فرستاده می‌شود و بسیاری معتقدند که احتمال دارد مجلس لردها مصوبه را برگشت بزند؛ اما بر اساس سوابق موجود، اصولاً هر چیزی که توسط مجلس عوام تایید می‌شود با مخالفت مجلس لردها رو‌به‌رو نخواهد شد. از این رو خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تا بدین لحظه شدنی است. مهمترین موضوع پس از رای‌گیری روز پنجشنبه مجلس عوام، بحث توافق جامع بریتانیا با اتحادیه اروپا است. باید متوجه باشیم که مساله استقلال اسکاتلند و همچنین وضعیت مرزهای دو ایرلند همچنان به عنوان یک چالش جدی برای حزب محافظه‌کار و خصوصاً جانسون به قوت خود باقی است.

باید ببینیم که از این پس چه سناریویی توسط دولت بریتانیا پیش گرفته خواهد شد؛ چراکه اوضاع همچنان در این مورد مبهم است. به عوان مثال حزب ملی اسکاتلند که اکثریت کرسی‌ها در مجلس محلی اسکاتلند را در اختیار دارد اعلام کرده که در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بحث همه‌پرسی استقلال را مطرح می‌کنند که البته این موضوع باید به تایید ۵۰ درصد به علاوه یک عضو نمایندگان مجلس اعیان برسد. واقعیت این است که درخواست همه پرسی اسکاتلند برای بوریس جانسون بسیار مهم است و حتی یک مشکل اصلی به حساب می‌آید. در این میان کاتولیک‌های ایرلند شمالی هم خواستار همکاری ایرلند با اتحادیه اروپا هستند و از سوی دیگر توافق ۱۹۹۸ که میان ارتش آزادی‌خواه ایرلند شمالی، دولت ایرلند و بریتانیا منعقد شده یکی از مسائلی است که نگرانی‌ها را دوچندان می‌کند؛ چراکه محافظه‌کاران لندن خواهان جدا نشدن ایرلند از بریتانیا هستند و از این جهت نگرانی در مورد مرزهای دو ایرلند همچنان به قوت خود باقی است. به هر ترتیب اجرای برگزیت تایید شده، ولی مسیر بوریس جانسون به عنوان مجری این طرح نه تنها هموار نیست بلکه موانع بسیار زیادی را تجربه خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز